کد خبر: 86919 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 آگوست 2015 - 20:46

پالس‌ابتکار به‌غرب در گفتگو با BBC؛

توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان مقابل سایر گروه‌های سیاسی است

علیرغم ممنوعیت مسؤولان دولتی در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی در داخل ایران، معصومه دولت در گفت‌وگو با کیم غطاس خبرنگار این شبکه اعلام کرد: توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح طلبان در ایران در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد.

به گزارش خوبان، معصومه ابتکار در گفت‌وگو با “کیم غطاس” خبرنگار بی بی سی که به تازگی به ایران سفر کرده است گفت که توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح طلبان در ایران در مقابل سایر گروه های سیاسی قرار می دهد.

 

ابتکار

 

رئیس اصاح‌طلب سازمان محیط زیست افزود: فکر می کنم که یک بحث داخلی در جریان است و شما می توانید صداهای مختلف را بشنوید؛ بعضی منتقد توافق هستند، و بعضی کاملا مخالف آن.

ابتکار که با لحن نمایندگی از سوی مردم ایران در این مصاحبه صحبت کرده است، اضافه کرد: اما به طور کلی… اکثریت مردم ایران این را یک گام موفق رو به جلو می دانند.

وی همچنین ادعاهای منتقدان توافق در کنگره آمریکا دایر بر اینکه نمی توان به ایران اعتماد کرد را رد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ فکر می کنم ایران خیلی روشن نشان داده که قصد پایبندی به توافق را دارد و برعکس من فکر می‌کنم که شواهد زیادی دایر بر این واقعیت که ایران به تعهداتش در سطح بین المللی عمل می کند وجود دارد.

ادعای بی‌بی‌سی درباره تلاش ایران برای برقراری دیالوگ با عربستان 

ابتکار در این مصاحبه گفت که توافق اخیر وین گامی رو به جلو برای همه جهان است.

وی توضیح داد: این به معنی عصری جدید در همکاری با جهان در ابعاد مختلف تجاری و تبادل فرهنگی است. به این معنی است که ایران نقشی برجسته‌تر در این بخش جهان بازی خواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که ایران دست از حمایت از آنهایی که با سیاست های رژیم صهیونیستی تهدید می‌شوند نخواهد کشید و لازم است در منطقه ای که این همه پایگاه نظامی آمریکا در آن هست از خود دفاع کند.

وی افزود که ایران می خواهد از نفوذ خود برای تشویق صلح و ثبات استفاده کند.

ابتکار درباره ماموریت های وزارت خارجه ایران به بی‌بی‌سی گفت:‌ وزیر خارجه ما درحال سفر در منطقه است، چون حفظ روابط و احیای اعتماد با همسایگان برای ما مهم است.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد:‌ امیدواریم بتوانیم اعتماد کاری لازم با کشورهای مختلف منطقه برای رویارویی با افراط گرایی، تروریسم و علیه داعش که یک پدیده وحشتناک است را ایجاد کنیم.

بنابراین گزارش ابتکار فاش ساخته است که جمهوری اسلامی ایران برای «برقراری دیالوگ» از طریق کانال های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است.

ابتکار درباره رویدادهای یمن و همچنین سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر اوضاع این کشور اظهار داشت: ما مجبوریم جنگ در یمن که درحال ویرانی کامل این کشور است را حل کنیم.

خبری از اظهارات محیط زیستی نیست 

اما نکته قابل توجه در متنی که بی‌بی‌سی فارسی از مصاحبه خبرنگار این شبکه خبری انگلیسی با ابتکار منتشر ساخته، این است که وی بیشتر در حوزه سیاست داخلی و خارجی که در حیطه وظایف رئیس سازمان محیط زیست نیست صحبت کرده و اثری از صحبت‌های محیط زیستی ابتکار در این مصاحبه نیست.

پالسی که ابتکار در این مصاحبه با بنگاه سخن پراکنی بی‌بی‌سی داده است نیز در عین حال جالب توجه است. وی توافق هسته‌ای ایران و گروه‌ 1+5 را اهرم قدرت اصلاح‌طلبان در داخل فضای سیاسی ایران معرفی کرده و به طور تلویحی بیان داشته است که غربی‌ها و بویژه کنگره آمریکا با مخالفت با توافق این اهرم قدرت را از اصلاح‌طلبان که همسو با سیاست غرب در ایران عمل می‌کنند، می‌گیرد.

این اظهارات در حالی است که وزیر ارشاد در روزهای گذشته درباره نحوه فعالیت این شبکه در ایران گفت: “حدود دو دهه است که به مناسبت‌های مختلف از شبکه‌های خارجی دعوت به گرفتن گزارش در ایران می‌شود و ما از بی‌بی‌سی انگلیسی و سایر شبکه های دیگر نیز دعوت کردیم اما ازبی‌بی‌سی فارسی دعوت نکرده‌ایم و حتی مسئولان نظام هم از مصاحبه با این شبکه منع شده‌اند”، حال مشخص نیست این خانم با چه مجوزی اقدام به مصاحبه با بی‌بی‌سی آن‌ هم در زمینه موضوعات سیاسی و غیر مرتبط با وظیفه دولتی خود کرده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/62


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads