کد خبر: 86793 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 آگوست 2015 - 11:20

مجید مجیدی:

چهره پیامبر اسلام در فیلم «محمد رسول الله» نشان داده نمی شود/ هفت سال برای این اثر زحمت کشیدم

نشست خبری فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی در لوکیشن این اثر سینمایی برگزار شد.

به گزارش خوبان: مجید مجیدی در این نشست که شامگاه ۲۶ مرداد برگزار شد، گفت: افتتاحیه فیلم «محمد رسول الله (ص)» فرصت مغتنمی است تا از زحمات همه همکارانم که هفت سال برای این اثر زحمت کشیدند تشکر کنم. همچنین جا دارد از صداوسیما و شخص محمد سرافراز رییس رسانه ملی برای دادن این فرصت به فیلم نیز تشکر کنم.

وی ادامه داد: من خیلی علاقه داشتم این نشست در حرم امام رضا (ع) برگزار شود اما برخی مسئولان همکاری نکردند ولی امیدوارم که در فرصت مناسب در حرم امام رضا(ع) حضور داشته باشیم.

کارگردان فیلم «بچه های آسمان» درباره دلایلی که باعث شد فیلمی درباره پیامبر اسلام بسازد، عنوان کرد: حدود ۹ سال پیش مرا به جشنواره ای در دانمارک دعوت کردند و می خواستند برایم بزرگداشت بگیرند. همان روزها ماجرای توهین به ساحت مقدس پیامبر در رسانه های دانمارک پیش آمد و این مساله باعث شد که من در آن کشور و آن جشنواره شرکت نکنم. آن روزها با خودم گفتم چطور می‌توانم در کشوری تجلیل شوم که به باورها و اعتقاداتم توهین کرده‌ است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نامه ای به رییس وقت جشنواره نوشتم و اعلام کردم که نمی‌توانم در کشوری حضور یابم که به مقدس ترین ارزش‌ها و باورهای من توهین کرده است. من به آن جشنواره نرفتم ولی از همان موقع ذهنم مشغول این موضوع بود که چرا ما در کشور خودمان و در تمام این سال ها کاری برای پیامبر اسلام نکرده ایم و منتظر مانده ایم تا آنها حرکتی داشته باشند و سپس جواب آنها را بدهیم.

مجیدی با رفتارشناسی اتفاقاتی که در طول این سال ها و در مقابل توهین های برخی کشورها به مقدسات اسلام رخ داده است، گفت: ما همیشه واکنشی عمل کرده ایم و اتفاقا آنها هم واکنش‌های ما را در رسانه‌هایشان نشان داده و از آن به عنوان ترویج خشونت تعبیر کرده اند. آنها احساسات پاک میلیون‌ها آدمی که به مقدساتشان توهین شده و احیانا به پرچم آتش زدنی منجر شده است به خشونت تعبیر کرده‌اند. همه این مسایل باعث شد که با خودم بگویم باید کاری انجام دهم و اسلام رحمانی را به تصویر بکشم.

کارگردان فیلم «باران» با تاکید بر اینکه جهان اسلام در معرفی اسلام واقعی کوتاهی کرده است، توضیح داد: دنیای غرب قرائتی زشت از اسلام ارائه کرده و این در حالی است که کشتارهای سوریه، یمن، عراق، افغانستان و … متاسفانه با دلارهای برخی کشورهای اسلامی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: بخشی از این اتفاقات تبعات این است که ما در حوزه فرهنگی ضعیف عمل کرده و اسلام واقعی را با زبان هنر و فرهنگ به جهان نشان نداده ایم. در حوزه سینما فیلم های زیادی درباره پیامبران ادیان مختلف داریم ولی درباره پیامبر اسلام فقط دو فیلم در جهان داریم که یکی از آنها «الرساله» مصطفی عقاد است و دیگری اثری از سینمای ایران که همین فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» است.

 

1

 

مجیدی در بخش دیگر این نشست با اشاره به تغییرات فیلم برای اکران بیان کرد: بر اساس تدوین اولیه ما ۵ ساعت فیلم داشتیم اما در دوره های مختلف و بر اساس بازخوردهایی که گرفتیم در نهایت در تدوین های مختلف زمان فیلم تغییر کرد و در آخرین تغییرات نسبت به نسخه ای که برخی عزیزان سال گذشته دیده اند ۱۸ دقیقه از فیلم درآمده است و در حال حاضر زمان فیلم ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه است.

به گفته وی، از زمان ۵ ساعتی که فیلمبرداری شده است پس از پخش جهانی اثر، سریالی ۸ قسمتی استخراج خواهد شد.

وی افزود: فکر می کنم با نمایش فیلم در جمع های مختلف این تغییرات باعث شده اثر تاثیرگذارتر شود و چند روز دیگر هم اکران رسمی شروع می شود و بازخورد آن را بین مردم می بینیم.

این کارگردان درباره نمایش فیلمش در جشنواره مونترال و واکنش خارجی ها توضیح داد: دین امر کاملا فطری است. اینگونه نیست که خارجی ها بی دین هستند و با دین نسبت ندارند. خداوند گرایش به دین را در فطرت همه انسان ها گذاشته و وقتی با زبان فطرت صحبت می کنیم همه با آن ارتباط برقرار می کنند.

مجیدی تاکید کرد: به دلیل قرائت های غلطی که از اسلام در جهان ارائه داده اند من فکر می کنم با قرائتی که ما در این فیلم ارائه داده ایم برای مردم جهان هم جالب توجه خواهد بود. ما از قشرهای مختلف مردم آلمان دعوت کردیم و فیلم را دیدند و واکنش های خوبی داشتند.

این کارگردان تاکید کرد: این فیلم در جشنواره مونترال هم بازتاب خوبی خواهد داشت و امیدوارم من و چند تن از همکارانم که به مونترال می رویم سفیران خوبی برای همه کسانی باشیم که برای این فیلم زحمت کشیدند.

این سینماگر جهانی درباره برخی اعتراض ها به فیلم «محمد رسول الله(ص)» توسط الازهر عنوان کرد: فیلم «محمد رسول الله(ص)» برای وفاق در جهان اسلام ساخته شده و به همین دلیل هم مقطعی از سن پیامبر اسلام انتخاب شد که اختلافی در جهان اسلام ایجاد نشود. فضاسازی هایی که توسط برخی کشورهای عربی و به ویژه الازهر به وجود آمد ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلا فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آنها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده، اما آنها به دنبال حاشیه سازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند.

مجیدی درباره لوکیشنی که برای این فیلم طراحی و ساخته شده ست گفت: برای ساخت شهرکی اینچنینی پیش از این‌ها باید اقدام می‌ شد و حال وجود چنین شهرکی یک دستاورد مهم برای سینمای ایران است و فیلمسازان دیگری می توانند کارهایی از این دست در اینجا بسازند. همچنین می توان بعد از نمایش فیلم، شهرک را برای بازدید عموم در نظر گرفت.

وی در جواب به سوالی درباره بازگشت سرمایه فیلم تصریح کرد: این فیلم نه از جنس شعار است و نه از جنسی که به دنبال گیشه باشد. ضمنا برای معرفی چهره پیامبر اسلام نمی‌توانیم قیمتی بگذاریم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا در تبلیغات شهری نامی از عوامل فیلم ذکر نشده است؟ گفت: در وهله اول می خواهم عنوان کنم که تعامل خوبی بین سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بخش تبلیغات فیلم «محمدرسول الله» ایجاد شد. جا دارد از آقای قالیباف شهردار تهران و دیگر مسئولان این نهاد تشکر کنم. اما در پاسخ به شما باید بگویم یکی از دلایلی که باعث شد تصمیم بگیرم نام هیچ یک از عوامل در پوسترهای تبلیغاتی دیده نشود این بود که تک تک فریم های عکس که کاری از نادر فوقانی است مانند تابلوهای نقاشی است.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» افزود: با نوشتن نام عوامل روی پوسترهای تبلیغاتی، زیبایی تصویر گرفته می شد از همین رو تصمیم گرفتم نام هیچ یک از عوامل بر تبلیغات نباشد تا چشم انداز زیباتری از عکس های این فیلم سینمایی به مردم نشان داده شود. ضمن اینکه علاقه ای نداشتم نام خودم هم بر این پوسترها و عکس ها باشد زیرا سوژه اثر مهم تر از نام کارگردان است.

مجیدی از همه خبرنگارانی که برای این نشست راه دوری را آمده اند تشکر کرد و گفت: من معتقدم بازیگران این فیلم همه به خوبی نقش هایشان را ایفا کردند و ثابت کردند سینمای ایران چه ظرفیت های بالایی دارد. آقای شجاع نوری در این نشست حضور دارند و جا دارد فرصتی ایجاد شود تا خبرنگاران سوالاتشان را از وی بپرسند.

وی همچنین از محمد صابری نماینده شرکت «نور تابان» تهیه کننده و پخش کننده اثر دعوت کرد به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت «نور تابان» پخش کننده فیلم «محمد رسول الله(ص)» در نشست خبری این اثر سینمایی که شامگاه ۲۶ مرداد برگزار شد درباره شرایط پخش این فیلم سینمایی گفت: فیلم «محمد رسول الله(ص)» همزمان با میلاد امام رضا(ع) در تاریخ ۴ شهریورماه در ۴۵ سالن سینما در تهران و ۹۸ سالن سینما در شهرستان نمایش داده می شود.

وی تاکید کرد: یکی از دغدغه های سینمای ایران هنگام تولید «محمد رسول الله(ص)» این بود که شاید با تولید این فیلم روند ساخت فیلم های دیگر در کشور دچار مشکل شود اما خوشبختانه نه تنها تولید این فیلم سایر تولیدات ایران را دچار مشکل نکرد بلکه شاهد آورده های بسیاری در سینمای ایران بودیم. در واقع به برکت فیلم «محمد رسول الله(ص)» جدیدترین تجیهزات سینمایی به ایران آورده شد.

صابری با اشاره به اینکه تمامی سینماهای کشور متقاضی نمایش این فیلم هستند، گفت: تمام سینماداران متقاضی نمایش این فیلم هستند و شورای صنفی نمایش نیز نگاه ویژه ای به اکران این فیلم داشت. متاسفانه فقط در ۱۰ سالن سینمایی سیستم نمایش متناسب با تکنولوژی ساخت این فیلم را داریم، اما با همکاری آقای مجیدی توانستیم که این فیلم را در بیشترین سینماهای کشور به نمایش درآوریم.

مدیر پخش فیلم «محمد رسول الله(ص)» در پایان سخنان کوتاهش بیان کرد: علاوه بر این با هزینه بنیاد مستضعفان و همکاری سازمان سینمایی ۱۲۰ سالن سینما در مناطق بدون سینما شناسایی و تجهیز شد و فیلم در آن‌ سینماها هم به نمایش درخواهد آمد.

مجیدی در بخش دیگر نشست بر لزوم توجه دولتمردان بر مساله سالن سازی سینما تاکید کرد و از آنها خواست به مقوله فرهنگ جدی تر رسیدگی کنند.

وی در همین زمینه بیان کرد: متاسفانه در کشور ما ۸۰۰ شهر سینما ندارند و این نشانگر این است که همه دولت‌ها نسبت به مقوله فرهنگ توجه لازم را نداشته اند. ما قبل از انقلاب با یک جمعیت ۳۰ میلیونی ۵۲۰ سینما داشتیم و الان با ۸۰ میلیون جمعیت فقط ۳۰۰ سالن سینما داریم که ۵۰ سالن آن فاقد امکان نمایش است و حال دولت ها باید سخاوتمندانه برای هنر هزینه کنند و این کمبودها برطرف شود. بارها و بارها درباره فرهنگ صحبت شده است، اما کاری جدی صورت نگرفته است. دولتمردان ما توفیقات زیادی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی به دست آورده‌اند اما امیدوارم فرهنگ را فراموش نکنند.

علیرضا شجاع نوری بازیگر فیلم نیز درباره ایفای نقش عبدالمطلب گفت: یکی از شانس های من این بود که در این پروژه حضور یافتم. صرفنظر از سوژه و خود نقش که برایم آموزنده و رویایی بود کار کردن با تیم چنین حرفه ای موهبت بزرگی بود که کمتر نصیب کسی می شود. با مجید مجیدی کار کردن نعمت بزرگی بود و کار با عوامل بزرگ خارجی هم فرصت مغتنمی بود. من چیزهای زیادی یاد گرفتم. روزی ۴ ساعت گریم می شدم و بعد فیلمبرداری هم ۲ ساعت طول می کشید تا گریم پاک شود ولی حتی یک لحظه بدون عشق سر صحنه نیامدم.

پ

2

 

وی افزود: امیدوارم نتیجه این زحمات مورد قبول واقع شود.

شاه ابراهیمی طراح صحنه فیلم نیز از سوی مجیدی دعوت شد تا درباره کارش توضیح دهد. شاه ابراهیمی در سخنانی گفت: من پیوستنم به این گروه دوست داشتنی به این دلیل بود که در مختارنامه فعالیت داشتم و وقتی وارد این ماجرا شدم یک سری قدم ها از اول برداشته شده بود ولی مهم ترین گام این بود که این لوکیشن انتخاب شود. در فاصله ۲۰ روز از ورود من با توجه به امکاناتی چون گوگل مپ این منطقه را پیدا کردم. خیلی مهم بود که لوکیشن نزدیک به مرکز ایران باشد و خوشبختانه به سرعت اینجا را پیدا کردیم. من طی سفری که ۲ سال قبل به مکه داشتم تمام فضای جغرافیایی آنجا در ذهنم حک شده بود و وقتی اینجا را دیدم گفتم خدایا همین جا است و بعدا دیگر دوستان هم همین را تایید کردند.

وی افزود: تیم بزرگی قدم به قدم مرا همراهی کردند. مجموعه ای از دوستان از بخش داخلی و خارجی همرا ما بودند. ضمنا من مشخصا مسئولیت طراحی لباس را هم داشتم که برایم خیلی جذاب و شیرین بود.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/25


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads