کد خبر: 86435 - تاریخ: پنج‌شنبه، 13 آگوست 2015 - 14:26

نگاهی به تازه‌ترین ساخته محمدحسین لطیفی؛

«تنهایی لیلا» روایت جوانانی که گناه کردن را دوست ندارند/آموزش«مشق بندگی»در قاب جادویی تلویزیون

در این شب ها سریالی از تلویزیون پخش می شود که می تواند تلنگری باشد به جان هایی که به دنبال جست و جوی نسیم روح نوازانه ای هستند و از طریق تصاویر و لحن نگاهی عارفانه به حقیقت اصیل خود می رسند.

به گزارش خوبان در “تنهایی لیلا” همراه با نگاهی می شویم که می خواهد خود را بیابد و خدایی که در نزدیک ترین نگاه آدمی است و دلی که رو به حقیقت معرفت در سفر است. لیلا، بهانه ای است برای پَر کشیدن دل مخاطب به سوی نور، همان طور که محمد برای لیلا چنین بوده است و این راه های رسیدن همیشه از طرق مختلف پیش روی انسان قرار می گیرد. “تنهایی لیلا”، داستانی است از تنهایی محمد که به دنبال از دست دادن خانواده اش در حادثه زلزله در گوشه امامزاده ای، مشق بندگی می کند.

“تنهایی لیلا”، عشق پاک دختری به نام لیلا است که از همه گم گشتگی هایش به روستایی ساده و بی ریا می آید و به دور از تمدن هزار رنگ غرب زده، مردی را می یابد که از جنس دیگری است. در این سریال ایمان مورد آزمونی سخت قرار می گیرد و دل به نشانه معرفت غنچه می شود. اگر چه در بخش هایی از پردازش شخصیت ها و ادای دیالوگ ها گاه رنگی شعارگونه غالب می شود، اما طعم خوش رسیدن را می توان در پس کوچه های آشنایی درک کرد. آن جا که حتی پس از مرگ محمد، مسیر پیمایش برای لیلا با عدم بازگشت به گذشته متفاوتش پابرجا است و فرزند محمد به نشانه ای از پیوندی مبارک، هدیه ای است نزد لیلا برای از خاطر نبردن مسیر رفته.

 

تنهایی لیلا

محمد حسین لطیفی در تجربه ای دوباره از همکاری با حامد عنقا مسیری سخت را برای اجرا در نظر می گیرد و با روش روایی غیر خطی نه به دنبال فرجام شخصیت ها بلکه در صدد ارائه چرخش این نگاه و چگونگی شدن است، در واقع سفره ای که در پایان می بایست با کنار هم قرار گرفتن ملزومات حل مساله به وجود می آمد، در این سریال از ابتدا فراهم شده و حالا مصرف کننده این غذای فکری می بایست به دنبال مسیر آماده شدن آن ها قرار گیرد. در سریال “تنهایی لیلا” محور اصلی سریال یعنی محمد به دلیل نوع روایت رفت و برگشتی از ابتدا نزد بیننده به مرگ در می آید و از این طریق شرایطی متفاوت برای تماشای مخاطبِ عادت کرده به سیر روایت خطی و قصه گویانه ی ابتدا تا انتها پیش می آید.

سریال “تنهایی لیلا” که دارای بافتی معنوی و بیشتر متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است، در ابتدا قرار بود برای این ماه گرانقدر در نظر گرفته شود و حتی تهیه کننده سریال به دنبال این بود که سریال به صورت سه زبانه در ایام رمضان از شبکه ifilm پخش گردد که با توجه به تغییر برنامه های پخش در این شب ها از شبکه سوم سیما پخش می شود، البته حال و هوای “تنهایی لیلا” چنان با روح معناجویانه مخاطب ایرانی آشنا است که در هر برهه ای می تواند مورد توجه قرار گیرد. از طرفی داستان ملودرامی که به خوبی روایت می شود، موجبات جذب مخاطب را خواهد داشت.

مساله دوری از گناه و حرکت در مسیر اخلاقی از دیر زمان در آثار سینمایی و تلویزیونی وجود داشته که متاثر از زندگی واقعی مردان بزرگ و با ایمانی در زندگی واقعی است، چنان که میرداماد، فیلسوف، متکلم و فقیه برجسته دوره صفویه در برزخ میان گناه و ترک آن در قصه ای جانسوز چنین کرده بود.

 

سریال تنهایی لیلا

مروری بر قصه میرداماد که سریال “تنهایی لیلا” برگرفته از آن است، ردیابی چنین نگاهی است. در آن داستان آمده است: ” شب هنگام محمد باقر( طلبه ای جوان که همان میرداماد است) در اتاق خود مشغول مطالعه بود كه به ناگاه دختری وارد اتاق او شد و در را بست و با انگشت به طلبه اشاره کرد که سكوت كند و هیچ نگوید. دختر پرسید: شام چه داری؟ طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر كه شاهزاده بود و به خاطر اختلاف با زنان حرمسرا خارج شده بود در گوشه ‌ای از اتاق خوابید. شب هنگام طلبه شمعی مهیا کرد و کنار خود گذاشت تا هرگاه شیطان او را وسوسه می کرد یکی از انگشتانش را با آن شمع میسوزاند تا یاد آتش جهنم بیفتد. صبح که دختر از خواب بیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران، شاهزاده خانم را همراه طلبه جوان نزد شاه بردند. شاه عباس عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع ندادی؟ محمد باقر گفت: شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم مرا به دست جلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در برابر نفست مقاومت نمائی؟ و محمد باقر ۱۰ انگشت خود را نشان داد…” روشی که با تامل در آیات قرآن و روایات وارده از ائمه معصومین علیهم السلام به روشنی مشخص می شود که چگونه دوری از گناهان می تواند پاداش هایی مضاعف را از سوی پروردگار گرانقدر در بر داشته باشد.

سریال ” تنهایی لیلا” قصه رسیدن از کوی سرگشتگی به منزلگاه خوش نوای ایمان است، یقینی مطمئن برای نفسی هزار پاره و رسیدن به راهی مطمئن از میان سنگلاخ های بسیار مسیر زندگی.

 

منبع: آوینی فیلم

انتهای پیام/36


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads