کد خبر: 86241 - تاریخ: دوشنبه، 10 آگوست 2015 - 20:04

پاسداری از رسوم نیاکانمان؛

آئین سنتی کشتی گیله مردی در دهستان نوشر خشکبیجار در حال برگزاری است + تصاویر

مسابقات کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار که از سوم مرداد آغاز شده به مدت 20 شب ادامه دارد. این مسابقات به صورت رسمی از دیشب آغاز شده است.

به گزارش خوبان: آئین سنتی کشتی گیله مردی در دهستان نوشر خشکبیجار در حال برگزاری است.

مسابقات کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار که از سوم مرداد آغاز شده به مدت 20 شب ادامه دارد. این مسابقات به صورت رسمی از دیشب آغاز شده است.

مسابقات در روزهای نخست به صورت دوستانه برگزارمی شود و پهلوانان برای محک زدن یکدیگر وارد میدان رقابت می شوند تا خود را برای رقابت اصلی که در روزهای پایانی برگزار می شود آماده نمایند.

ایمان سهیلی مسئول هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این مسابقات گفت: همزمان با برگزاری کشتی گیله مردی در خشکبیجار این مسابقات در 6 نقطه دیگر استان در حال برگزاری است. این موضوع کار ما را تا حدی سخت نموده چرا که حدود 100 پهلوان کشتی گیله مردی استان باید در بین این رقابت ها تقسیم شوند.

وی افزود: علاوه بر کشتی گیران گیلانی، پهلوانان مازندرانی نیز هر شب در این رقابت ها حضور می یابند.

سهیلی ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمندی که در مسابقات کشتی گیله مردی امسال خشکبیجار در حال اجراست میدان دادن به پهلوانان جوان و بومیان منطقه است.

این مقام مسئول افزود: مسابقات هر شب از ساعت 22:30 آغازمی شود و در ابتدا به رقابت پهلوانان نوجوان اختصاص دارد. رقابت بین پهلوانان در رده سنگین وزن نیز از ساعت 23:30 آغاز می شود.

سهیلی ضمن تقدیر از مردم نوشر گفت: نوشر مردم بسیار بافرهنگی دارد و برگزاری کشته گیله مردی در دهستان نوشر از قدمت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: وقتی پهلوان برای تشویق شدن به سمت تماشاچیان می رود، مردم کشتی دوست نوشر با دادن « دوران» پهلوان را تشویق می کنند که این موضوع در روحیه پهلوان بسیار تاثیرگذار است.

نکاتی چند در خصوص کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی آیین سنتی نیاکان ماست و در آن احترامات به شکل ویژه ای رعایت می شود. پهلوان وقتی به زمین بوسه می زند، به تمام تماشاچیان احترام می گذارد و به نوعی فروتنی خود را به نمایش می گذارد.

برای آماده کردن میدان کشتی، ابتدا قبله و سپس مشهدالرضا در نظر گرفته می شود. میدان به گونه ای طراحی می شود که وقتی پهلوان وارد آن شد، نیایش خود را به سمت قبله آغاز کند. پهلوان با ورود به میدان رقابت، پنج گام به سمت قبله حرکت می کند و دیگر به قبله پشت نمی کند. دوباره بر می گردد و به شکل نیم دایره پای خود را به گونه ای بلند می کند که گویی دوباره می خواهد تعظیم کند. این کار تا سه مرتبه تکرار می شود.

احترام پایانی به تماشاچیان با جهش و تکرار این کار به سمت مشهدالرضا بخش دیگر آیین کشتی گیله مردی است.

پهلوانان در پایان باید دور میدان رژه بروند و برای همدیگر حریف بطلبند.

در کشتی گیله مردی، بین 10 تا 15 دقیقه به پهلوانان فرصت داده می شود تا با مشت مبارزه کنند. اگر در مشت نتیجه نگیرند 5 دقیقه وقت برای مبارزه تن به تن خواهند داشت . در پایان اگر امتیازها مساوی شود، پهلوانی که اخطار بیشتری دارد بازنده اعلام می شود.

 

برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 1 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 2 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 3 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 4 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 5 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 6 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 7 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 8 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 9 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 10 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 11 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 12 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 13 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 14 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 15 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 16 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 17 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 18 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 19 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 20 برگزاری کشتی گیله مردی در نوشر خشکبیجار 21

 

انتهای پیام/35


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads