کد خبر: 86103 - تاریخ: یکشنبه، 9 آگوست 2015 - 13:35

مسئولان تلویزیون مراقب باشند؛

تلاش های پشت پرده برای تبدیل هفت به شو تلویزیونی، سینمایی

پخش برنامه تاثیرگذار هفت که جمعه شب ها از شبکه سوم سیما روی آنتن می رفت مدتی است متوقف شده و براساس اذعان مدیر شبکه سوم سیما با تغییراتی به زودی مجددا” پخش آن آغاز خواهد شد.

به گزارش خوبان، ماهیت برنامه هفت برای اهالی سینما ماهیتی تریبونی و رسانه ای است که قرار نبوده و نیست در اختیار عده ای از اهالی سینما یا صنوف آن باشد بلکه تریبون همه جریان سینما اعم از پیشکسوت، میانسال و جوانان در اجزای مختلف سینمایی کشور است که با چند هدف کلی اعتقاد به تاثیرگذاری سینما، نگاه راهبردی به مقوله فرهنگ و فیلم و معتقد به مبانی اعتقادی کشور و نظام درحال فعالیت و تولید فیلم هستند.

این قشر تلاشگر که جامعه آماری بیش از 10هزار نفری را دربر می گیرند عملا” جریان سازی و تاثیرگذاری بسیار گسترده ای در معادلات فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی سیاسی جامعه دارند و بار بخشی از افکار عمومی و فرهنگسازی را برعهده دارند.
در این بین علاوه بر فعالان رسانه های مکتوب و مجازی و اطلاع رسانی، معدود کسانی هستند که در بین اهالی رسانه توانایی تاثیرگذاری بر افکار عمومی و ارائه پیام صحیح دارند که در تراز رسانه های تاثیرگذاری چون رسانه ملی هستند.
برنامه هفت با این هدف شکل گرفت که پل ارتباطی دوسویه ای بین اهالی فرهنگ، هنر، سینما و نقد فیلم با مردم و بالعکس باشد. در دوره اول که فریدون جیرانی کارگردان شناخته شده با خط فکری مشخص، اجرای برنامه را عهده دار شد عملا” فضا برای حضور همه گروه ها و جریانات مختلف فراهم نشد و تنها عده ای خاص به مدد تفکر وی موفق شدند در این برنامه حضور یافته و جریان رسانه ای رسانه ملی را در حوزه سینما در سیطره خود درآورند. موضوعی که با انتقادهای فراوان دلسوزان سینما و فیلمسازان جبهه انقلاب همراه شد و به وجود آمدن چند حاشیه، مسیر را برای تغییرات در این برنامه هموار کرد.
دوره دوم اما با حضور محمود گبرلو چهره نام آشنای رسانه ای سینما که بیش از سی سال تجربه حضور در حوزه خبر، نقد و تحلیل و سینما را با معیارهایی در تراز رسانه ملی داشت، آغاز شد. شروع طوفانی و جریان ساز بسیار خوبی بود و همه اقشار سینما حتی آنان که تاکنون دیده نشده بودند به هفت آمدند و رفته رفته این برنامه به اهداف خود نزدیک شد. فرصت برای جریان انقلابی سینما نیز فراهم شد تا بتواند در این عرصه سخنان ناگفته اش را با مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینما در میان بگذارند. حضور صدها چهره سینمایی، شخصیت های فرهنگی و موثر در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی سینما، عوامل پیدا و پنهان فیلم ها و نقد و تحلیل های متفاوت و چالشی درباره فیلم های درحال اکران، افزودن بخش های مختلف، نظرسنجی و گزارش های مردمی و … رفته رفته جای خود را باز کرد اما خلاء حضور مسعود فراستی هنوز پیدا بود و هیچ منتقد منصف و توانمندی نتوانست جای خالی فراستی را پر کند.
درکنار ده ها نقطه قوت این برنامه، نقاط ضعف و یک نواختی آن نیازمند تغییر بود و بحث های جدی، جنجالی و هیجانی که گبرلو تلاش می کرد، با حسن خلق و لبخندهای حقیقی و تصنعی و گاه با سکوت از کنار آن عبور کند یا پاسخی در خور به آنان بدهد.

 

برنامه هفت

 
هفت اما در این دوره توانست تفکر ارزشی و معیار انقلاب اسلامی را میدان داده و چهره های سینمایی و هنری و فرهنگی در تراز تفکر انقلاب اسلامی را به معرکه سینما بیاورد. حضور اندیشه های مختلف در سینما همیشه خوب بود اما در هیاهوی جریانی و همهمه رسانه ای سینما، صدای تفکر انقلاب اسلامی و ارزشی که سهم عمده ای از این سینما مدیون زحمات و تلاش های آنان است، همیشه کم رنگ و غیر حقیقی بود تا اینکه هفت با مدیریت صحیح افکار عمومی و پاسخ به خواست بخش زیادی از جامعه، این خلاء را شناخت و درصدد پرکردن آن برآمد.

 

برنامه هفت 1

اکنون که به بهانه ماه مبارک رمضان این برنامه تاثیرگذار در حالت نیمه تعطیلی به سر می برد ظاهرا” قرار است دستخوش تغییرات و شیوه های اجرا شود نکته ای که از سوی جریان همیشه تکتاز سینما بر آن دمیده شده و سعی در مهندسی و مدیریت افکار مدیران تلویزیون در این باره دارند. رسانه های نه چندان موثر و البته دولتی و دولت ساخته مدتی است در تلاشند سیطره خود در این برنامه را افزایش داده و هرازچندگاهی با جنجال های ناشیانه، اقدام به هجمه علیه صدا و سیما، برنامه هفت یا شخص گبرلو می کنند و البته از برخی اسامی به عنوان جایگزین وی نام می برند که هم خود می دانند و هم دیگران که توان اداره این برنامه تخصصی، عمومی باید در حدی باشد که بتوان به افکار عمومی به ویژه طیف وسیعی از جامعه که تفکر انقلابی و ارزشی دارند، پاسخ داده شود.
خبرهای دیگری نیز از تلاش معاونت سینمایی ارشاد و دولتی ها برای تسخیر فضای این برنامه حکایت دارد و اینکه ظاهرا” بناست بخشی از آن به صورت اسپانسری اجرا و اداره شود که این مسئله مخالفت صریح با اهداف و ارزشهای حاکم بر رسانه ملی در تراز نظام جمهوری اسلامی برای فرهنگسازی است. دولتی ها نیز تفاوتی ندارد دولت گذشته یا دولت فعلی همه به دنبال این هستند که اشتباهات و تصمیمات ریز و درشت خود را در این بخش نمایان تر کرده و برنامه ای دولتی با تعریف و تمجید از خود ارائه دهند و پیشنهاد مجری هایی چون فرزاد حسنی و… از این دست است.

 

برنامه هفت 2 برنامه هفت 3

به دستندرکاران تلاشگر صدا و سیما که اکنون با همه ناملایمات و کم لطفی های دولت و رسانه های زنجیره ای همچنان جور تلاش های نظام در بخش های مختلف را می کشند باید این نکته را یادآور شد که مراقبت کنند این برنامه از حالت گفتگو محور و مناظره ای و چالشی به شو تلویزیونی، سینمایی مبدل نشود. موضوعی که لیدرهای این جریانات طی روزهای اخیر بر آن اصرار دارند.
شایسته است رئیس سازمان صدا و سیما و مسئولان این حوزه به ویژه شبکه سوم سیما، ترکیب اصلی این برنامه را حفظ و خواسته های خود را برای ارتقاء کیفی برنامه و افزودن بخش های مختلف به همین تیم که دغدغه سینما دارند، از مقبولیت و محبوبیت عمومی سینماگران و مخاطبان برخوردارند و اکنون نیز دارای تجربیات گرانسنگی در این حوزه شده اند، بسپرند تا همانند برنامه 90 که سال هاست با همه مشکلات همچنان در اوج مانده است، ماندگار، تاثیر گذار و در تراز رسانه ملی و تفکر انقلاب و نظام باقی بماند. باید مراقب بود خدای نکرده سنگی در این چاه نیفتد که صدها نفر نتوانند آنرا درآورند و آن گاه صدافسوس و آه برای اشتباه ها، ره به جایی نخواهد برد.

برنامه هفت 4
انتهای برنامه/46


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads