کد خبر: 85581 - تاریخ: شنبه، 1 آگوست 2015 - 11:47

از ربات های تلگرامی تا عکس های اینستاگرامی؛

تبلیغات انتخاباتی زودهنگام اصلاح طلبان در فضای مجازی

علی رغم اینکه بیشتر از شش ماه تا انتخابات مجلس دهم زمان باقی مانده است اما رقابت تبلیغاتی نامزدها در فضای رسانه ای و مجازی کشور گرم شده است. در این میان نامزدها تلاش می کنند از شبکه های اجتماعی موبایل نهایت بهره را ببرند.

به گزارش خوبان به نقل از ائل پرس، با نزدیکتر شدن به ایام انتخابات مجلس همانطور که فضای سیاسی کشور شرایط ویژه ای به خود می گیرد و روز به روز بر تعداد جلسات و همایش های سیاسی و جناحی افزوده می شود؛ فضای رسانه ای و مجازی نیز از این شرایط متاثر می شود.

فضای رسانه های مکتوب با نزدیکتر شدن به انتخابات رونقی مجدد گرفته و به خصوص در مورد مطبوعات محلی که مسائل مالی عمده مشکل آنها است؛ با ورود نامزدهای احتمالی به صحنه ارتباط با رسانه ها روزنامه جات برنامه های خود را برای انتخابات کامل می کنند.

عده ای دیگر از نامزدهای احتمالی هم از هم اکنون به فکر ارتباط گرفتن با رسانه های مجازی هستند و با استفاده از دو استراتژی تاسیس رسانه جدید برای خود یا برقراری ارتباط با دیگر رسانه ها برای رقابت در این میدان مهیا می شوند.

اگرچه هنوز چند ماهی به ایام تبلیغات قانونی انتخابات مجلس دهم باقی است اما رقابت در فضای رسانه ای آغاز شده است و حوزه های انتخابیه مختلف شاهد ماراتن طرح نام و مواضع کاندیداهای نمایندگی است.

یکی از عرصه های نسبتا نو هم به که نظر می رسد یک میدان رقابت جدید برای نامزدهای انتخابات اسفندماه ۹۴  خواهد بود؛ شبکه های اجتماعی و به خصوص شبکه های اجتماعی تلفن همراه است. اگرچه همچنان برخی سیاسیون مصر به استفاده از شبکه های اجتماعی فیلتر شده هستند اما همگانی شدن تلفن های همراه هوشمند ریزشی محسوس در کاربران آن شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. رایگان بودن این دست فعالیت ها نقطه تمایز این نوع تبلیغات نوین محسوب می شود.

اگرچه تب وایبر در ایران فروکش کرده است اما برخی نامزدها همچنان این شبکه اجتماعی را برای تمرکز فعالیت های تبلیغاتی خود انتخاب کرده اند. اما تلگرام را می توان نقطه تمرکز و رقابت کاندیداها نامید. نامزدهای متعددی با تشکیل گروه هواداران و یا تشکیل گروه هایی با محتواهای متفاوت اما با هدف تبلیغاتی و شبکه سازی کار را در تلگرام شروع کرده اند. تعدادی نیز با ایجاد ربات مخصوص اخبار و مواضع خود در این شبکه اجتماعی کار را جدی تر گرفته اند.

در اینستاگرام رقابت جدی تر هم شده است. نامزدهای احتمالی پرشماری با ساخت صفحه ای برای خود در این شبکه اجتماعی چندرسانه ای با انتشار تصاویر و فیلم هایی، سوابق خود را یادآوری کرده و یا مواضع خود را در مسائل ریز و درشت مطرح می کنند. تلاش برای بیشتر شدن تعداد دنبال کنندگان صفحه نامزد مورد نظر توسط اعضای ستاد تبلیغات مجازی وی که معمولا شامل نزدیکان و اعضای دفتر آنها می شود دنبال می شود.

اگرچه طبق قانون تبلیغات زودتر از موعد تخلف انتخاباتی محسوب شده و نهادهای اجرا و نظارت بر انتخابات در این خصوص هشدار داده اند اما وسعت و تنوع فعالیت ها در فضای مجازی باعث شده است خیلی قبل از موعد قانونی تبلیغات انتخاباتی کلید بخورد.

برخی کارشناسان استفاده از فرصت فضای مجازی برای تبلیغات انتخاباتی را یک مزیت در جهت کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش مشارکت عمومی در انتخابات می دانند اما همگان اذعان دارند که این امر باید در حیطه قانون و البته با رعایت اعتدال انجام گیرد تا نهایتا آسیب هایی به بار نیاورد. آسیب هایی که با توجه به ویژگی های فضای مجازی رفتارهای تخریبی و منافی با اخلاق سیاسی می تواند یکی از آنها باشد.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads