کد خبر: 8530 - تاریخ: شنبه، 29 سپتامبر 2012 - 18:18

گیلان پیرترین استان کشور است

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه 11 درصد جمعیت گیلان سالمند هستند و پیرترین استان کشور است، گفت: گیلان رتبه نخست رشد سالمندی کشور را کسب کرده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: کیانوش کوچکی‌نژاد امروز با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی سالمندان در 10 مهر اظهار کرد: سالمندی مربوط به تمام مردم است و همه انسان‌ها روزی این مرحله از زندگی را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به نوع فیزیولوژی بدن نیاز به یک سری رفتارها و کارها در سالمندی است، افزود: سن بالای 60 سال را سالمند می‌گویند اما افرادی هستند که به دلیل نوع زندگی و بیماری زیر 60 سال نیز سالمند می‌شوند و تعدادی نیز با سن بالای 90 سال به گونه‌ای زندگی می‌کنند که از نظر رشد فیزیکی سالم هستند و بیماری ندارند.

مدیر کل بهزیستی گیلان سالم زندگی را یکی از موارد بسیار مهم در زندگی سالمندان دانست و تصریح کرد: وجود سلامت امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کشور به ویژه گیلان امید به زندگی افزایش یافته است، تصریح کرد: روزی کشور ما را جوان می‌گفتند اما اکنون رو به سالمندی پیش می‌رود.

کوچکی‌نژاد گیلان را سالمندترین و پیرترین استان کشور نامید و ابراز کرد: گیلان رتبه نخست رشد سالمندی در کشور را کسب کرده است و 11 درصد جمعیت استان سالمند هستند.

وی سالمندی را یک تهدید و نیز فرصت خوب نامید و خاطرنشان کرد: رشد سالمندی در گیلان نشانه افزایش امید به زندگی است اما اگر برای این موضوع تدبیر و فکری نشود تبدیل به یک تهدید می‌شود.

این مسئول عمده‌ترین کار بهزیستی در زمینه سالمندی را توانبخشی خواند و بیان کرد: انواع توانبخشی شامل جسمی، روحی و اجتماعی است.

وی آموزش مهارت زندگی در سالمندی را بسیار مهم خواند و برگزاری آموزی‌های مهارت زندگی سالمندی در شهرستان‌های استان را یکی از برنامه‌های بهزیستی گیلان در آینده نزدیک عنوان کرد.

کوچکی‌نژاد سالمند آزاری را یکی از مشکلات این قشر عنوان کرد و افزود: برخی سالمندان توسط جامعه و خانواده‌های خود مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند که اگر به خواسته‌های آنها توجه نشود موجب آزار روحی برای سالمندان می‌شود.

وی با بیان اینکه 22 مرکز بهزیستی گیلان به 2 هزار سالمندان خدمات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: تعدادی از این مراکز روزانه و نیز شبانه هستند که خدمات تغذیه‌ای، روحی و آموزش‌های دیگر را به سالمندان ارائه می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی گیلان از وجود مهد سالمندان در بهزیستی گیلان خبر داد و افزود: در این مهد، سالمندان می‌توانند روزها مراجعه کنند و غروب‌ها به خانه‌های خود بروند که گسترش این مراکز یکی از اهداف بهزیستی استان است.

وی مناسب سازی نشدن فضای عمومی استان برای سالمندان و معلولان را از دیگر مشکلات مهم عنوان کرد و یادآور شد: تنها 32 درصد اماکن عمومی استان مناسب‌سازی شده و بقیه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads