کد خبر: 83717 - تاریخ: دوشنبه، 6 جولای 2015 - 10:56

سبقت عربستان و ترکیه از ایران/

بی توجهی به وضعیت علمی کشور از کجا آغاز شد؟

مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اساتید دانشگاه ها به مانند همیشه نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان توجه ویژه ای داشته و نکات برجسته ای را در خصوص وضعیت علمی کشور مطرح کردند.

به گزارش خوبان، مقام معظم رهبری شنبه شب بعد از ضیافت افطار مطابق روال دیدارهایش در ماه مبارک رمضان این بار دیدارشان با اساتید دانشگاه ها بود. مقام معظم رهبری به مانند همیشه نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان توجه ویژه های داشته و دارد.

ایشان در دیدار شب گذشته خود با اساتید و دانشگاهیان کشور نکات مهمی را در خصوص رشد علمی کشور در سال های اخیر بیان داشتند که تعدادی از کارشناسان صاحب نظر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز درباره کاهش رشد علمی کشور در سالهای اخیر واکنشهای نشان دادند که به شرح زیر است:

سبقت علمی عربستان و ترکیه از مدیریت ” تدبیر” + جدول و نمودار

رهبر انقلاب اسلامی ایران در بیاناتی آسیب شناسانه و ارائه نکاتی در خصوص چرایی توقف و یا کاهش رشد علمی کشور مهمترین دلیل این کندی در شتاب و حرکت رو به جلو را ایجاد فضای حاشیه ای و تبدیل آگاهی های سیاسی در دانشگاه به سیاسی کاری عنوان کردند و آن را سمی مهلک برای تولید علم در کشور دانستند.

رهبر انقلاب با ارائه مثالی در این زمینه ایجاد فضای رسانه ای و تخریبی در خصوص جنجال بورسیه های تحصیلی در وزارت علوم را به جای برخورد عملیاتی با تحلف های احتمالی را نمونه ای از این حاشیه سازی ها عنوان کردند.

ایجاد حاشیه سازی  و فضای سیاسی کاری در وزارت علوم در حالی است که بر اساس آمار جهانی و بین المللی رشد علمی کشور از حالت شتابنده ای که داشته فاصله گرفته است.

سایت اسکوپوس که به صورت دوره ای اقدام به انتشار جدول رتبه علمی کشور های جهان می کند در آخرین گزارش خود جمهوری اسلامی ایران را با دو رتبه تنزل روی نمودار ترسیم کرده است و تایوان و فدراسیون روسیه در آخرین آمار از کشورمان پیشی گرفته اند تا ایران از رتبه 15 علمی دنیا به رتبه 17 سقوط کند.

موضوعی که 4000 هزار استاد و اعضای هیأت علمی دانشاه های کشور در نامه ای سرگشاده آن را به آقای روحانی تذکر دادند. نامه ای که از آن در رسانه ها به عنوان هشدار 4000 هزار استاد دانشگاه به روحانی در خصوص کاهش رتبه تولید علم یاد شد. (متن نامه)

با نگاهی به نمودارهای رشد علمی کشور تا سال 2013 در خواهیم یافت که رشد علمی کشور تا آن زمان سرعت فزاینده ای داشته است.

 این رشد فزاینده باعث شده تا در آن زمان بر اساس داده‌های آی.اس.آی نیز یک پیش‌بینی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) صورت بگیرد. بر این اساس  یک نمودار ترسیم شده که میزان تولید علم ایران در هر سال را نشان داده شد و تا سال 2018 پیش‌بینی صورت گرفت که در زیر قابل مشاهده است:

اما این پیش بینی به دلایل متعدد از جمله حاشیه سازی های مختلف در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نگاه سیاست کارانه به جای برنامه ریزی های علمی به سمت تحقق پیش نرفته است و بر اساس آن کشورهای رقیب ایران در منطقه راه را برای نزدیک شدن به ایران و حتی سبقت از رتبه علمی کشورمان باز دیده اند.

جداول اسکوپوس نشان می دهد که از سال 2005 تا 2012 رشد علمی کشور خیره کننده بوده است. رشدی که در دولت های نهم و دهم ادامه داشته و بیشترین آن در سال 2006 معادل 50 درصد در دولت نهم و در سال 2011 معادل 32 درصد و در دولت دهم به ثبت رسیده است. ریز این موارد در جدول زیر قابل مشاهده است.

جدول بالا نشان می دهد که در سال 2013 و همزمان با تغییر سیاست های وزارت علوم در دولت جدید تولید علم در کشور با کاهش چشمگیر مواجه بوده است. موضوعی که نادرستی سیاست های وزارت علوم و توجه بیش از اندازه به سیاسی کاری و اهمال در مدیریت درست تلیدات علمی را تصویر می کند.

جداول اسکوپوس نشان می دهد که تولیدات علمی ایران در بسیاری از رشته ها منفی بوده و حتی در مواردی مثل اقتصاد به منفی 36 درصد و در علوم پایه به منفی 25 درصد و در روانشناسی تا منفی 50 درصد افت داشته است.

نکته مهم در این میان اینجاست که در شرایطی که وزارت علوم ایران در گیر حاشیه سازی هایی مانند موضوع بی نتیجه و بی اساس بورسیه های تحصیلی بوده است، مراکز دانشگاهی کشوری مانند عربستان سعودی در مسیر رشد و پیشرفت قدم برداشته اند و خود را به شدت به ایران نزدیک کرده اند.

ادامه این روند بر اساس نمودار زیر می تواند ایران را از رقیب دیرینه خود (ترکیه در یک یا دو سال آینده عقب بیندازد.

در این شرایط است که رهبر معظم انقلاب تذکراتی جدی در خصوص عقبگرد علمی کشور را شب گذشته در جمع اساتید و دانشگاهیان کشور بیان کردند.

ایشان، دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاشهای بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.

رهبر انقلاب در نوعی آسیب شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیه سازی و سیاست بازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.

ایشان به عنوان یکی از مصداقهای سیاست بازی در دانشگاهها، به حاشیه سازی درباره موضوع بورسیه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عده ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.

رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه ها به عده ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.

 

نهاد فرهنگی دانشگاه یا طعمه گلوگیر احزاب؟/ مشکلاتی که موجب توقف شتاب علمی در دانشگاه ها شد

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با ناب نیوز در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید و هیئت های علمی دانشگاه، ابراز کرد: در سال های اخیر ما توانستیم در حوزه علم و دانش گام های بسیاری برداریم، اما برخی مشکلات در دانشگاه ها باعث توقف این شتاب علمی شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: آغاز حرکت مجدد در این راستا، زمان می برد و انجام تحقیقات و بحث های علمی پیش زمینه هایی دارد که اگر بستر آن فراهم نشود، این شتاب کند خواهد شد.
وی در خصوص مشکلات دانشگاه ها، اظهار کرد: یکی از این آسیب های مراکز آموزش عالی، در حوزه اقتصادی است که دانشگاه ها از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.
کوچکی نژاد افزود: عامل دیگر، نوع نگاه سیاسی به دانشگاه ها است که دولت در معرفی وزیر علوم و تحقیقات اشتباهاتی داشت و گروه ها و احزاب نیز که دانشگاه را به عنوان طعمه می دیدند، در انتخاب وزیر دخالت کردند ودر نهایت عزل مجدد وی توسط مجلس و جابه جایی صورت گرفته، مشکلات عدیده ای برای این نهاد فرهنگی ایجاد کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: فرهادی،وزیر فعلی علوم و تحقیقات، نیز هنوز نتوانسته فضای دانشگاه ها را برای توسعه علم و دانش مناسب کند که این موضوع موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب است.

 

رتبه بندی مقالات علمی ایرانی نوعی فریب برای محققان ماست/ بی توجهی به تهاجم فرهنگی از زمان دولت آقای هاشمی کلید خورد

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار آناج با اشاره به بیانات شب گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، و درباره علت کندی رشد علمی و توقف آن، گفت: بایستی جهت دهی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد با استفاده از تمامی ساز و کارها و ظرفیت ها در جهت رشد علمی باشد و انرژی و توان و ابزار و امکانات و تمامی فرصت ها در جهت همین رشد علمی به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: یک سری مسائل مانند مقالات تبدیل به ارزش شده اند و به نظر بنده می رسد که این مقالات و تحقیقات و مقام و رتبه ای که به این ها اختصاص داده می شود نوعی فریب برای ما باشد و عمدتاً وقت دانش پژوه ها و محققان و اساتید را اینگونه مسائل می گیرد که هیچ گونه از نظر علمی بازدهی مثبتی هم که بتواند عملیاتی شود، ندارد و فقط در حد آمار هستند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با انتقاد از سیاسی کاری در دانشگاه ها بیان کرد: فضای دانشگاه ها باید به سمت کارهای علمی هدایت شود البته نه اینکه دانشگاهیان شناخت سیاسی و قدرت تحلیل نداشته باشند، بلکه لازمه یک دانشگاه فعال و پویا و بانشاط این است که دانشجویان و اساتید دانشگاه ها قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند، اما معنایش این نیست که دانشگاه ها محل و عرصه تاخت و تاز جریانات سیاسی شوند بلکه دانشگاه باید تمام توان و ظرفیتش را برای اینکه یک محیط علمی مناسب ایجاد کند به کار ببندد.
وی با اشاره به اینکه عمده اعتباراتی که در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد باید به سمت تحقیقات برود، افزود: تمامی کشورهایی که در زمینه های علمی پیشرفت کرده اند، الویت های هزینه ها و اعتبارات به سمت تحقیقات بوده است و این نکته مهمی است که محققان ما هم آزمایشگاه ها و هم امکاناتشان فراهم باشد تا بتوانند تحقیقات مناسبی در زمینه هایی که کشور به آنها نیاز دارد انجام دهند.
وی بیان کرد: تحقیقات و یافته های علمی که داریم و یا اختراعات و اکتشافاتی که دانشمندان و محققان ما انجام می دهند، تجاری سازی و حمایت نمی شوند و کاملاً مسکوت مانده است و این نیز یکی از دلایل رکود علمی در کشور می باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که نقشه علمی کشور چرا عملیاتی نمی شود، گفت: به نظر من برای عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهارچوب و مسیری که تعریف شده نیاز به ابزارهای کنترلی و نظارتی و ابزارهایی که بتواند بازخورد دهد، وجود دارد که آیا این نقشه علمی واقعا موثر است یا نه.
وی با بیان اینکه نقشه های راه باید بازخوردهای لازم را نیز داشته باشند، عنوان کرد: اعتقاد دارم یکی از نکاتی که هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مسئولین دستگاه های نظارتی باید توجه کنند، این باشد که بعد از ترسیم خوب نقشه راه، به فکر عملیاتی کردن هم باشند، متاسفانه بعضاً هیچ اراده ای برای به جلو رفتن کارها وجود ندارد.
سعیدی با انتقاد از عدم تبیین موضوع جنگ نرم در دانشگاه ها، اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری بحث تهاجم و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند در دولت آقای هاشمی، وزیر کشور وقت با صراحت گفتند که ما تهاجمی نمی بینیم! همین تفکر باز هم وجود دارد و آقایان معتقدند که تعامل و تبادل فرهنگی وجود دارد نه تهاجم و شبیخون فرهنگی و این موارد را باور نمی کنند و این وضعیت باز هم به همین شکل وجود دارد.
وی اضافه کرد: وقتی ترسی وجود داشته باشد همه تلاش می کنند موضع دفاعی خود را نشان دهند و یکی از مواضع دفاعی هم تبیین و تحلیل وضعیت خود و دشمن است وقتی این تبیین و تحلیل صورت نمی گیرد یعنی مسوولین احساس خطر نمی کنند.
این نماینده مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته  ما شاهد عرصه جنگ سخت در کشورمان بودیم و این جنگ نیز ساز و کارهای مربوط به خود را داشت، همین الان هم یک الگوی خوب را در اختیار داریم و معتقدیم دوران دفاع مقدس بهترین تجربه بود برای اینکه از آنها استفاده کنیم و در صحنه جنگ نرم نیز ورود کنیم و در این عرصه نیز همانند عرصه جنگ سخت به فرماندهانی نیاز داریم که در این عرصه اساتید، صاحبنظران و دانشمندان هستند.
مدیران فتنه گر و نگاه وارداتی، عامل رکود علمی دانشگاه هاست/در بحث بورسیه ها فقط دنبال کوبیدن طرف مقابل بودند
حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر در گفتگو با رهیاب با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش رشد علمی دانشگاه ها اظهار داشت:در دو سال گذشته آنچه اتفاق افتاد نسبت به سالهای گذشته، یک رکود علمی واقعی بود سالهای گذشته در تمام زمینه ها مثل نانو، هوافضا و هسته ای جهش علمی داشتیم اما امروز این وضعیت وجود ندارد.
وی ادامه داد:وزارت علوم بعد از تغییر مدیریت ها و نگاهی که مجموعه جدید داشت عامل رکود علمی دانشگاه ها شد در گذشته نگاه بیشتر متکی به داخل بود ولی الان اینگونه نیست هم در بحث علمی هم در بحث اقتصاد، نگاه دولت به بیرون است.
آقاجری تاکید کرد:مسئولین دولتی حتی در سطح وزیر بیش از تولیدات داخلی به واردات فکر می کنند در تولید علم هم همین نگاه وارداتی وجود دارد.
وی در خصوص علت کاهش رشد علمی گفت:کسانی در وزارت علوم مشغول به کار شدند که ما هنوز هم روی آنها حرف داریم برخی معاونین وزیر در فتنه 88 نقش داشته اند وقتی چنین کسانی در راس کار قرار بگیرند خروجی کار روشن است.
نماینده مردم ماهشهر با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر دور کردن دانشگاه ها از حاشیه‌سازی و سیاست‌بازی تصریح کرد:باید انسان های انقلابی و معتقد به این نظام ، متصدی امور شوند تا با کارآیی بیشتری دغدغه های رهبر انقلاب را در دانشگاه ها پیش ببرند ولی وقتی فتنه گران در کار باشند دانشگاه ها را به حاشیه می برند برخی از اینها منتظرند تا شرایطی پیش بیاید تا مثل فتنه 88 را رقم بزنند.
اقاجری در خصوص حاشیه سازی درباره موضوع بورسیه ها  گفت:در بحث بورسیه ها، سیاسی عمل کردند می خواستند طرف مقابل خود را بکوبند برای همین حق بعضی ها را پایمال کردند باید بحث بورسیه ها را درست بررسی می کردند که اگر خلافی صورت گرفته است با متخلف برخورد کنند ولی آنها تمام کار را زیر سوال بردند.
وی ادامه داد:در این قضیه، آبروی برخی را بی جهت بردند در مجلس نماینده ای داشتیم که اصلا بورسیه نبود ولی نامش را در لیست بورسیه های غیرقانونی منتشر کردند اگر این کار نامش جفا نیست پس چیست؟
همانطور که نگران مذاکرات هسته ای هستیم باید نگران کاهش شتاب علمی کشور باشیم
میکائیل جمال پور، عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با ائل و در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش شتاب علمی کشورمان اظهار داشت: در مورد رشته های علوم انسانی نه تنها در سال های اخیر رشدی مشاهده نمی شود بلکه شاهد افت نیز هستیم و این افت در دانشگاه ها مشهود است.
وی ادامه داد: وضعیت رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها  نگران کننده است و امروز همان گونه که مذاکرات هسته ای و سرنوشت آن موجب نگرانی ملت ایران شده است؛ شخصا ادعا می کنم که دغدغه های مربوط به علوم انسانی در جامعه حتی از مذاکرات هم باید شدیدتر باشد.
این استاد بسیجی، با اشاره به اینکه  علی رغم وجود نهادهایی چون شورای انقلاب فرهنگی باز هم علوم انسانی در دانشگاه ها حال و هوای غربی دارد، تاکید کرد: در علوم انسانی دانشگاه های کشور حال و هوای غربی به حال و هوای اسلامی سایه افکنده است و این حقیقت تلخ نشان می دهد که در این زمینه آن گونه که باید و شاید کار نشده است.
جمال پوردر ادامه اظهار داشت: بنده به عنوان فرد دانشگاهی می گویم که وضع کاملا نگران کننده است و باید به فکر ایجاد تحولی در علوم انسانی باشیم.
وی با ارائه راهکارهایی جهت برون رفت از این مشکل تشریح کرد: اصلاح متون درسی یکی از راهکارهایی است که برای برون رفت از وضعیت نگران کننده علوم انسانی مورد نیاز است، کاملا باید در این متون تجدیدنظر شود اما در کنار اصلاح متون باید به ترتیب اساتید و کادر مرتبط آموزشی دارای احاطه و اشراف نسبت به علوم انسانی ایرانی-اسلامی پرداخت.
این استاد دانشگاه هم چنین گفت: روش تدریس علوم انسانی نیز باید در دانشگاه ها اصلاح شود. ما اکنون شدیدا نیازمند متدلوژی علوم انسانی در دانشگاه های جمهوری اسلامی هستیم چرا که باید روش شناسی مربوط هم وجود داشته باشد تا بتوانیم با کنار هم قرار دادن این سه مولفه از این اوضاع وخیم خارج شویم.
جمال پور با بیان اینکه تربیت دانشجویان فله ای در همه دانشگاه ها بدون عمق علمی ضربه زدن به پیکر علوم انسانی است، تاکید کرد: اگر علوم انسانی آسیب ببیند پایه تمامی علوم دیگر نیز از این آسیب در امان نخواهد بود و علم و دانش دچار بحران جدی خواهد شد.

بحث بورسیه های دولت روحانی مانع جهش علمی در کشور شد/ دانشگاهیان از نقشه جامع علمی کشور بی خبرند!

پرویز آژیده در گفتگو با خبرنگار  آناج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه ها در خصوص عوامل رکود علمی دانشگاه ها اظهار کرد: در سال های اخیر از جهش علمی در کشور برخوردار بودیم و مطمئناً فاصله گرفتن دانشگاه ها از حواشی سیاسی منجر به این جهش علمی در کشور شد ه و تمام اذهان معطوف به توسعه علمی بود.
وی با بیان اینکه باید گفتمان دانشگاه ها، علمی باشد، خاطرنشان کرد: هر چند دانشگاهیان از شم سیاسی و فعالیت های سیاسی بالایی برخوردار هستند، با این وجود اگر سیاسی کاری در دانشگاه ها حاکم شود، دانشگاهیان از رسالت اصلی خود یعنی توسعه علمی کشور عقب خواهند ماند، چرا که ماموریت اصلی دانشگاه ها توسعه علمی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه زمانی که اذهان دانشجویان با بحث های سیاسی درگیر می شود، از توسعه علمی غافل می شویم، تاکید کرد: با آغاز به کار دولت روحانی، فضای وزارت علوم به گونه ای شد که مسائل حاشیه ای چون بورسیه ها، اذهان دانشجویان را بیشتر به بحث های سیاسی معطوف کرد و مانع جهش علمی در کشور شد.
رییس سابق دانشگاه تبریز با بیان اینکه جهش علمی مایه قوت نظام است، افزود: با آغاز به کار دولت یازدهم، حرکت هایی در وزارت علوم ایجاد شد که بازدارنده سرعت جهش علمی کشور بود.
دانشگاهیان از نقشه جامع علمی کشور بی خبرند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام نقشه جامع علمی کشور چه شد، گفت: این نقشه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده با این حال عملا در بدنه دانشگاه ها شاهد اجرایی شدن این نقشه نیستیم چرا که دانشگاهیان بخصوص اساتید از آن بی خبرند و باید جزئیات این نقشه برای آنها تبیین شود تا در خصوص شیوه های اجرایی آن نظرخواهی شود و این نقشه مورد غفلت وزارتخانه واقع شده است.
آژیده در پاسخ به این سوال که چرا در خصوص جنگ نرم در دانشگاه ها تبیین نمی شود، اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی خودباوری اسلامی است و هر چقدر امروزه این روحیه خودباوری را تقویت کنیم به همان میزان می توانیم در صحنه های مبارزه با دشمن پیروز شویم.
وی گفت: هر چه بتوانیم روحیه خودباوری اسلامی را تقویت کنیم در جنگ نرم به توفیقاتی دست خواهیم یافت و هر چه غرب زدگی و خودباختگی در بین جوانان و دانشگاهیان رواج یابد، به همان میزان در این جنگ شکست خواهیم خورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خاتمه تاکید کرد: برای حاصل شدن توفیقات در جنگ نرم، باید وحدت، همدلی و هم زبانی بین دانشگاه و حوزه تقویت شود.

غفلت مسئولان از تحقق نقشه جامع علمی کشور/برخی تصمیمات وزارت علوم مسیر دانشگاه ها را تغییر داد!

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید و هیئت های علمی دانشگاه ها، گفت: دغدغه روند کاهش رشد علمی توسط رهبر معظم انقلاب در شرایطی مطرح شد که تعداد دانشجویان دکتر و فوق لیسانس در سال های اخیر دو برابر شده است.

سلیمی با اشاره به ضرورت اقدام عملی در زمینه جلوگیری از کاهش رشد علمی کشور، اظهار کرد: وزارت علوم و مجامع مرتبط باید در این موضوع با جدیت و اقدام عملی وارد شوند و حل مشکل را به صدور بیانه و شعار خلاصه نکنند.
وی با بیان اینکه امروز پایانه نامه فروشی امری رایج در جامعه است، مطرح کرد: کمبود مشاور عضو هیئت علمی به منظور استاد راهنمای پایان نامه در برخی از دانشگاه ها و همچنین رعایت نکردن استاندارد ها در جذب دانشجوی دکترا می تواند این افت علمی را ایجاد کند.
سیاست زدگی دانشگاه درد بزرگیست
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد ولی سیاست زدگی دانشگاه درد بزرگی است.
سلیمی ادامه داد: تنزل دانشگاه از شأن خود و تبدیل شدن به یک باشگاه حزبی، به این محیط علمی آسیب می رساند. دانشگاه را نباید داخل حزب، گروه و… تعریف کرد چراکه دانشگاه برتر از همه این هاست.
وی گفت: درصورتی که دانشگاه در اختیار احزاب قرار گیرد، گروه ها از ظرفیت این محیط علمی برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهند کرد. این امر امروز به صورت آشکارا مشاهده می شود و بر هیچ کس پوشیده نیست.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه باید بر احزاب باشد نه در احزاب، بیان کرد: زمانی که دانشگاه در احزاب باشد، عده ای در کشور به دنبال این هستند که دانشگاه در جناح خودشان تعریف کنند و در این راستا رفتار دانشجویان را به این سمت مهندسی کنند. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم.
رسانه ای کردن بورسیه ها موجب سلب اعتماد عمومی به دانشگاه می شود
سلیمی با تاکید بر اینکه برخی با اقدامات خود قصد دارند اعتماد عمومی را از دانشگاه سلب کنند، گفت: مسئله بورسیه موضوعی بود که آن طور که برخی رسانه ها و مسئولان به آن پرداختند واقعیت نداشت.
وی ادامه داد: برخی از مسئولان وزارت علوم بنزین بر آتش مسئله بورسیه ها ریختند که این موضوع باعث کاهش انگیزه دانشجویان و تغییر مسیر مدیریت دانشگاه شود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اساتید را افسران علم و فناوری معرفی کردند، تصریح کرد: یک افسر علمی باید با همه وجود در خدمت علم و دانش باشد و اجازه ندهد فضای علمی کشور بازیچه توطئه های جناحی سیاسی شوند.
تاکید چندباره مقام معظم رهبری پیرامون نقشه جامع علمی کشور، نشان از غفلت مسئولان دارد
سلیمی اظهار کرد: افسران علمی نباید اجازه دهند مرور زمان، گرد فراموشی بر دغدغه های علمی رهبر معظم انقلاب بنشاند.
وی نقشه جامع علمی کشور را دور نمای حرکت استراتژیکی و تاکتیکی ایران دانست و اعلام کرد: در صورتی این امر محقق می شود که این نقش در ذهن و دل دانشگاهیان نشسته باشد نه اینکه به صورت کتاب در کتابخانه باشد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید چند باره مقام معظم رهبری پیرامون نقشه جامع علمی کشور، بیانگر نوع غفلت مسئولان کشور در این زمینه است.
درگیری های سیاسی و جناحی، منجر به افت شتاب علمی کشور می شود/ موضوع بورسیه ها نباید روزنامه ای می شد
حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیگی با اشاره به اینکه سیاست زدگی آفت دانشگاه و مراکز علمی است، اظهار کرد: در دانشگاه ها باید افراد نخبه و علمی وارد صحنه شده و به دور از سیاسی کاری به رشد و ارتقا سطح علمی توجه داشته باشند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه ها باید فراجناحی باشند تا به حاشیه کشیده نشوند، افزود: دانشگاه به مانند برخی از نهادها مانند صنعت و اقتصاد اگر دچار سیاسی کاری شود با رکود مواجه شده و شتاب علمی آن کند می شود.
وی با اشاره به اینکه باید فکر سیاسی داشت اما سیاسی کار و سیاست زده نشد، گفت: نمی گوییم از سیاست جدا شوند چرا که معتقدیم سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست ولی اگر افرادی با تفکر جناحی و سیاسی در راس دانشگاه ها باشند به دلیل تفکر سیاسی و جناحی دانشگاه را به چالش می کشانند.
بیگی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری نیز فرموده اند باید دانشگاه را از حاشیه سازی و سیاست بازی دور نگه داشت، تصریح کرد: هر چه قدر وزارتخانه ها بر اساس وظیفه تخصصی خود و دانشگاه ها صرفاً به جنبه علمی و تحقیقاتی توجه داشته باشند به همان اندازه از چالش ها دور می شوند..
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله بورسیه های دانشگاهی، اظهار کرد: وقتی به عمق موضوع بورسیه ها می نگریم، می بینیم که موضوعی نبود که به روزنامه کشیده شده و در نتیجه به آبروی عده ای خدشه وارد شود.
وی با تاکید بر اینکه عده ای به خاطر مسائل سیاسی و جناحی و تفکرات افراطی دانشگاه ها را به چالش می کشند، گفت: هر چه دانشگاه ها به سمت علم و تحقیقات فارغ از مسائل سیاسی و جناحی و افراطی پیش بروند به همان اندازه به اعتلای علمی کشور کمک کرده و از طرف دیگر از حاشیه ها دور نگه داشته می شوند.
بیگی با بیان اینکه مسائل سیاسی و جناحی، منجر به افت شتاب علمی می شود، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان وزارت علوم و دانشگاه های کشور با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری، فقط در چارچوب مبانی علمی و تحقیقاتی به دور از مسائل سیاسی و افراطی به رشد و شکوفایی علمی کشور تلاش کنند.

دانشگاه جای سیاسی کاری و بازی های سیاسی نیست

احمد امیر آبادی فراهانی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با بیان اینکه مسئولیت اصلی دانشگاه سوق دادن جامعه به سمت رشد و پیشرفت است،  اظهار داشت:سیاسی کردن محیط های دانشگاهی تاثیر منفی در جهت رشد علمی دانشجویان می گذارد.
وی افزود:دانشگاه باید به دور از هرگونه جنجال های سیاسی پوچ و تهی باشد و از طرفی گروه ها و احزاب ها نیز نباید با فعالیت در دانشگاه ها به دنبال منافع خود باشند و مواضع جامعه و ملت را در نظر نگیرند.
نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اجازه  دادن به برخی گروه ها و احزاب ها جهت ایجاد تشنج در فضای آرام دانشگاه کار اشتباهی است.
وی این موضوعات را به ضرر آینده کشور عنوان کرد و گفت:با ادامه این روند ضربه مهلکی به آینده دانشگا ه ها و کشور وارد می شود.
امیر آبادای با بیان اینکه دانشگاه نباید تبدیل  به باشگاه سیاسی شود،ادامه داد:دانشگاه های ایران در طول سال های مختلف فضاهای متفاوتی را تجربه کردند و کاملا مشخص است که زمانی که دانشگاه عاری از سیاست بود علم آموزی نیز بهتر بود.
وی تصریح کرد:در سالهایی که فضای آرام دانشگاه با افکار سیاسی مسموم و به باشگاه سیاسی تبدیل شد،در موارد علمی دچار نواقص و عقب ماندگی های متعددی شدیم.
 منبع: دانا
 انتهای پیام/71

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads