کد خبر: 83133 - تاریخ: سه‌شنبه، 30 ژوئن 2015 - 00:03

پیام محرمانه اوباما به تهران در آستانه مذاکرات

يك عضو هيأت رئيسه مجلس از پيام هسته‌اي اوباما در روزهاي اخير به مقامات كشورمان خبر داد.

به گزارش خوبان به نقل از همشهری، درحالی‌که تنها ۲ روز تا پایان ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ زمان باقی‌مانده محمد جواد ظریف مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران که در وین به سر می‌برد گفته است حاضر نیستیم کیفیت توافق را فدای زمان کنیم.

اما در طرف مقابل عطش و نياز دولت آمريكا براي رسيدن به توافق هسته‌اي را مي‌توان از پيام محرمانه باراك اوباما به مقامات ايراني قبل از مذاكرات وين دريافت.در چنين شرايطي يك عضو هيأت رئيسه مجلس در گفت‌وگو با همشهري از پيام هسته‌اي اوباما در روزهاي اخير به مقامات كشورمان خبر داد. مهرداد بذرپاش گفته اخيرا يكي از سران كشورهاي همسايه پيامي از سمت رئيس‌جمهور آمريكا براي مقامات كشورمان آورده بود.

اين نماينده مجلس به محتواي هسته‌اي اين پيام اشاره كرده اما به جزئيات بيشتري درخصوص پيام محرمانه رئيس‌جمهور آمريكا اشاره نكرد . آنچه پيداست آخرين‌بار و پيش از آغاز دورنهايي مذاكرات حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق بود كه در خرداد‌ماه به تهران آمد و با مقامات كشورمان و رهبر معظم انقلاب ديدار كرد.العبادي پيش از سفرش به تهران به آمريكا سفر كرده بود. باراك اوباما در سفر اخير نخست‌وزير عراق به ايالات متحده و همچنين در حاشيه اجلاس G-۷ در آلمان كه خرداد‌ماه برگزار شد با حيدر العبادي نخست‌وزير عراق ديدار‌هاي دوجانبه‌اي داشته است. مقامات وزارت خارجه كشورمان ازجمله يك منبع آگاه در ميز عراق وزارت خارجه درباره اين خبر اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند.

مقامات كشورمان بارها بر توافق منصفانه‌اي كه در آن حقوق ايران رعايت شده و تحريم‌ها نيز برداشته شود تأكيد كرده‌اند.اما در مقابل اگرچه آمريكايي‌ها در خفا پيام‌هايي به ايران فرستاده‌اند اما در آشكار ايران را تهديد نظامي كرده‌ و از گزينه‌هاي نظامي عليه ايران صحبت كرده‌اند.

به اين ترتيب اين پنجمين پيام محرمانه رئيس‌جمهور فعلي آمريكا به مقامات ايران است كه رسانه‌اي مي‌شود. رهبر معظم انقلاب در ديدار اخيرشان با كارگزاران نظام با اشاره به نياز آمريكا به توافق به چگونگي آغاز مذاكرات با آمريكا بر سر موضوع هسته‌اي اشاره كردند و گفتند: «در دولت سابق، يك نفر از محترمين منطقه به‌عنوان واسطه به ديدارما آمد و به صراحت گفت رئيس‌جمهور آمريكا از او خواهش كرده كه به تهران بيايد و درخواست آمريكايي‌ها براي مذاكره را مطرح كند. آمريكايي‌ها به اين واسطه گفته بودند مي‌خواهيم ضمن شناخت ايران به‌عنوان قدرت هسته‌اي، مسئله هسته‌اي را حل و فصل كنيم و تحريم‌ها را ظرف ۶‌ماه برداريم البته ما به آن واسطه گفتيم به آمريكايي‌ها و حرف‌هايشان اطميناني نداريم، اما با اصرار آن واسطه، قبول كرديم كه اين مسئله را يك‌بار ديگر امتحان كنيم و مذاكرات شروع شد.»

نياز آمريكا به توافق

بذرپاش عضو هيأت رئيسه مجلس با بيان اينكه نياز دولت كنوني آمريكا به مذاكره با ايران و رسيدن به توافق بيش از ايران است گفت: رئيس‌جمهور آمريكا كه داعيه اصلاح سياست خارجي ايالات متحده را داشت حالا به آخر خط رسيده و در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيازمند توافق با ايران بر سر موضوع هسته‌اي كشورمان است تا مختصر دستاوردي در پايان دوره خود داشته باشد.

اين عضو هيأت رئيسه مجلس اين را هم گفت كه يكي از مواردي كه نشان از بي‌اعتمادي به آمريكا دارد تناقض در پيام‌هاي خصوصي و اظهارات علني مقامات آمريكايي است؛ آنها در پيام‌ها و مكاتبات خصوصي‌شان با احترام از ايران درخواست مي‌كنند كه پاي ميز مذاكره و توافق بيايند اما در رسانه‌هايشان ايران را تهديد به روي ميز بودن گزينه‌هاي نظامي مي‌كنند.

دو رويي در پيام‌ خصوصي و اعلام آشكار

پس از آغاز مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و گروه ۵+۱ مقامات آمريكايي چندين بار مكاتبات محرمانه‌اي در موضوع هسته‌اي و در خواست براي مقابله با داعش از ايران داشته‌اند.علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي درخصوص پيغام‌ها و مكاتبات آمريكايي‌ها با مقامات كشورمان گفته بود: نامه نگاري رئيس‌جمهور آمريكا داراي سابقه چندين ساله است و دربرخي موارد نيز پاسخ‌هايي به اين مكاتبات ارائه شده است. او با انتقاد از رويكردهاي دوگانه هيأت حاكمه آمريكا كه در مكاتبات محرمانه و مواضع اعلامي داراي تناقض‌هاي آشكار است، گفت كه مواضع صريح، شفاف و قاطع جمهوري اسلامي در موضوع هسته‌اي بارها به رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريكا يادآوري و بر عدم‌پذيرش برنامه غني‌سازي‌ نمايشي از سوي جمهوري اسلامي ايران تأكيد شده است.

محمدصالح جوكار ،عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري درخصوص پيام محرمانه اوباما به ايران كه توسط يكي از سران كشورهاي همسايه تسليم مقامات كشورمان شده است مي‌گويد: وقتي گفته مي‌شود آمريكا قابل اعتماد نيست به‌خاطر دورويي آنهاست.

جوكار با بيان اينكه سياست آمريكا در منطقه به بن بست رسيده و در يك انسداد سياسي گرفتار شده‌اند گفت: امروز ديگر آمريكا در منطقه حرف آخر را نمي‌زند و مديريت كار از دست آنها خارج شده و تنها به بعضي از موضوعات آن هم به‌طور نيابتي مي‌پردازند. آمريكايي‌ها براي اينكه بتوانند جايگاه واقعي خودشان را به‌دست بياورند نيازمند آن هستند كه در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي با ايران كه از ابتداي انقلاب اسلامي تا الان به‌عنوان مظهر و الگوي مبارزه با استكبار و سلطه گري شناخته شده است كنار بيايند.

توافق خوب از ديد آمريكا

آيپك، لابي صهيونيستي كه اوباما تلاش زيادي براي جلب نظر آنها در توافق نهايي دارد اعلام كرده است براي رسيدن به يك توافق خوب، بازرسان بايد به‌طور غيرمحدود به مراكز هسته‌اي ايران دسترسي داشته باشند و يك توافق خوب بايد از اين موضوع حمايت كند.لابي صهيونيسم ضمن طرح ادعاي حركت ايران به سمت سلاح هسته‌اي مدعي شده‌است در توافق نهايي ايران بايد به‌طور كامل تلاش‌هاي خود در بخش ابعاد نظامي اتمي را توضيح دهد. يك توافق خوب بايد سبب شود ايران از همه تلاش‌ها براي رسيدن به تسليحات اتمي مبرا شود.

رفع تحريم‌ها تنها پس از اثبات متعهد بودن ايران به تعهداتش بايد صورت گيرد و تلاش ايران براي رسيدن به تسليحات اتمي براي چندين دهه بايد مسدود شود و يك توافق خوب بايد از تبديل ايران به يك كشور در آستانه اتمي شدن جلوگيري كند.ايران بايد زير ساخت‌هاي اتمي خود را برچيند تا ديگر راهي براي رسيدن به تسليحات اتمي در پيش نداشته باشد. يك توافق خوب با ايران بايد زير ساخت‌هاي اتمي اين كشور را برچيند.

رهبر معظم انقلاب درديدار اخيرشان با كارگزاران نظام با اشاره به اينكه توافق خوب از نظر ايران يعني توافق عادلانه و منصفانه افزودند: در جريان مذاكرات آمريكايي‌ها ۶‌ماه وعده داده شده براي لغو تحريم‌ها را ابتدا به يك سال تبديل كردند و بعد با زياده‌خواهي‌هاي مكرر مذاكرات را طولاني و حتي تهديد به تحريم بيشتر كردند و از نظامي گري و روي ميز و زير ميز سخن گفتند. ايشان در جمع‌بندي از روند مذاكرات تأكيد كردند: تأمل و مطالعه در روند مطالبات آمريكايي‌ها نشان مي‌دهد هدف آنها ريشه كن كردن صنعت هسته‌اي ايران، از بين بردن ماهيت هسته‌اي كشور و تبديل آن به يك كاريكاتور و تابلوي بي‌محتواست.

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads