کد خبر: 82838 - تاریخ: شنبه، 27 ژوئن 2015 - 11:54

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

طرح جنگل کاری در 400 هکتار از اراضی گیلان اجرایی می شود/ بیش از 98 درصد خاک استان را فضای سبز تشکیل داده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت:در قریب 60 هزار هکتار از عرصه های گیلان، جنگل کاری های موفق در حال اجرا و احیاء است.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا: داوود زارع مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در جلسه معارفه مدیر جدید شهرستان صومعه سرا با اشاره به سیمای منابع طبیعی استان گیلان، اظهار کرد: وسعت گیلان یک میلیون و 400 هزار هکتار است که یک ‌میلیون و 117 هزار هکتار از اراضی استان را عرصه منابع طبیعی تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه همه آحاد کشور استان گیلان را به سرسبزی آن می شناسند، افزود: گیلان دارای ۵۶۴ هزار هکتار جنگل 222 هزار هکتار مرتع و مابقی را ساحل و جلگه‌ تشکیل داده است.

زارع خاطر نشان کرد: در دنیای امروز اگر 85 درصد از وسعت یک کشور، فضای سبز نباشد آن کشور به سمت نابودی در حرکت است و این در حالیست که اکثر کشورهایی که به تکنولوژی دست یافته اند از وسعت بالای  85 درصد برخوردارند و برای دستیابی به  رشد و افزایش فضای سبز، مرتع و اراضی جنگلی در تلاش اند.

فضای سبز

وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی کشور، تصریح کرد: اقلیم مرطوب و نیمه مرطوب استان های شمال کشور سبب رشد جنگل های هیرکانی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان قدمت این نوع جنگل ها را  متعلق به دوران سوم زمین شناسی دانست و عنوان کرد: منشاء جنگل های اروپا از استان های شمالی بویژه گیلان است؛ چرا که دوران یخبندان در کل دنیا اتفاق افتاد و تمام جنگل ها نابود شدند و زادآوری این نوع جنگل ها براثر عوامل جوی در شمال کشور بوقوع پیوست.

وی از اجرای طرح جنگل‌کاری در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی گیلان خبر داد و افزود: در قریب 60 هزار هکتار از عرصه های  گیلان، جنگل کاری های موفق در حال اجرا و احیاء است.

زارع با بیان اینکه طرح های صیانت و حفاظت در عرصه های منابع طبیعی گیلان اجرایی شده است، یادآور شد: به دلایل برخی از مسائل اجتماعی استان، حدود 20 درصد از فعالیت های احیای منابع طبیعی افت داشته است.

وی نقش مشارکت‌های مردمی را در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی موثر خواند و گفت: چهار فعالیت سازمان تحت عنوان استراتژی در حال اجرا و پیگیری است و  با بکارگیری استراتژی های سعی می شود فعالیت های بحث حفاظت را در سطح استان و شهرستان ها تقویت کنیم.

این مقام مسئول با اشاره بر اینکه سازمان جنگل ها نقش مشارکت های مردمی را در دستور کار قرار داده است و در این راستا بسته سیاستی تعریف و تدوین نموده است، بیان کرد: طرح جنگلداری اجتماعی در دستور کار این سازمان قرار دارد و می تواند در بحث حفاظت، صیانت ، احیاء  و توسعه موثر باشد.

وی اضافه کرد: این اقدام در برخی از شهرستان ها همچون دیلمان سیاهکل عملیاتی شده و مردم علاوه بر فعالیت های احیای منابع طبیعی  به فعالیت های جانبی هم می پردازند.

زارع طرح مرتع داری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت:  به علت چرای بی رویه، مراتع در حال نابودی است و هدف از اجرای طرح  مرتع داری نیز، گسترش فعالیت های جانبی(پرورش گیاهان دارویی، گیاهان مثمر و غیر مثمر، فندق کاری و…) است تا طرح مرتع داری از حالت غیر اقتصادی به اقتصادی تبدیل شود.

وی بر تاثیر حضور افراد در خصوص مبارزه با قاچاق چوب و جلوگیری از تخریب و تصرف منابع در جنگل ها تاکید کرد و گفت: طرح های جنگلداری استان به صورت مشارکت در اختیار مردم قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: فعالیت های مکانیزاسیون در ارتباط با جنگل، جنگل کاری و طرح مدیریت منابع طبیعی به حد نهایی رسیده است و احیاءکنندگان جنگل بایستی به حالت اولیه بازگردند.

وی به حضور کارشناسان و بازرسان از سوی مقام معظم رهبری در استان گیلان اشاره و ادامه داد: با بررسی های صورت گرفته از عرصه ها و منابع طبیعی گیلان عملکرد استان بالای 80 درصد اعلام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با یادآوری اینکه  بیش از  98 درصد از خاک استان را  فضای سبز و منابع طبیعی تشکیل می دهد، تصریح کرد:  گیلان از نظر پوشش جنگلی جز استان هایی محسوب می شود  که در سهم فضای سبز کشور در رده دهم قرار دارد و با اینحال حدود 8 دهم تا یک هکتار از فضای استان برای هر نفر تعریف شده است .

وی اضافه کرد: طبق استانداردهای جهانی، در دنیا  یک هکتار فضا برای یک نفر تعریف شده است  و در کشور این میزان  2 دهم هکتار است که کشور ما پایین تر از سرانه بعضی از کشورها قرار دارد.

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads