کد خبر: 8201 - تاریخ: سه‌شنبه، 25 سپتامبر 2012 - 17:41

رابطه مردم تاجیکستان با ایران ناگسستنی است

کارشناس شالی‌کاری دانشگاه علوم کشاورزی تاجیکستان گفت: رابطه دینی و فرهنگی مردم تاجیکستان با ایران ناگسستنی است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: اسفندیار دلاور  با بیان اینکه رابطه فرهنگی مردم ایران و تاجیکستان ناگسستنی است، اظهار کرد: از کارشناسان ایرانی برای تبادل علوم، اطلاعات و فناوری‌های جدید در راستای تولید ارقام جدید برنج در تاجیکستان کمک می‌گیریم.

وی، با بیان اینکه برای دومین بار است که مهمان جمهوری اسلامی ایران هستیم، ابراز کرد: تاجیکستان دارای رشته‌های ناگسستنی دینی، فرهنگی و زبانی با مردم ایران است و ما خود را به ملت ایران بیار نزدیک می‌دانیم.

کارشناس شالی‌کاری دانشگاه علوم کشاورزی تاجیکستان با اشاره به اینکه تاجیکستان یکی از بهترین کشورها به لحاظ منابع آبی در دنیا است، تصریح کرد: 93 درصد مساحت تاجیکستان مناطق کوهستانی است و برای کشت برنج و محصولات دیگر مقدار زمین مناسب کمی وجود دارد.

دلاور افزود: کارشناس‌های کشاورزی تاجیکستان در تلاش هستند تا با روش‌های مختلف میزان بهره‌وری در کشاورزی این کشور را افزایش دهند.

وی، حدود یک درصد اراضی تاجیکستان را قابل کشاورزی دانست و گفت: از کارشناسان ایرانی برای تبادل علوم و فناوری‌های جدید برای تولید ارقام جدید برنج در تاجیکستان کمک می‌گیریم.

کارشناس شالی‌کاری دانشگاه علوم کشاورزی تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد با کمک و همکاری مسئولان ایرانی صفحه جدیدی در کشاورزی تاجیکستان گشوده شود.

وی، میزان زمین‌های زیرکشت برنج در تاجیکستان را حدود 10 هزار هکتار عنوان کرد و با اشاره به کم بودن این مقدار، متذکر شد: 70 درصد برنج مصرفی در تاجیکستان وارداتی است و این خطری برای امنیت غذایی تاجیکستان محسوب می‌شود.

وی، با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از روش‌های مدرن کشاورزی و آبیاری در تاجیکستان، اذعان کرد: برنامه‌هایی برای اصلاح نباتات و صرفه‌جویی آب در دست بررسی است.

به گفته این کارشناس شالی‌کاری از دانشگاه علوم کشاورزی تاجیکستان، به‌زودی دوره‌ آموزشی در رشته‌های شالی‌کاری و کشاورزی برای آشنایی کارشناسان تاجیکستانی با تکنولوژی روز کشاورزی در موسسه تحقیقات برنج ایران برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads