کد خبر: 81902 - تاریخ: دوشنبه، 15 ژوئن 2015 - 11:22

عضو هیئت امنای مرکز نجوم ادیب اصفهان:

پنج شنبه آغاز ماه مبارک رمضان/ ماه خدا احتمالاً 30 روزه است

عضو هیئت امنای مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: با توجه به فاکتورهای مناسب رصدی ماه نو، امسال مشکلی در رویت هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح نخواهیم داشت و هلال ماه نو در غروب چهارشنبه امکان‌پذیر است.

به گزارش خوبان: عمران مرادی در گفتگو با مهر با بیان اینکه همچون سالهای گذشته گروه های مختلف رصدی از اصفهان نیز برای رویت هلال ماه مبارک رمضان اعزام می شوند، اظهار داشت: از دو ماه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان توسط ستاد استهلال، جلسات و کارگاه هایی برای گروه های رویت هلال تشکیل تشکیل می شود.

وی افزود: در واقع برای رویت هلال‌های حساس به لحاظ علمی یا هلال‌هایی مانند ماه رمضان به دلیل اهمیت زمان کارگاه‌هایی تشکیل و از گروه‌ها آزمایش به عمل می آید.

مدرس و عضو هیئت امنای مرکز نجوم ادیب اصفهان بیان داشت: برنامه ریزی برای رویت هلال ماه مبارک رمضان از ماه رجب و با رصد هلال این ماه آغاز می شود چرا که زمان صحیح حلول ماه رجب و شعبان در تشخیص صحیح روز اول ماه مبارک رمضان بسیار مهم است.

مدرس و عضو هیئت امنای مرکز نجوم ادیب اصفهان با اشاره به اینکه در ماه های رجب و شعبان در رویت هلال ماه مشکل خاصی وجود نداشته است، ابراز داشت: در مورد ماه رمضان نیز همین گونه است و احتمالا امسال مشکل خاصی در رویت هلال ماه نداریم مگر اینکه شرایط آب و هوایی نامناسب شامل گرد و غبار ایجاد شود.

مرادی تاکید کرد: بر این اساس در غروب روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه ساعت هشت و ۲۰ دقیقه مشاهده هلال ماه رمضان امکان‌پذیر است و به احتمال قوی روز پنج شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

هلال ماه رمضان

 

مشاهده هلال ماه رمضان در نیمه جنوبی کشور با چشم غیرمسلح

وی ادامه داد: بدین ترتیب در نیمه جنوبی کشور مشاهده هلال ماه رمضان در صورت عدم وجود گرد و غبار با چشم غیرمسلح امکان پذیر است و هرچه به سمت نیمه شمالی پیش برویم نیازمند وسایل نجومی همچون دوربین دوچشمی برای مشاهده ماه خواهیم بود.

مدرس و عضو هیئت امنای مرکز نجوم ادیب اصفهان مهارت رصدگر، وضعیت هلال، ارتفاع محل رصد و افق را از عوامل موثر در رصد ماه با چشم غیرمسلح برشمرد و گفت: اگر کوچکترین غباری در چهارشنبه شب شاهد باشیم رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح برای افراد عادی سخت می شود.

وی اضافه کرد: البته نکته اساسی اینجاست که گروه های رصدی به طور معمول در حدود ۱۵۰ نقطه کشور پخش می شوند و گروه‌هایی که امکانات بیشتری دارند از فراز قله کوه‌ها که گرد و غبار بدانجا نمی‌رسد به رصد ماه می‌پردازند و بدین شکل مشکلی برای مشاهده هلال توسط گروه های رصدی وجود نخواهد داشت.

احتمال ۳۰ روزه بودن ماه مبارک رمضان

مرادی درباره احتمال ۳۰ روزه شدن ماه مبارک رمضان نیز گفت: امسال برخلاف سال های گذشته که هلال ماه شوال بحرانی بود، مشکلی برای رصد وجود نخواهد داشت و به احتمال قوی روز جمعه ۲۶ تیرماه ماه جدید مشاهده و شنبه ۲۷ تیرماه عید فطر خواهد بود.

 

انتهای پیام/28


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads