کد خبر: 81278 - تاریخ: دوشنبه، 8 ژوئن 2015 - 10:46

با شمارش بیش از 99 درصد از آرا مشخص شد؛

شکست حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت پارلمان ترکیه

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد حزب حاکم با وجود کسب اکثریت آرا، نتوانست اکثریت کرسی های پارلمان را تصاحب کند و ناچار به تشکیل دولت ائتلافی است.

به گزارش خوبان، در حدود 47.5 میلیون نفر از شهروندان ترکیه امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رأی رفتند تا 550 کرسی پارلمان این کشور را بین احزاب این کشور تقسیم کنند. انتخابات مطابق نظرسنجی‌های روزهای اخیر پیش رفت و در نهایت چهار حزب توانستند با کسب دستکم 10 درصد مجموع کل آراء در سطح کشور به پارلمان راه یابند.

کردها برای اولین بار در قامت یک حزب وارد پارلمان خواهند شد. البته حزب دموکراتیک خلق‌ها تلاش بسیاری کرده بود تا تبدیل به جبهه‌ای فراگیر شود که نه تنها کردها بلکه زنان، جوانان و چپ‌گراها را به سوی خود جلب کند.

در این میان حزب حاکم عدالت و توسعه اگرچه توانست بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد اما با از دست دادن 69 کرسی نه نتها نمی‌تواند تبدیل سیستم پارلمانی به ریاست‌جمهوری را وارد رفراندوم سازد بلکه مجبور خواهد بود دولت اقلیت تشکیل داده یا با احزاب دیگر – که احتمالا حزب حرکت ملی – خواهد بود، ائتلاف کند.

آراء‌کسب شده و کرسی‌های اختصاص یافته در انتخابات به شرح زیر است.

 

1 2

منبع: تسنیم

انتهای پیام/42


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads