کد خبر: 81192 - تاریخ: یکشنبه، 7 ژوئن 2015 - 12:53

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان هشدار داد:

هوای رشت در پاره‌ای مواقع بیش از حد ذرات دارد/ ریزگرد و فراریان آن دامن گیلان را می‌گیرند

محمدرضا برجی با هشدار در خصوص تغییر کابری زمین های گیلان گفت: پوشش مناسب گیاهی گیلان موجب می‌شود تا فراریان از گرد و غبار وارد این استان شوند و زمین‌هایی را با نازل‌ترین قیمت خریداری و تغییر کاربری دهند و تبعات فراریان از ریزگردها دامن گیلان را خواهد گرفت.

به گزارش خوبان، محمدرضا برجی با اشاره به فرا‌ ‌رسیدن هفته جهانی محیط زیست اظهار کرد: امسال شعار روز جهانی محیط زیست، «7 میلیارد و یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید» است.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان، آب و خاک را عناصری محدود خواند و افزود: با توجه به افزایش دو برابری جمعیت نسبت به 40 سال گذشته، با رشد مصرف منابع مواجه هستیم و اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد و برنامه‌ریزی نشود، منابع خود را از دست داده و به لحاظ غذایی با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به چالش زیست‌محیطی این استان تصریح کرد: گیلان با سه چالش مهم پسماند و زباله، فاضلاب و مصرف بی‌رویه سم و کود مواجه است.

وی کارگروه مدیریت پسماند استان را یکی از موفق‌ترین کارگروه‌های استان نامید و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 150 جلسه استانی و شهرستانی در این کارگروه برگزار شده است که خروجی آن اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در 52 شهر گیلان بوده و این طرح هم اکنون در حال اجراست.

برجی با بیان اینکه سه کارخانه کمپوست گیلان فعال است، گفت: کارخانه کمپوست انزلی، رشت و رودسر با تمام ظرفیت کار می‌کنند و عملکرد کارگروه پسماند روشن است.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار برای سیستم تصفیه شیرابه زباله سراوان بودجه گذاشته شد، تصریح کرد: زباله‌های سراوان بین چهار تا 18 لیتر در ثانیه شیرابه تولید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه در حوزه تخلفات زیست‌محیطی بدون تردید و اغماض برخورد می‌کنیم، یادآور شد: در قانون مدیریت پسماند، پنج نوع پسماند تعریف شده که شامل پسماند عادی و خانگی، کشاورزی، بیمارستانی، صنعتی، ویژه و خطرناک است.

وی با تصریح بر اینکه پسماند ویژه و خطرناک در استان بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: خارج شدن پسماند ویژه از گیلان به دلیل عدم وجود امکان امحا و دفن اصولی این نوع زباله در اولویت نخست است.

برجی درباره برخی اظهارنظرها در زمینه وجود ریزگردها در گیلان، گفت: وجود ریزگردها بستگی به عملکرد انسان‌ها و نوع رفتار آنها با محیط زیست دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقلیم مناسب گیلان مدیون پوشش گیاهی بی‌نظیر دامنه‌های البرز است، خاطرنشان کرد: در صورت برخورد بد و نامناسب با جنگل‌ها و بهره‌برداری بیش از حد از آنها، بیابان‌زایی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

برجی اضافه کرد: در آنالیزهای صورت گرفته، هوای شهر رشت در پاره‌ای مواقع بیش از حد ذرات دارد اما هنوز استان آلوده نیستیم.

به گفته مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان، غبارهایی که از استان‌های دیگر به گیلان می‌رسد و همچنین بهره‌برداری بی‌رویه از منابع جنگلی، در آینده خطر ریزگردها را در استان فراهم خواهد کرد.

برجی با بیان اینکه پوشش مناسب گیاهی گیلان موجب می‌شود تا فراریان از گرد و غبار وارد این استان شوند و زمین‌هایی را با نازل‌ترین قیمت خریداری و تغییر کاربری دهند، متذکر شد: تبعات فراریان از ریزگردها دامن گیلان را خواهد گرفت و باید در این زمینه تدبیر شود.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست یک مقوله جهانی است و تبعات دیگر استان‌ها، گیلان را دچار مشکل خواهد کرد و نمی‌توان این استان را مستثنی دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان از برگزاری نخستین جشنواره حفاظت از پلنگ ایرانی در دیلمان سیاهکل خبر داد و یادآور شد: این جشنواره 22 خرداد ساعت 10 صبح در کیلومتر 35 سیاهکل به دیلمان برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads