کد خبر: 81018 - تاریخ: پنج‌شنبه، 4 ژوئن 2015 - 22:33

گرمای تابستان و لباسهای تنگ و چسبان!

کم کم تابستان می رسد، فصلی که گرمای آن طاقت فرساست و دغدغه مهم آن لباس پوشیدن، لباسی که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد.

به گزارش خوبان: لباسی که هر فرد بر تن دارد می گوید: من کیستم و از کجا آمده ام و به کدام فرهنگ تعلق دارم. اگر به لباس های محلی طوایف مختلف کشورمان با دقت نگاه کنیم می بینیم همه آنها ساده و بلند و گشاد هستند و ازبلایای فرهنگ غربی دور مانده اند ولی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تنگ و چسبان و کوتاه بودن لباس ها از همان ابتدا در بین مردمانشان وجود داشته است. حالاکشور ما با قدمتی کهن دستخوش تغییر در پوشش خود است. علت آن چیست؟ و ضرورت توجه به سلامتی در پوشش چیست؟

*اصلا چرا پوشش
پوشش یکی از شئون انسانی است و این شان انسان به خصوصیات متفاوت فردی و اجتماعی وی مربوط می شود، به طوری که می توان گفت: لباس پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و غرهنگ و آداب و رسوم او سخن می گوید؛ ظاهر و طرز لباس پوشیدن جلوه ای از شخصیت فرد است.

*پوشش و تاثیرات روانی آن 

لباسی که نشان از شان انسان است، باید تضمین کننده آرامش او باشد چرا که همه دنبال راحتی هستیم و آرامش، این مسئله را به ارمغان می آورد و این بر روح و روان آدمی تاثیر بسزایی دارد.

لباس از لحاظ اخلاقی، جسمی، روانی، اجتماعی و دینی بر افراد تاثیر می گذارد.

از جنبه روانی آن، حس برتری طلبی که در انسان وجود دارد، با نوع پوشش به دیگران ابراز و حس برتری او، راضی نگه داشته می شود.

قرآن کریم نیز در سوره اعراف لباس پوشیدن را با دو هدف عیب پوشی و خود آرایی بیان کرده است.

لباس های تنگ

* پوشش  و تاثیرات جسمی آن 

پوششی که باعث آرامش روان آدمی شود مطمئنا آرامش بخش جسم نیز خواهد بود.

پوشش، انسان را از عوارض بد طبیعی و غیر طبیعی حفظ می کند و نگهبان جسم و جان است؛ پس در انتخاب لباس بایستی به سایز، جنس و راحتی آن دقت کردچرا که در غیر این صورت نگهبان جسم و جان به دشمن آن مبدل می شود.

*لباس تنگ و سلامت آدمی 

امروزه در برخی مناطق گروهی از جوانان را با لباس های تنگ و چسبان می بینیم ولی آیا آنها از تاثیرات این نوع لباس ها آگاهند؟  لباس تنگ و چسبان باعث بسته شدن راه ترشح غدد و چربی و بروز حساسیت و عرق سوز شدن بدن به ویژه در فصل گرما می شود. لباس تنگ، باعث تاثیرگذاری منفی بر قسمت های مختلف بدن می شود و این باعث به وجود آمدن احساس کوفتگی و خستگی مفرط در اینگونه افراد می شود.

مشکلات گوارشی ،ناباروری در جوانان، عفونت مثانه، کهیر، فشاری و احتمال گسترش تومورهای سرطانی در بافت های بدن از دیگر عوارض خطرناک لباس های تنگ است.

*همه جا و همیشه حرف از پوشش زنان 

زنان به خاطر شخصیت و ظرافت وجودی شان و جایگاه والا و با ارزشی که در فرهنگ ایرانی – اسلامی ما دارند بیشتر مورد توجه اند و پوشش آن ها نیز از ان قاعده جدا نیست.

آیا با یک پوشش مناسب نمی توان آزاد بود؟ آیا با یک پوشش مناسب نمی توان از گرمای تابستان در امان بود؟

 این حرف‌ها که می‌خواهم آزاد باشم، گرم است و غیره آیا پاسخی منطقی و عقلانی است؟

در حالی که با پوشش نامناسب و جلب توجه به علت نفوذ پذیری بیش از حد زنان و اطرافیان، باعث بر هم زدن تمرکز و امنیت روحی و آرامش خود و دیگران می‌شویم و این اختلال را به کانون خانواده منتقل کرده و در پی آن باعث مسمومیت جامعه می‌شویم.

در نهان رعایت پوشش مناسب، عاقبت اندیشی، رعایت حقوق دیگران و یک نوع احترام و حیرت نهفته است لذا حجاب یک نوع شخصیت مطلوب را برای فرد به ارمغان می آورد.

وقتی دانشمندان غربی معتقدند که غرب از نظر پوشش زن به نجابت رسیده و باید راه رفته را بازگشت  آیا شایسته است زنان جامعه، فرهنگ مبتذل غرب را الگوی خود قرار دهند؟ آیا آنان که با فریب کاری، شعار آزادی زن را سر دادند و حجاب را از عفت تفکیک کردند، توانستند با بی بند و باری زنان در غرب و تشویق مردان هوس باز، نظام خانواده را حفظ کنند؟

*الگو برداری از لباس‌های غربی به چه علت

جوامع غربی به کمک فناوری‌های نوینی چون ماهواره، اینترنت، سینما و حتی کالاهای غربی تلاش می‌کنند تا با نام تجرد، دموکراسی و گسترش آزادی و حقوق بشر و تساوی و برابر حقوق زنان و مردان فرهنگ غرب را در همه کشورها گسترش دهند.

فضای جهانی امروز بستری را ایجاد کرده که در آن هویت فرهنگی تمام ملل در معرض تغییرات اساسی است.

غرب هجمه‌ای وسیع و همه جانبه به فرهنگ کشورهای جهان سوم آغاز کرده تا در مبنای اعتقادی و فکری آن‌ها تردید ایجاد کرده و زمینه نابودی ارزش‌ها و آداب و رسوم آن‌ها را به وجود بیاورد و اینجاست که با  غرب ارزش‌ها و هنجارهای خود را جایگزین کرده و گروهی از جوانان ما به علت عدم درک دقیق و عدم برنامه ریزی، ناخود آگاه تغییر پوشش می‌دهند.

*پاسخ تعدادی از جوانان به علت تغییر پوشش

الف.ر؛ شوهر من دوست دارد من زیباترین و خوش پوشش ترین زن شهر باشم، اگر من این پوشش را دارم، به گفته شوهرم است.
پ.م؛ از لحاظ مد و لباس، تولید کننگان و طراحان مد کشور ما بسیار ضعیف عمل می‌کنند، طوریکه اصلا جذاب و زیبا نیستند و من هم به دنبال زیبا بودن و مطرح شدن هستم.

م.ه؛ قاچاقچیان کالا، در وارد کردن لباس‌های غربی که خارج از دایره لباس‌های ماست، بی تقصیر نیستند.

ز.ط؛ فصل تابستان در راه است و هوا بسیار گرم، در این گرمی هوا چطور خودم را بپوشانم؟

ع.و؛ من به سن ازدواج رسیده‌ام و می‌خواهم بهترین و زیباترین باشم تا انتخاب شده و ازدواج کنم!
*سخن آخر

در حال حاضر جای خالی فعالان عرصه طراحی لباس‌های جایگزین و همچنین نهادهای فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ پوشش مناسب به شدت احساس می‌شود و در کنار این فعالیت‌ها، نقش تک تک اعضای جامعه و خانواده برای بهبود وضعیت پوشش شهروندان بالاخص جوانان بسیار تاثیر گذار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/61


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads