کد خبر: 80854 - تاریخ: چهارشنبه، 3 ژوئن 2015 - 12:10

با حضور استاندار گیلان؛

نمایشگاه دائمی فرش دستباف و خانه فرش گیلان افتتاح شد

نمایشگاه دائمی فرش دستباف و خانه فرش گیلان با 16 غرفه نمایشگاهی برای نمایش و عرضه محصولات فرش دستباف ، با حضور استاندار گیلان در رشت افتتاح شد.

به گزارش خوبان به نقل از ایرنا: نمایشگاه دائمی فرش دستباف و خانه فرش گیلان با 16 غرفه نمایشگاهی برای نمایش و عرضه محصولات فرش دستباف ، با حضور استاندار گیلان در رشت افتتاح شد.

استاندار گیلان عصر سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی فرش دستباف و خانه فرش گیلان با ابراز خرسندی از تلاش جمعی مسئولان و هنرمندان در برپایی نمایشگاه دائمی فرش گیلان، تلاش در احیاء تولید ابریشم در گیلان را جزئی از وظایف مسئولان خواند و افزود: بر ما وظیفه است تا تولید ابریشم را احیاء کنیم و جلوی هرگونه واردات ابریشم را بگیریم .

وی کمک به افزایش دو برابری در تولید فرش دستباف از طریق حمایت های بیمه ای و بانکی و نیز کمک به رفع مشکلات بیمه هنرمندان قالی باف را از دیگر رویکردهای خود در حمایت از هنر صنعت فرش دستباف و معرفی برند فرش دستباف گیلان عنوان کرد.

 

فرش

استاندار گیلان همچنین در جریان بازدید از آخرین برگ از کتاب فرش ابریشمی رباعیات خیام، شاعر پرآوازه ایرانی تلاش برای ثبت این اثر هنری در سازمان جهانی یونسکو را یکی از مهم ترین اولویت های پیگیری خود ذکر کرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد صاحبان کارگاه های تولید فرش دستباف و قالی بافان خانگی بتوانند از فرصت های موجود نمایشگاه دائمی و خانه فرش، نهایت فایده را ببرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش ها و پیگیری های استاندار گیلان در حمایت از هنر صنعت فرش دستباف یکی از پیش شرط های لازم برای احیاء فرش دستباف گیلان را توسعه و افزایش تولید ابریشم در استان عنوان کرد و افزود: با همکاری نهادهای مرتبط با امور کشاورزی، زراعت و باغبانی و افزایش کاشت و پرورش توتستان ها و روی آوری باغداران و کشاورزان به پرورش کرم ابریشم در گیلان، علاوه بر احیاء دوباره صنایع مرتبط با ابریشم، تولید فرش ابریشم نیز به عنوان یک محصول با ارزش صادرات می تواند نقش بسزایی را در ایجاد اشتغال برای جوانان و ارزآوری در استان فراهم کند.

علی منتظری نمایشگاه دائمی فرش دستباف و خانه فرش گیلان را شامل 16 غرفه نمایشگاهی عنوان و اضافه کرد: 11 غرفه از این نمایشگاه در اختیار تولیدکنندگان و اتحادیه های فرش دستباف شهرستان های مختلف گیلان برای عرضه و فروش فرش دستباف هنرمندان گیلانی قرار گرفته و چهار غرفه برای نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی استان و یک غرفه نیز برای آغاز به کار خانه فرش گیلان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان همچنین با اشاره به تشکیل انجمن فارغ التحصیلان فرش دستباف در گیلان برای اولین بار در سطح کشور گفت: این انجمن به همراه انجمن طراحان در خانه فرش گیلان واقع در نمایشگاه دائمی فرش دستباف مستقر شده اند.

وی بهره مندی از تخصص و تجارب صاحبان فکر و دانش در عرصه فرش دستباف، ایجاد فضای تعامل و ارائه راهکارهای مشورتی از تجار بزرگ کشور به برندسازی فرش دستباف گیلان، ساماندهی امور مربوط به فعالیت های تخصصی در این رشته شامل تولید، فروش و صادرات، مشاوره و پشتیبانی از بافندگان و تولیدکنندگان، عرضه مواد اولیه مرغوب و ابزارهای مورد نیاز برای انجام کار، خدمات تکمیلی طرح و نقشه، کمیته های نرخ گذاری، برگزاری نمایشگاه ها و پشتیبانی از فعالان این عرصه را از جمله مهم ترین وظایف خانه فرش برشمرد.

پیش از این قسمتی از بازارچه خود اشتغالی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی واقع در بلوار شهید انصاری رشت، جنب شهرک مسکونی بهاران در اسفند 92 با حمایت استاندار گیلان و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای ایجاد یک بازارچه دائمی فرش دستباف اختصاص یافته بود که هم اکنون با تکمیل تجهیزات مورد نیاز برای این مکان، فضای مذکور به طور کامل برای خانه فرش، انجمن فارغ التحصیلان فرش، نمایش و عرضه فرش دستباف گیلان اختصاص داده شده است.

13 هزار و 500 بافنده فرش در گیلان داریم که سال گذشته بیش از 44 هزار متر مربع فرش بافتند.

 

انتهای پیام/809


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads