کد خبر: 80374 - تاریخ: چهارشنبه، 27 می 2015 - 15:00

حاشیه‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش ادامه دارد؛

آزمون استخدامی یا سنجش صبر متقاضیانی که می‌خواهند معلم شوند؟!

به نظر هیچ یک از برگزیدگان این آزمون در زمره معلمانی که سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در کلاس‌های درس حضور خواهند یافت، نیستند، زیرا قرار است آزمون استخدامی‌شان در سال تحصیلی بعد برگزار شود و هرچقدر هم که مراحل جذب برگزیدگان آزمون سریع پیش برود، باز تا مهرماه سال ۹۵ امکان فعالیت ایشان فراهم نخواهد شد و احتمالا بیکار خواهند ماند!

به گزارش خوبان: یکی از بحث‌هایی که از روزهای ابتدایی شکل‌گیری دولت یازدهم مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش بوده، کمبود‌ها و بیش‌بودهایی است که در نیروی انسانی با آن مواجهند؛ کمبود معلم و پرسنل دفتری در مناطق محروم و بیش‌بود این نیرو‌ها در مناطق برخوردار مثل شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها.

مردادماه سال گذشته، زمانی که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران حضور یافت و سعی کرد با پرده برداشتن از حقایقی در وزارت خانه متبوع خود مانند پیش‌خور شدن ردیف استخدامی این نهاد در دولت قبل، اصحاب رسانه را متوجه برخی کمبود‌ها و گره‌های کار در آموزش و پرورش کند، به نظر می‌رسید که حق با وی باشد و برخی از این مشکلات جز با صبر حل نشود.

 

معلم

بدین ترتیب وقتی امسال با وعده برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش آغاز شد، به نظر می‌رسید ‌شرایط برای اصلاح برخی امور در آموزش و پرورش فراهم آمده است؛ اموری مانند بازنشستگی ۲۵ هزار معلم در دولت دهم، به‌کارگیری برخی نیروهای دفتری در تدریس، ورود برخی افراد به کسوت معلمی در مناطق محروم و کوچشان به مناطق بهره‌مند پس از مدتی کوتاه و… .

این در حالی است که هر چه در سال جدید ‌پیش می‌رویم، به مرور اخباری در این باره می‌شنویم و می‌خوانیم که حکایت از نابسامانی عجیبی در عرصه تصمیم‌گیری درباره این آزمون دارد تا جایی که در آستانه فصل تابستان و موسم تعطیلات طولانی مدت مدارس، هنوز نه می‌دانیم شرایط این آزمون چیست، نه آگاهی داریم که ابهامات مطرح ‌درباره آن (از جمله اینکه آیا مسئولان اجازه دارند در رشته‌هایی که دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل دارد، آزمون برگزار کرده و از فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها نفراتی را برگزینند یا خیر؟) به کجا رسیده و از همه مهم‌تر، زمان برگزاری این آزمون کی است؟

کافی است خودمان را جای متقاضیان این آزمون بگذاریم تا دریابیم که وقتی نمی‌دانیم منابع مورد نیاز برای مطالعه برای این آزمون چیست، ظرفیت‌های پذیرش چگونه اختصاص یافته، شرط و شروط جانبی آن چیست و چه زمانی قرار است این آزمون برگزار شود، با چه سردرگمی عجیبی مواجه خواهیم بود و تا چه اندازه مشوش خواهیم شد!

به عنوان مثال به این نکته دقت کنید، در حالی که تاکنون تصورات مبنی بر این بود که آزمون استخدامی آموزش و پرورش تابستان امسال برگزار می‌‌شود، سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در روزهای گذشته از برگزاری این آزمون در آبان ماه خبر داد و گفت: مطابق یکی از آیین نامه‌های سازمان مدیریت، آزمون‌های استخدامی باید سراسری و هر شش ماه برگزار شود؛ بنابراین، در نظر دارند تا آزمون استخدامی آموزش و پرورش را در آبان برگزار کنند.

با این حساب می‌توان حدس زد ‌هیچ یک از برگزیدگان این آزمون در زمره معلمانی که سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در کلاس‌های درس حضور خواهند یافت، نیستند، زیرا ‌قرار است آزمون استخدامی‌شان در سال تحصیلی بعد برگزار شود و هر چقدر هم که مراحل جذب برگزیدگان آزمون سریع پیش برود، باز تا مهرماه سال ۹۵ امکان فعالیت ایشان فراهم نخواهد شد و احتمالا بیکار خواهند ماند!

آیا همین اشکال کافی نیست که برخی متقاضیان عطای معلم شدن را به لقایش ببخشند و به دنبال مشاغل دیگری بروند؟ آیا این اشکال ندید گرفتن اشکالات متعدد آموزش و پرورش که قسمت هاییش را ناشی از کمبود نیرو می‌دانند، نیست؟ آیا باز هم می‌توان گفت که آزمون استخدامی را دولت قبل پیش‌خور کرده و لذا مشکلات از گذشته بر جای مانده و راه رفع و رجوعشان بسته است؟

به نظر می‌رسد، ‌آزمون استخدام معلمان تا اینجای کار خود به سنجش صبر متقاضیان دریافت این شغل تبدیل شده؛ متقاضیانی که همواره شاهد اعتراض معلمان به دلایل گوناگون صنفی بوده‌اند و از ابهامات فراوان آزمون استخدامی حساب دستشان آمده که قرار است در زیرمجموعه چه نهادی مشغول به کار شوند!

 

منبع: تابناک

انتهای پیام/78


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads