کد خبر: 79693 - تاریخ: سه‌شنبه، 19 می 2015 - 11:10

چرا دولت معیارهای قطع یارانه نقدی را اعلام نمی‌کند؟

حذف بی‌سر و صدای 4 میلیون‌ نفر

در اطلاعیه وزارت کار آمده کسانی می‌توانند به قطع شدن یارانه خود اعتراض کنند که امسال جزو حذف‌شدگان هستند و مشخص نیست 200 هزار نفری که سال گذشته از دریافت یارانه نقدی محروم شده‌اند باید چگونه اعتراض کنند.

به گزارش خوبان:  قطع یارانه نقدی بعضی از مردم در اردیبهشت‌ ماه نیز ادامه یافت اما هنوز دولت از اطلاع‌رسانی دقیق یارانه‌ای از جمله اطلاع‌رسانی درباره ملاک‌های حذف یارانه نقدی دوری می‌کند.

این در حالی است که روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد یارانه نقدی 4 میلیون نفر از ابتدای سال جاری حذف شده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان دولتی شاید قصد دارند با ادامه حذف بی‌سر و صدای یارانه بعضی از گروه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره، موضوع قطع یارانه‌ای را فرسایشی کنند غافل از اینکه همین موضوع باعث می‌شود حذف افراد از لیست یارانه‌بگیران همواره در صدر خبرهای اقتصادی قرار بگیرد.

حذف یارانه نقدی افراد در اردیبهشت‌ماه نیز انجام شد و گفته می‌شود تاخیر 2، 3 روزه برای پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به علت دیر آماده شدن لیست حذفی‌های این ماه بوده است.

طبق اخبار و اطلاعات رسیده به «وطن‌امروز» اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه از همان گروه‌های ششگانه‌ای بودند که 2 هفته قبل رسانه‌ای شدند، یعنی اکثر حذف‌شدگان اردیبهشت‌ماه جزو پزشکان و دانشجویان پزشکی، مالکان خودروهای گرانقیمت، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور و افرادی که در 3 سال اخیر یک سفر خارجی به غیر سفرهای زیارتی رفته‌اند هستند.

در این میان وزارت رفاه قصد دارد یارانه گروه‌های جدید را هم که شائبه درآمد بالا دارند قطع کند که مسؤولان طبق معمول از ارائه اطلاعات جدید خودداری می‌کنند.

با این وجود وزیر اقتصاد روز گذشته با اعلام اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف یارانه پردرآمدها را شروع کرده است، گفت: قرار شد، کسانی که به حذف یارانه خود اعتراضی دارند به وزارت کار مراجعه کرده و مستندات اعتراض خود را اعلام کنند. علی طیب‌نیا افزود: وزارت کار متولی شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها شده است و این وزارتخانه هم به استناد بانک اطلاعاتی فرآیند حذف را شروع کرده است.

اعتراض به حذف


اشاره وزیر اقتصاد به اطلاعیه روز یکشنبه وزارت کار درباره اعتراض حذف‌شدگان بود. وزارت کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه اعلام کرد حذف‌شدگان از دریافت یارانه نقدی در سال‌جاری، در صورت اعتراض می‌توانند از 5 خردادماه به مدت یک ماه اعتراض خود را مطرح کنند.

در این اطلاعیه آمده بود: آن دسته از شهروندانی که براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ افراد غیرنیازمند تشخیص داده شده‌اند و یارانه آنها قطع شده است، در صورت اعتراض می‌توانند از سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ به مدت یک ماه به آدرس الکترونیکی که اعلام می‌شود، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

گفتنی است فرآیند بررسی اعتراضات از ثبت درخواست تا پاسخ، کاملا غیرحضوری صورت خواهد گرفت و کمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعتراض افراد را بررسی می‌کند و در صورت استحقاق، یارانه به طور مجدد برقرار خواهد شد.

در اطلاعیه وزارت کار آمده کسانی می‌توانند به قطع شدن یارانه خود اعتراض کنند که امسال جزو حذف‌شدگان هستند و مشخص نیست 200 هزار نفری که سال گذشته از دریافت یارانه نقدی محروم شده‌اند باید چگونه اعتراض کنند.
اطلاع‌رسانی نشده است
موضوع حذف یارانه نقدی از ابتدای امسال به یک معما تبدیل شده است، چرا که هنوز مشخص نیست چه کسانی از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد و دولت براساس چه معیاری این کار را خواهد کرد اما چیزی که مشخص است اینکه دولت اصرار عجیبی در بایکوت خبری درباره یارانه نقدی دارد.

همین آشفته‌ بازار اطلاع‌رسانی یارانه نقدی موجب شده مسؤولان فراموش کنند که چه وعده‌ها و قول و قراری داده‌اند. وزیر رفاه 2 هفته پیش در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعلام کرد رئیس‌جمهور دستور حذف بی‌سر و صدای یارانه نقدی پردرآمدها را داده و سخنگوی دولت نیز تاکید کرد لازم نیست موضوع حذف یارانه نقدی رسانه‌ای شود.

همچنین مسؤولان اعلام کرده بودند به افرادی که یارانه نقدی آنها حذف خواهد شد اطلاع‌رسانی می‌شود اما دولتی‌ها حتی از عهده همین وعده کوچک نیز برنیامدند!

یکی از افرادی که یارانه اردیبهشت وی قطع شده در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن‌امروز» اعلام کرد: من 3 روز بعد از واریز یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه متوجه شدم یارانه نقدی‌ام قطع شده و وعده دولت مبنی بر اطلاع‌رسانی در این باره عملی نشده است. هیچ‌گونه اطلاعی به بنده در این زمینه ارائه نشده، در حالی که این حق من بود که سازمان هدفمندی قبل از حذف یارانه‌ام دلایل آن را به من اعلام می‌کرد.

وی افزود: من به علت شغلی که دارم در قالب ماموریت، سفرهای خارجی زیادی باید می‌رفتم در حالی که حقوق عادی‌ای دارم و مشخص نیست یارانه نقدی من چرا قطع شده است.
قرار بود حساب‌ها چک نشود زندگی مردم چک شد‌!
مسؤولان دولتی  از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند برای شناسایی افراد پردرآمد 40 بانک اطلاعاتی وجود دارد و از آن استفاده خواهند کرد اما مطابق قول رئیس‌جمهور به حساب بانکی مردم کاری ندارند‍! موضوع چک کردن حساب بانکی مردم با دستور روحانی ملغی شد اما به نظر می‌رسد مسؤولان تصمیم گرفتند نه‌تنها به حساب بانکی که به کل زندگی مردم سرک بکشند!

وزیر رفاه تلویحا این موضوع را تایید و در گفت‌وگویی اعلام کرد شناسایی افراد پردرآمد ادامه دارد و می‌دانیم کسانی که 3 سفر خارج رفته‌اند یا ملکی مثلا به ارزش 800 میلیون تومان دارند، ‌چه کسانی هستند.

بدین ترتیب مسؤولان به جای یا علاوه بر رسیدگی به حساب بانکی – که طبیعتا در اختیار دولت است و هر وقت هم بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند و عدم بررسی آن مضحک است – به زندگی مردم سرک کشیده‌اند.

یکی دیگر از حذف‌شدگان در این زمینه به «وطن‌امروز» گفت: من چند سال پیش یک سفر خارج رفته‌ام و درآمدی معمولی دارم اما معلوم نیست چرا یارانه مرا قطع کرده‌اند. وقتی برای اعتراض به سازمان هدفمندی رفتم، گفتند چون تو یک بار سفر خارج رفته‌ای پس پردرآمد هستی و معیار حذف من سفر خارج از کشور بود بدون اینکه درآمد مرا لحاظ کنند.
حذف بی‌سر و صدا
جالب‌ترین نکته حذف یارانه نقدی اظهارات سخنگوی دولت در مورد یارانه نقدی است. محمدباقر نوبخت که از ابتدای امسال آغاز حذف یارانه نقدی را منکر می‌شد و در مقابل انتشار اخبار حذف یارانه نقدی می‌ایستاد روز گذشته اعلام کرد از ابتدای سال جاری 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند!

نوبخت در این باره گفت: سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بین خانواده‌ها تقسیم شد که 11 هزار و 300 میلیارد تومان آن از خزانه برای یارانه بوده است. بسیاری از خانواده‌ها زندگی را با یارانه تنظیم کرده‌اند و 4میلیون نفر از آغاز امسال از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و در تلاش برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی قوی هستیم، تا تبعیضی به وجود نیاید.

معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شناسایی‌ها در این زمینه صورت گرفته و این موضوع نیز از دیگر معضلاتی است که دولت با آن مواجه است.
معیارهای حذف چه شد؟
دولتی‌ها هنوز اصرار به ارائه اطلاعات قطره‌ چکانی دارند و نمی‌خواهند معیارهای حذف یارانه نقدی افراد را اعلام کنند. قطعا انتشار اخبار شفاف و درست و همچنین اعلام معیارهای حذف می‌تواند بسیاری از ابهامات یارانه‌ای را بر طرف کند اما گویا مسؤولان فعلاً اعتقادی به این موضوع ندارند.

 

خسروتاج: یارانه تولید صفر شد
قائم‌مقام و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صفر شدن یارانه تولید خبر داد و گفت: هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت قیمت خودرو را افزایش دهد.

مجتبی خسروتاج افزود: البته شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی می‌کند و سپس درباره قیمت تصمیم می‌گیرد. خسروتاج در پاسخ به اینکه آیا سیگار مارلبرو ماهیت صهیونیستی دارد، افزود: وزارت امور خارجه پس از بررسی  این موضوع اعلام کرد دلایل مستند و متقنی برای اینکه این شرکت وابستگی و مالکیت صهیونیستی دارد به دست نیامده است.

وی درباره  یارانه نان گفت: هم اکنون هر کیلوگرم گندم 1155 تومان از کشاورز خریداری و 665 تومان به کارخانه آردسازی داده می‌شود.

وی با اشاره به نحوه تخصیص یارانه به بخش تولید در سال گذشته و سال جاری تصریح کرد: در ابتدای سال گذشته قرار بود   5 هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یابد که با ارزیابی مسائل یارانه‌ها و کمبود بودجه این میزان به 1200 میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت به‌خاطر کمبود منابع این منبع به صفر رسید و یارانه‌ای به بخش تولید تعلق نگرفت.

 

انتهای پیام/17


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads