کد خبر: 79091 - تاریخ: یکشنبه، 10 می 2015 - 11:00

در پژوهشگاه صنعت نفت؛

ایران انحصار آمریکا را در فناوری ساخت سیالات حفاری شکست

پژوهشگاه صنعت نفت ایران با بومی‌سازی ساخت میکرو حباب‌های سیالات حفاری، انحصار آمریکا را در این فناوری شکست.

به گزارش خوبان: پروژه بومی‌سازی میکرو حباب‌‌های افرون گازی در حفاری چاه‌های منطقه توسط پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، انجام و در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت رونمایی شد.

محمد سلیمانی – مدیر طرح این پروژه با بیان اینکه حفاری در مخازن کم فشار یا مخازن تخلیه شده، عمده‌ترین مشکلاتی است که این روزها صنعت حفاری با آن مواجه شده است، گفت: بر این اساس ایران تلاش خود را برای بومی‌سازی فناوری‌هایی که بتواند چالش‌های عظیم حفاری نفت و گاز را برطرف کند، بکار گرفته است.

وی گفت: حفاری مخازن کم‌ فشار یا مخازن تخلیه شده با مشکلات فنی و اقتصادی زیاد از جمله هرز‌ روی‌های کنترل‌ناپذیر در شکاف‌ها و گیر لوله‌های نفت و گاز همراه است که این موضوع توسعه معادن نفت و گاز را از لحاظ اقتصادی، غیرسودآور می‌کند. بر این اساس با توسعه فناوری افرون‌ها می‌توان این مشکل را حل کرد. چرا که افرون‌ها مقدار هرز روی گل به درون سازندها را کنترل می‌کند.

1667363

مدیر پروژه میکرو حباب‌های افرون گازی با بیان اینکه دانش فنی طراحی و ساخت سیال حفاری با استفاده از ترکیبات نانو افزودنی‌ها و پلیمرها و بکارگیری عملیات این نوع سیال در عملیات حفاری و تعمیرات مخازن تخلیه شده، بومی‌سازی شده است، گفت: تا پیش از این انحصار این فناوری در اختیار شرکت‌های آمریکایی بود که اکنون پژوهشگاه صنعت نفت به بومی‌سازی این ترکیبات در مرحله آزمایشگاهی دست یافته است و به زودی تست میدانی این فناوری در یکی از چاه‌های نفتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی سه لایه‌ای بودن حباب‌ها و استفاده از سیستم نانو برای پایدارسازی میکرو حباب‌ها را این فناوری عنوان کرد و گفت: استفاده از فناوری حفاری چاه‌ها در جهت کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خردگی مخازن نفتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه فناوری سیالات حفاری شرکت‌های آمریکایی، تحمل فشار و حرارت را نداشته گفت: در بومی‌سازی این ترکیبات ما موفق شدیم فشار پایداری میکرو حباب‌ها را تا چندین برابر سیالات مشابه شرکت‌های خارجی افزایش دهیم.

وی با اشاره به دستاوردهای این طرح گفت: طراحی فرمولاسیون مناسب سیال حفاری، پایه افرونی با استفاده از نانو افزودنی‌ها و نیز بهبود پایداری حفاری در مقابل دما و فشار از جمله دستاوردهای این طرح است.

به گفته سلیمانی اجرای این پروژه، دستاوردهایی همچون روش‌های مدون آزمایش‌های موثر در کنترل کیفی سیال حفاری، آماده شدن بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ساخت سیال حفاری پایه افرونی و نیز دسترسی آسان به فرمولاسیون سیال حفاری در مخازن را به همراه دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/12


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads