کد خبر: 78775 - تاریخ: چهارشنبه، 6 می 2015 - 02:05

سید حسن نصرالله:

محاصره غذايي، دارويي و پزشکي يمن بايد به هر قيمتي شکسته شود/ هیچ کدام از اهداف تهاجم سعودی به یمن محقق نشد

سخنرانی سید حسن نصرالله با اشاره به تلاش غربی های از جمله آمریکا برای تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه گفت: اجازه نمی دهیم فاجعه فلسطین در تجزیه کشورهای منطقه تکرار شود.

به گزارش خوبان، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب ‌الله لبنان در سخنرانی که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی المنار پخش شد، به بررسی تحولات داخلی و منطقه ‌ای پرداخت.

نصر الله در ابتدای سخنانش گفت: لازم می دانم امشب در خصوص پاره‌ای از مسائل با شما صحبت کنم اولا موضوع یمن است و موضوع دیگر عراق و موضوع سوم سوریه و چهارمین مسئله موضوع لبنان و قلمون است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به جنگ عربستان سعودی به یمن اظهار داشت: درباره یمن همین را بگویم که 40 روز قبل عربستان سعودی جنگی را بر ضد یمن آغاز کرد و پس از گذشت 26 روز از این تجاوز از تشکیل یک ائتلاف دشمنانه ای از پایان طوفان قاطعیت خبر داد و وارد مرحله عملیات بازگشت امید به ملت یمن شد.

وی افزود: از آن دوران تا به امروز این تجاوز و عملیات ادامه دارد ما بار دیگر در برابر یک اقدام و نیرنگ بزرگ قرار گرفته ایم و این نیرنگ از همان زمان اعلام پایان عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد .

نصرالله گفت: فریبکاری عربستان سعودی مبنی بر تحقق تمام اهدافش بزرگترین نیرنگ بود و برای گمراه ساختن دیگران در این باره از پایان یافتن طوفان قاطعیت خبر می‌داد .

دبیرکل حزب لبنان این سوال را مطرح کرد که آیا هیچ انسانی با این فریبکاری و گمراهی موافقت می کند به من نشان دهید کدام اهدافشان از آن روز تا به امروز محقق شده است. تنها یک هدف را به من نشان دهید که از ابتدای تجاوز تا هم اکنون محقق کرده‌اید. آیا عربستان سعودی توانسته است مشروعیت ادعای خود برای یمن را محقق سازد. آیا تا به امروز موفق شده است از پیشروی ارتش یمن و کمیته های مردمی به هر کجا که می خواهند جلوگیری کند.

آیا توانسته است سلاح انصار الله را آن گونه که ادعا دارد محقق کند؟ هرگز چنین چیزی محقق نشده است. تنها یک هدف را به من نشان دهید ما در برابر شکست تمام عیار عربستان سعودی شکستی واضح و قاطع هستیم در حالی که یمنی ها به صراحت به وضوح پیروز شدند و علت شکست عربستان سعودی اتحاد و همبستگی ملت یمن و همبستگی با یکدیگر است.

وی افزود: ما در برابر یک شکست و ناکامی سعودی هستیم که واضح و آشکار است و در مقابل آن پیروزی یمنی ها آشکار . دور دوم تجاوز به یمن تحت عنوان بازگرداندن امید آغاز شد و اینجا هم فریبی دیگر برای سرپوش گذاشتن شکست مرحله نخست تجاوز است. آنها اهدافی بزرگ را تعیین کرده بودند که به جنگی طولانی مدت نیاز دارد تا به امروز آنها به دنبال ارتش های استیجاری هستند اکنون به دنبال تحقق اهداف بسیار ناچیزی هستند و نام عملیات خود را از نام طوفان قاطعیت به عملیات بازگرداندن امید تغییر دادند.

نصرالله تصریح کرد: هدف عربستان سعودی از تهاجم به یمن سلطه بر این کشور و بازگرداندن سلطح آمریکایی و سعودی بر یمن است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اگر به اهداف اعلام شده عملیات بازگرداندن امید نگاهی بیاندازیم خواهیم اهداف اعلام شده قابل دستیابی است و این ائتلاف می تواند ادعا کند که آنها را محقق کرده است.

وی افزود: ائتلاف عربی از نیمه بالا رفته درخت به پائین آمده و اهداف خود را از سطح بالا به سطح پائین کشانده و اهدافی را اکنون تعیین کرده که می تواند به سادگی مدعی تحقق آنها باشد این همه با هدف فریب مردم است. این ائتلاف از سلاح های ممنوعه بین المللی استفاده می کند و این نوع سلاح خطرناکترین سلاح برای غیرنظامیان است. آنچه تاکنون انجام داده اند پیچیده کردن روند مذاکرات سیاسی بوده است آنها تلاش کردند که گفت وگوهای سیاسی را از یمن دور سازند و اکنون با بیان اینکه این نشست باید در ریاض برگزار شود در واقع می خواهند گفت‌وگوها را تعطیل کنند و این دقیقا بر عکس آن اهدافی است که برای آنها شعار دادند که محقق شده است.

نصرالله گفت: فریبکاری دیگر آنها القای این مسئله به جهانیان است که عربستان سعودی جلوی جنگ در یمن را گرفته است این نه تنها نیرنگ و فریب است بلکه دروغ و جعل حقایق است . جنگ همانی است که تاکنون ادامه دارد و این جنگ شدیدتر شده و خشونت در آن بیشتر از قبل است و اقدامات وحشیانه و جنایات در آن هم افزایش یافته است. امروز هدف این تجاوز بیش از هر زمان دیگری عیان و آشکار است ملت یمن با بازگشت به دوران سلطه دیگران مخالف است و بر استقلال خود پافشاری دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: در یمن این اراده قاطع و جدی وجود دارد که نباید کرنش کنند و نباید تسلیم شوند و نباید عقب نشینی نمایند . جهانیان و دولت ها و ملت ها و از جمله آنها ملت های منطقه در مقابله با این تهاجم گسترده مسئولیت هایی انسانی دارند . سازمان های بین المللی از وضع بسیار خطرناک و فاجع بار سخن می گویند از این رو جهانیان باید مسئولیت های خود را در قبال مردم یمن بپذیرند.

نصرالله گفت: سیاست فشار بر رزمندگان مقاومت و جنگجویان از طریق قتل عام خانواده ها، زنان و ویران کردن منازلشان سیاستی شکست خورده است. به تمام متجاوزان اعلام می کنم هر آنچه که تاکنون انجام داده اید و جنایاتی که در حق بشریت مرتکب شدید باعث مخدوش کردن چهره واقعی شما خواهد شد و باعث همبستگی ملت در پس رزمندگان در دفاع از ملت و حدت یمن خواهد شد و این ملت به دنبال آزادی و کسب استقلال خود می باشد.

وی افزود: کشورهای جهان باید برای رساندن کمک های بشر دوستانه به ملت یمن از طریق شکستن حلقه محاصره یمن اقدام کنند و به هر قیمتی این امر باید محقق شود و تاکید می کنم که آنچه در داخل یمن شاهد آن هستیم عملیات قهرمانانه بیشتر و اراده مستحکم تر ملت یمن است و چنین اراده ای اگر ملتی داشته باشد هیچ کس نمی تواند بر آن سلطه پیدا کند.

تحولات عراق

نصر الله در بخش دیگری از سخنانش به تحولات عراق اشاره کرد و گفت: بعد از سلطح یافتن داعش بر موصل و اعلام این تهدید از سوی داعش مبنی بر اشغال سایر استان های عراق و آن زمان که ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش تشکیل شد در همان زمان اعلام کردیم که آمریکا به صورت جدی قصد رویارویی با داعش را ندارد و در همان زمان هم اعلام کردیم که آمریکا از داعش به عنوان ابزاری برای اجرای پروژه های خود در منطقه استفاده خواهد کرد.

وی افزود: همان زمان هم گفتیم که پروژه آمریکا برای منطقه و عراق ، تقسیم این کشورها بر اساس طائفه ای و نژادی است. ما اکنون به سوی منطقه ای پیش می رویم که می خواهند در آن جنگ های داخلی امری طبیعی باشد این اوضاع می تواند سال ها به طول بیانجامد و آمریکا این مسئله را برای ملت های ما می خواهد و امروزه آمریکایی ها نیات خود را در این باره علنی کردند و نخستین گام در جهت تحقق تجزیه، عراق قرار گرفته است. هم اکنون کنگره آمریکا در حال تلاش برای مسلح کردن برخی از گروهها در عراق است . در همان روزهای آغازین بحران در عراق به یاد داریم که مرجعیت عالیقدر در نجف اشرف دعوت به دفاع از کل ملت عراق کردند و در این امر هیچ تبعیضی قائل نشد .

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که دولت عراق هم بر این اساس عمل کرد بنابراین در عراق، عراقی ها نمی خواهند که استانهاشان از هم جدا و تجزیه شود از این رو آمریکا هیچ بهانه ای برای در اختیار قرار دادن سلاح به گروههایی از عراقی ها به صورت مستقیم ندارد.

وی افزود: از این رو واضح است که آمریکایی ها تلاشی را برای ناتوان کردن دولت عراق و ارتش این کشور برای مقابله با داعش به عمل می آورد . وظیفه ما این است که در برابر چنین اقداماتی بیاستیم و با آن مخالفت کنیم چرا که این مسئله با عراق آغاز نمی شود که با این کشور هم به پایان برسد بلکه این نخستین گام در جهت پایه ریزی مرحله ای بسیار خطرناک خطرناک و این اقدامی برای تجزیه عراق است و پس از آن تجزیه یمن است و بعد از آن تجزیه سوریه است و غیره … نسل ما اجازه ندارد در قبال این مسئله سکوت کند سرنوشت این منطقه به هم گره خورده است و تاریخ آن هم یکی است نسل ما اجازه ندارد اشتباهی را تکرار کند که نسل های گذشته ما مرتکب آن شدند آنها تسلیم شدند و فلسطین را به اسرائیل واگذار کردند.

تحولات سوریه

سید حسن نصرالله در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر و بعد از سقوط جسرالشغور به دست گروههای مسلح جهانیان با موجی از شایعه ها و تزریق اخبار رسانه ای با هدف ایجاد جنگ روانی در مردم جهان روبرو شدند. یکی از این شایعه ها این بود که بعد از سقوط جسرالشغور نظام سوریه به پایان راه می رسد و ارتش سوریه توان رویارویی خود را از دست داده و در حال فروپاشی است و همپیمانان سوریه از آن روی برگرداندند و اوضاع در سوریه سخت شده اما واقعیت این است که همه اینها دروغ است و برخی تلاش کردند تا این شایعه بین مردم پخش شود.

وی اظهار داشت: ما امروز در برابر جنگ روانی قرار گرفته ایم هدف این جنگ روانی تضعیف اراده مردم سوریه است می خواهند در عزم و ایستادگی آنان خلل ایجاد کنند و تلاش می کنند تا از طریق این شایع ها و جنگ روانی آنچه را که در میدان نبرد نظامی محقق نشد، به دست آورند نباید کسی به این شایعات و دروغ ها توجه کنداین یک جنگ روانی است این جنگ جنگ تازه ای نیست این جنگ از آغاز بحران سوریه شروع شده بود. آنچه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران گفته می شود درست نیست. و امام خامنه ای اعلام کردند که ایران تنها در برابر مسئله هسته ای مذاکره می کند و به زیان همپیمانانش مذاکره نمی کند و این مسئله تاکید دارد بر این واقعیت که ایران از سوریه چشم پوشی نمی کند .

بله آنچه برخی اوقات در میدان رخ می دهد علت آن را تنها در میدان باید جستجو کرد و نباید به دنبال علل بین المللی آن باشید. چگونه ارتش سوریه از هم می پاشد در حالی که هر روز دستاوردها و پیروزی های روزانه به دست می آورد . در هر جنگی رویارویی هایی صورت می گیرد که در وهله نخست هر کس پیروز می شود به مثابه این نیست که تمام جنگ را پیروز شده است و بر عکس کسی که در وهله نخست شکست می خورد به منزله آن نیست که تمام جنگ را شکست خورده است. خطاب به خانواده و ملت مان در سوریه اعلام می کنم در کنار شما بودیم و خواهیم ماند و هر جا که لازم باشد حاضر باشیم حاضر خواهیم بود. و در همین روزهای اخیر به جاهایی رفتیم که در گذشته به آنجا نرفته بودیم ما وارد سوریه شدیم بر اساس تشخیص روشنی که در دفاع از سوریه و لبنان و کل منطقه داده شد .

تحولات لبنان

نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به تحولات داخلی لبنان اشاره کرد و با اشاره به درگیری ها در قلمون سوریه گفت: من در گذشته از نیازهایی که لبنانی ها با آن روبرو خواهند بود سخن گفتم و از مسئله ذوب یخ ها توضیح دادم . و اعلام کردم که هر پیروزی که در هر یک از جبهه های نبرد حاصل شود می تواند بازتاب های مثبتی را در تمام جبهه های دیگر داشته باشد . و ما به درستی می دانستیم که قصد گروههای مسلح که در صدد انجام اقدمات تجاوزکاران بودند بعد از مرحله آب شدن برف ها حاصل می شود قصد آنها برای ما از دیرباز و پیش از ذوب یخ ها عیان بود من از تهدید فرضی صحبت نمی کنم در آن زمان هم من از تجاوز یقینی و حتمی و موجود که در هر ساعت شدت می یافت سخن گفتم چرا که بخش های وسیعی از خاک لبنان اشغال می شد و این امر از سوی گروههای مسلح و از طریق تجاوز به ارتش لبنان که به صورت مداوم و پیوسته به شهروندان در عرسال صورت می گرفت حاصل می شد و ادامه گروگان گرفتن نظامیان لبنانی و بمباران منطقه و تمام این مسائل نیاز به راه حل ریشه ای داشت دولت قادر به حل این مسئله نیست و اگر قادر بود کاری می کرد . و اگر توان آن را داشته باشد کاری نکرده مقصر است و باید مورد بازخواست قرار گیرد . اگر دولت به مسئولیت های خود عمل می کرد در کنار آن قرار می گرفتیم ولی برای اینکه در انتظار سراب باقی نمانیم باید بگوییم که واضح است که دولت قادر به حل این مشکل نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: از حزب الله لبنان هیچ موضع رسمی در این باره صادر نشده است بله آمادگی ها و نشانه هایی وجود دارد که مردم از آن مطلع شدند اما از طرف ما چیزی اعلام نشده است اینکه ما وارد عمل شویم و مشکل را حل کنیم مسئله قطعی است اما زمان و مکان آن هنوز اعلام نشده است. هنوز ما بیانیه رسمی ای صادر نکردیم اما زمانی که عملیات آغاز شود خود بازگوی مسئله خواهد بود و رسانه ها ناگزیر از آن مطلع خواهند شد و زمان و مکان آن را اعلام خواهند کرد اما ما آن را اعلام نمی کنیم.

وی افزود: اگر می خواستیم که منتظر اجماع نظر لبنانی ها باشیم اکنون گروههای مسلح داخل لبنان می بودند از این رو ما برای حل این مشکل خواهیم رفت به کسانی که این پرسش را از ما خواهند کرد که چه کسی به شما این وظیفه را محول کرده می گویم: این یک تکلیف انسانی و اخلاقی و دینی است و کسی که از این وظیفه کوتاهی کند و قادر باشد کاری برای حل آن انجام دهد اما دست به این کار نزند، بنابراین بیاید و تمام مسئولیت را بر عهده بگیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/38


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads