کد خبر: 78618 - تاریخ: چهارشنبه، 6 می 2015 - 08:23

بخش دوم گزارش تحلیلی خوبان خبر؛

علل عدم برگزاری اعتکاف در خمام؛ قرار داشتن در فصل کشاورزی یا عدم تبلیغ مناسب؟

بخش نخست گزارش « چرا اعتکاف در خمام برگزار نشد» که چند روز قبل بر روی خروجی سایت قرار گرفت، بازتاب های مختلفی به همراه داشت. بخش دوم و پایانی این گزارش به بررسی عوامل دیگر این موضوع می پردازد.

به گزارش خوبان: بخش نخست گزارش « چرا اعتکاف در خمام برگزار نشد» که چند روز قبل بر روی خروجی سایت قرار گرفت، بازتاب های مختلفی به همراه داشت.

در گزارش قبلی، به سراغ رئیس هیئت امنای آستان مقدس امام زاده حسن (ع)، حسین اولادی وطن از طلاب، محمد جواد عاطفی از قاریان خمامی و حجت الاسلام پوریوسفی مسئول کانون امام رضا (ع) رفتیم تا نظر این افراد را جویا شویم.

در ادامه به دنبال آن هستیم تا با جویا شدن نظرات افراد دیگر، علل عدم برگزاری اعتکاف در خمام را بررسی نماییم.

 

یکی از مداحان خمامی:

اعتکاف چندین سال است که در خمام برگزار می شود. من اولین سالی که در خمام برگزار شد حضور داشتم و استقبال بسیار زیاد بود.

اولین دلیل، برخورد سرد هیئت امنا و عدم پذیرایی آن ها از جوانان است. در واقع در مسجد جذابیتی ایجاد نکرده اند تا جوانان در آن حضور یابند.

برای مثال، هیئت امنا بنری زده مبنی بر اینکه طرح تابستانه در بقاع متبرکه برگزار می شود. باید از هیئت امنا سوال پرسید که چه برنامه ای برای این ایام دارید. جوابی ندارند. چون هیچ برنامه ای نیست. فقط هیئت متوسلین هر صبح جمعه یک دعای ندبه دارد.

دومین دلیل این است که سابقا از امثال ابوذر بیوکافی برای اعتکاف استفاده می شد، اما برای امسال هیچ کسی را مثل یک سخنران یا مداح استانی دعوت نکرده اند.

از سایر موارد نیز می توان به تاهل و سرکار رفتن جوان ها اشاره کرد.

مسجد جامع خمام با درآمدهایی که دارد باید اعتکاف را به صورت رایگان برگزار کند.

رضا یگانه از طلاب خمامی:

در اعتکاف امسال، شاهد بودیم که جوانان 15 تا 18 ساله خمامی کانون امام رضا (ع) به مسجد جامع زرگران رشت رفتند. مسئولین فرهنگی باید قبل از این که چنین اتفاقی بیفتد ذکاوت به خرج می دادند تا از رفتن این افراد جلوگیری کنند.

این در حالی است که مسجد جامع از پذیرش جوانان  زیر 15 سال خودداری می کند و می توانستند اعتکاف را به مسجد سید الشهدا منتقل کنند.

مسئولین مربوطه این توجیه را می آورند که مسجد سیدالشهدا، مسجد جامع نیست و نمی توان در آن اعتکاف برگزار کرد. در حالی که مسجد جامع مسجدی است که همه اقشار مردم اعم از بازاری، روحانی، دانشجو و غیره در آن نماز بخوانند. نه صرفا مسجدی که عنوان جامع داشته باشد.

این برای خمام که سال های گذشته اعتکاف بسیار پررونقی داشت و افرادی همچون ابوذر بیوکافی در آن حضور می یافتند قبیح است که امسال اعتکاف ندارد.

اعتکاف محفل انس با خداست و نشان دهنده خروجی معنوی یک شهر است.

این که ما قانون بگذاریم که اعتکاف باید به حد نصاب برسد و بعد آن را برگزار کنیم، بی معنی است. قانونی نباید وجود داشته باشد و همه باید توانایی حضور در اعتکاف را داشته باشند. بله. ما هم نمی گوییم کلیه کسانی که به سن تکلیف نرسیده اند بتوانند به اعتکاف بیایند. اما در بین یک جمع 10 نفره، اگر دو نفر زیر 15 سال باشند ایرادی ندارد. چون حلاوت عبادت را می چشند و یکی دو سال بعد که به سن تکلیف رسیدند با شور و شوق بیشتری در اعتکاف حضور می یابند.

حسین شریعت پور از فرهنگیان خمامی:

مسجد می تواند در کارهای فرهنگی شهر دخالت بیشتری کند اما این طور نیست. با وجود این که سرمایه زیادی دارد ولی این کار را نمی کنند.

مسجد جامع در برقراری ارتباط با جوانان مشکل دارد. در کارهای عمرانی خوب عمل کردیم اما نتوانستیم جوانان را جذب کنیم. در سال های قبل هم این گونه بود اما سال به سال این فاصله بیشتر می شود.

 یکی از جوانان خمامی که نخواست نامش فاش شود:

هیئت امنا یک فاکتورهایی در نظر گرفته بود از قبیل رسیدن جمعیت به حد نصاب که این فاکتورها عملا به وقوع نپیوست.

از طرف دیگر شاید قرار داشتن در فصل کشاورزی هم در این موضوع بی تاثیر نبود.

به نظرمن، یکی از دلایل اصلی عدم برگزاری اعتکاف، نبود تبلیغ مناسب در این زمینه بود. حداقل مسئولین مربوطه می توانستند در خیابان های اصلی شهر با تبلیغ مناسب مردم را به حضور در اعتکاف ترغیب کنند.

چند سال پیش که افرادی چون ابوذر بیوکافی به اعتکاف آمده بودند، خمام را به دلیل فضای بازتر و بزرگ تر مسجد و خلوت تر بودن آن انتخاب کرده بودند و در کل شرایط خمام نسبت به رشت مناسب تر بود.

همچنین از حجت الاسلام قاسمیان به عنوان پدرمعنوی شهر انتظار بیشتری می رفت که فضا را به این سمت ببرد.

با همه این تفاسیر و با شنیدن نظرات مختلف مردم خمام، به نظر می رسد هیچ کس از برگزار نشدن سنت حسنه اعتکاف در خمام خوشحال نیست و امیدواریم در سال های آینده این اتفاق دوباره تکرار نشود و مراسم معنوی اعتکاف در خمام با همان شور و حرارت سابق برگزار گردد. ان شا الله

 

انتهای پیام/26


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۱۰

  1. !!!
     | 2015/05/6 - 11:08
    پاسخ
    +5
    0

    آخه کشاورزی چه ربطی داره ؟!؟!؟!؟
    مگه فقط تو خمام کشاورزی میشه!؟!؟!
    کل استان گیلان کشاورز داره.پس این دلایل عبس رو نمیشه قبول کرد!
    نود درصد مشکلات از جانب هیات امناء است…

  2. خمامی
     | 2015/05/6 - 17:23
    پاسخ
    +3
    -1

    ابتدا نظرات برادران و یک نفر که نخواست اسمش را بگوید را خواندم خدا را شکر که دوستان توانستند درد دلشان را بگویند و انشاا… مسئولین اوقاف استان نیز بخوانند ریشه همه مشکلات مسجد جامع خمام برمیگردد به رئیس امنا که عدم برگزاری مراسم معنوی اعتکاف را مشکلات معنوی کشور میداند تقاضا دارم این سئوال را از حاج اقا عادلی و پدر معنوی شهرمان امام جماعت محترم جاج اقا قاسمیان بپرسید که چنین توجیه ای درست میباشد یعنی اینکه کار خود را درست بدانیم معنویت کل کشور را زیر سئوال ببریم در پیام قبلی گفته شده که صبحتهای رئیس امنائ بدون هماهنگی با سایر هیت امنا گفته شد در بخش دوم اقای شریعت پور یکی از معترضین بوده در صورتیکه مدت چندین سال است خود یکی از هیت امنا بوده و در این چند سال خادم بودن بقعه متبرکه و مسجد جامع خمام (که رئیس امنا اسمش را به استان مقدس امام زاده حسن تغیرداد) چرا نتوانست کارها فرهنگی بیشتر یا جذب جوانان بیشتر نماید توضیح دهد امید است در اینده نزدیک رویکردی جدید در هیت امنا صورت پذیرد و از نظرات هم اقشار در پیشبرد امورات بقعه متبرکه و مسجد جامع شهرمان برداریم جامع شهرمان و از مدیریت سایت که جوان مومن و متعهد و ولایتی میباشد تشکر مینمایم

  3. khomam
     | 2015/05/7 - 01:34
    پاسخ
    +3
    0

    اعتکاف یک مسئله اعتقادی و دینی می باشد و بستگی به محیط و سایر عوامل دارد تا موجب شرکت در این مراسم معنوی گردد .حال اگر بخواهیم از آن سایر عوامل را نام ببریم شامل برنامه ریزی خوب و مدون ، عوامل و متولیان امور مربوطه در بحث جذب ، ایجاد و آماده سازی فضا(بحث تبلیغات و ترغیب افراد) ، حمایت مسئولین را می طلبد تا آن طور که شایسته و بایسته می باشد این مراسم برگزار گردد. شاید اگر بخواهیم مسائل و موارد گفتنی در این موضوع را مطرح کنیم موجب معذوریت مدیر سایت و عدم درج آن مواجه گردد بصورت خلاصه و تیتروار فقط می توان اینطور عنوان نمود کم کاری و بی توجهی و نداشتن احساس مسئولیت برخی از مسئولین موجب شده در یکی دو سال اخیر این بخش آسیب ها و ضررهای فراوانی را برخود وارد سازد که آنچه اهمیت دارد همین بحث فرهنگی و اعتقادی است از یک سو موجب متواری شدن بچه های مذهبی از اجتماعات و دسته های مذهبی ست که این عرصه را برای تفکر جایگزین پهن خواهد نمود که ما به وضوح هم مشاهده می کنیم که چه چیزی های در حال جایگزین شدن ارزش های غالب ما خواهد شد. از سوی دیگر دغدغه مسائل فرهنگی داشتن خود آن قدر نگران کننده و مضطرب کننده نیست شما * مسئول بی تعصب فرهنگی* داشته باشید چرا سفره ما برای ضیافت از مهمانان و فرماندار و مدیرکل و … آماده و مهیاست اما برای فرهنگ به در بسته میخورم اینها همه بر می گردد به هر آنچه در جملات قبل گفته شد!!! همه ما مسئولیم ….

  4. ناشناس
     | 2015/05/7 - 02:14
    پاسخ
    +1
    0

    روز به روز جمعیت نماز گزار کمتر میشه و افراد شاخص دیگه پاشون رو تو مسجد نمیذارن اینا بخاطر چیه؟ بخاطر برخورد نادرست بعضیا بخاطر قایل نشدن ارزش و…..

    • answer
       | 2015/05/7 - 15:07
      پاسخ

      ما در قلب آمریکا و انگلیس و آلمان هم مسجد داریم هم نمازگزار عدم حضور مردم دلیل قابل توجیهی بر بی اعتقادی مردم نیست شما فضا را آماده کن تعامل را برقرار کن اگر باز نشد باید راه حل های مختلف را ارزیابی کنیم

  5. از ماست که بر ماست
     | 2015/05/7 - 14:50
    پاسخ
    +2
    0

    مگه این دسته نمازشون رو به خاطر ارزش قائل شدن توسط همون بعضیا که میگید می خونن ؟

    اگر فعالیت مذهبی توی خمام کم شده، اگر جوونا فراری هستن، در وهله اول باید ببینیم خودمون به شخصه چه کاری انجام دادیم ؛ خودمون برای جذب جوونا چی کردیم. آیا رفتار منه بچه حزب اللهی برای جذب خوب بوده یا فقط دافعه داشتم ؟

    صرفا خوب حرف زدن و خوب دیدگاه فرستادن کفایت نمی کنه
    از ماست که بر ماست …

  6. ناشناس
     | 2015/05/7 - 19:44
    پاسخ
    +1
    0

    ان دسته نمازشون رو بخاطر ارزش قایل نشدن اون افراد نمیخونن عزیز بلکه دیگه نمازشون رو در مسجدی که این افراد توش هستن نمی خونن و در مسجد دیگه ای میخونن.
    قبول دارم نماز باید برای خدا باشه و لی قبول داشته باشید که جایی که دل آدم با آدم نیست و توش معذوریت داره نمیتونه نماز بخونه یا هر فعالیت دیگه ای داشته باشه.

  7. از ماست که بر ماست
     | 2015/05/7 - 21:59
    پاسخ
    +1
    0

    خوشحالم که شما اصل صحبت رو ول کردید و فرع رو درک کردید و واکنش نشون دادید.
    علاوه بر اینکه در پاسخ به موضوع فرعی که دنبال شد باید بگم که در مسجد دیگه ای هم جمعیت خاصی دیده نمیشه، لازمه اشاره کنم که همین نگاه باعث میشه به جای اتحاد بین مسلمین، همیشه اختلاف وجود داشته باشه …

  8. دوست...
     | 2015/05/9 - 11:45
    پاسخ
    +1
    0

    آقای از ماست که برماست شما خودتون چقدر کار فرهنگی کردید… شمایی که حتی این جسارت رو ندارید… اسم شریفتون
    رو بگید… عزیزم دوستان جوان مسجدی تمام توانایی کار فرهنگی رو دارن اما بستر حمایت مادی و معنوی براشون فراهم نیست…

  9. ناشناس
     | 2015/05/10 - 00:47
    پاسخ

    احسنت آقای دوست
    اگر همینطوری پیش بریم دیگه هیچ جوونی تو مسجد باقی نمیمونه

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads