کد خبر: 78350 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 آوریل 2015 - 23:19

مدیر امور آب ناحیه مرکزی گیلان:

کشاورزان گیلان تا 25 اردیبهشت نشاکاری کنند

مدیر امور آب ناحیه مرکزی گیلان با بیان اینکه آب سد سفیدرود تنها هفت روز رهاسازی می‌شود، گفت: کشاورزان گیلان تا 25 اردیبهشت ماه اراضی شالیزاری را نشاکاری کنند.

به گزارش خوبان: مدیر امور آب ناحیه مرکزی گیلان با بیان اینکه آب سد سفیدرود تنها هفت روز رهاسازی می‌شود، گفت: کشاورزان گیلان تا 25 اردیبهشت ماه اراضی شالیزاری را نشاکاری کنند.
خبرگزاری فارس: کشاورزان گیلان تا 25 اردیبهشت نشاکاری کنند

پآذرنگ ظهر امروز در جمع اعضای شورای اسلامی شهرستان با اشاره به اینکه ناحیه مرکزی گیلان شامل شهرستان رشت و رودبار است، اظهار کرد: حوزه آب مرکزی رشت شامل 6 بخش سنگر، کوچصفهان، خمام، لشت نشا و رشت است.

وی با بیان اینکه حوزه مرکزی رشت بالغ بر 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی است، افزود: این حوزه آبخور سنتی دارد و سفیدرود آب کشاورزی 188 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان را تامین می‌کند.

مدیر امور آب ناحیه مرکزی رشت تامین آب حوزه شهرستان فومن را از سد تاریک عنوان کرد و گفت: این حوزه 60 هزار هکتار اراضی شالیزاری را زیرپوشش دارد که از 32 هزار متر مکعب آب سد در سال 22 هزار متر مکعب از طریق کانال وارد اراضی کشاورزی می‌شود.

وی افزود: در انهار سنتی به ازای هر یک‌هزار هکتار زمین یک‌هزار و 200 لیتر آب می‌خواهد و در انهار مدرن هر یک‌هزار هکتار بین 400 تا 600 لیتر آب می‌خواهد.

آذرنگ با بیان اینکه از امروز آبیاری به اراضی کشاورزی گیلان آغاز شده است، گفت: آب با سرعت خاصی پس از هشت ساعت از سد سفیدرود به طرف سنگر رسیده و سپس به تدریج به محوطه خشک‌بیجار و لشت‌نشا می‌رسد.

وی به شرایط آبی گیلان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اعلام کم‌آبی سال 93 و 94 از منطقه خشک‌بیجار لایروبی انهار را آغاز کردیم و 16 شهرستان گیلان هر کدام دارای بخش‌هایی برای زیر سطح کشاورزی هستند.

این مسئول از لایروبی یک‌هزار و 403 کیلومتر انهار در این استان خبر داد و یادآور شد: سهم شهرستان رشت لایروبی 417 کیلومتر با 17 دستگاه بیل مکانیکی است.

وی با بیان اینکه در شهرستان رشت 143 دستگاه پمپاژ وجود دارد، گفت: بیش از 132 دستگاه پمپاژ در مدار بهره‌برداری قرار دارد و در مناطق لشت‌نشا که از جمله دورترین نقطه آبرسانی از سد سفیدرود است، از روز یکشنبه هفته آینده عملیات اجرایی سد لاستیکی آغاز می‌شود.

آذرنگ با اشاره به اینکه ساخت 11 سد لاستیکی در گیلان مصوب شده است، خاطرنشان کرد: ساخت چهار سد لاستیکی آغاز شده که یکی از ان در لشت‌نشا است.

وی نوسازی دریچه فلزی با رنگ ضد رطوبت و ضد آب را از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد و گفت: امسال با حداقل‌ترین امکانات 60 دریچه فلزی در شش بخش شهرستان نصب شد و بقیه نیز در دست ساخت است.

مدیر امور آب ناحیه مرکزی گیلان به میزان رهاسازی آب سد سفیدرود اشاره کرد و یادآور شد: امسال نیز مانند سال گذشته آبیاری شالیزارها با شرایط هفت روز وصل و چهار روز قطع انجام می‌شود و از هفته آینده این کار صورت می‌گیرد.

وی حجم ذخیره آب سد سفیدرود را 930 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: این مقدار ذخیره آب نسبت به 944 میلیون متر مکعب حدود 14 میلیون متر مکعب کاهش دارد.

آذرنگ اضافه کرد: از صبح امروز 95 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود از کانال چپ سنگر برای شش بخش مرکزی رشت هدایت شد و هفت روز در مدار است و اگر در این مدت مشکلات و مسایلی در برخی اراضی وجود داشته باشد برنامه‌ریزی لازم صورت می‌گیرد.

وی از اعضای شوراهای روستایی و دهیاری‌ها خواستار اطلاع‌رسانی به کشاورزان شد که تا 25 اردیبهشت ماه جاری کار نشای برنج را انجام دهند.

این مسئول با تاکید بر اینکه ناحیه مرکزی رشت به طول کامل به آب سد سفیدرود وابسته است، افزود: 45 میلیون متر مکعب آب این سد از صبح امروز وارد کانال راست برای آبیاری مزارع لاهیجان و لنگرود شده است.

وی مقدار آب برای مزارع پایین دست سد سفیدرود را 5 میلیون متر مکعب عنوان کرد و یادآور شد: اکنون 50 میلیون متر مکعب آب در سد شهیر بیجار است که برای مصارف شرب استفاده می‌شود.

آذرنگ بر ضرورت همکاری تمام اعضای شوراها و دهیاری‌ها برای مدیریت آب و نشای برنج کشاورزان تاکید کرد و متذکر شد: از امروز سازمان آبیاری برای همکاری‌های بیشتر در خدمت کشاورزان و شوراها است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads