کد خبر: 77381 - تاریخ: یکشنبه، 19 آوریل 2015 - 14:25

در آستانه ماه خدا؛

«ماه رجب» ؛ماه رستاخیز جان های پاک

ماه رجب ماه وقایع مهم و خاطره انگیز و گاه تلخ و شیرین برای مسلمانان است از طعم غریب فراق و رفتن زینب سلام الله علیها تا آمدن علی علیه السلام و از پرواز محمدصل الله علیه وآله تا شکوه مبعث.

به گزارش خوبان به نقل از شبستان: ماه رجب ماه وقایع مهم و خاطره انگیز و مسرت بخشی برای مسلمانان است. از ولادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام با آن ویژگی های خاص و وقایع شگرف و بی نظیر که تجلی اعظم آن در شکافته شدن دیوار خانه کعبه است با همه معانی و مضامین رمزآمیز و شگرفش، تا روز مبعث پیامبر بزرگ اسلام که برترین و خطیرترین و آسمانی ترین روز زمینیان عالم از ازل تا ابد است.

 

ماه رجب

 

این ماه، لقبی است برای نجات یافتگان و رستگاران روز جزا آنگاه که با ندای «این الرجبیون» در صف محشر صدایشان می زنند. ماه اعتکاف و شور و شیدایی محبان حق و یاران معروف و عابدان نجواگر یاد دوست؛ ماه برخاستن قامت آن نگار به مکتب نرفته تا مکارم اخلاق را در رستاخیزی از جان و جهان خویش بر فراز حراء معنویت و قلة عبودیت به اتمام و اکمال برساند.  ماه رجب ماه وقایع مهم و خاطره انگیز و گاه تلخ و شیرین برای مسلمانان است از طعم غریب فراق تا شور و شعف یار در میلاد دلدار و بعثت سالار. از رفتن زینب سلام الله علیها تا آمدن علی علیه السلام و از پرواز محمدصل الله علیه وآله تا شکوه مبعث. امید آنکه ما نیز توشه گیر خرمن معنویت و رستگاری و عبودیت این رستاخیز جان های پاک باشیم.
روز اول رجب المرجب؛ ولادت امام باقر علیه السلام

 

ولادت امام باقر علیه السلام در سال 57 هجری قمری، زیارت امام حسین علیه السلام در این روز مستحب است و حضرت صادق علیه السلام فرمودند: کسی که امام حسین علیه السلام را اول ماه رجب زیارت کند خداوند متعال گناهان او را می‌بخشد.
روز سوم؛ شهادت امام هادی علیه السلام 
آن حضرت در سال 254 هجری قمری به دست معتز عباسی به شهادت رسید مدت عمر آن حضرت هنگام شهادت 41 سال بود.

 

روز دهم ماه؛ ولادت امام جواد علیه السلام در سال 195 ه.ق‏
نام آن حضرت محمد و کنیه ایشان ابوجعفر است در سال 195 هجری قمری دیده به جهان گشود و مشهورترین القاب آن حضرت جواد و تقی است. همچنین در چنین روزی میلاد باب الحوائج حضرت علی‌اصغرعلیه السلام واقع شده است نام شریف آن حضرت عبدالله معروف به علی‌اصغر‌ است.

دوازدهم ماه رجب؛ 
در این روز معاویه بن ابی‌سفیان در سن 78 سالگی روانه جهنم شد. شهادت امام حسن علیه السلام و کشتار حجربن عدی و یاران او از اعمال ننگین اوست.

 

سیزدهم رجب؛‏ ولادت امیرالمومنین علیه السلام
آن حضرت در سیزدهم رجب سال 23 پیش از هجرت مانند خورشیدی بر روی سنگ سرخ در گوشه راست کعبه طلوع کرد و هنگامی که قدم بر زمین کعبه نهاد سجده نمود.

 

شب‏های بیض‏(ایام الابیض)
شب‏های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماههای رجب، شعبان و رمضان، به لیالی بِیض و روز آنها به ایام البیض معروف است.

 

پانزدهم رجب؛ وفات حضرت زینب سلام الله علیها 

 

آن حضرت یک سال و چند ماه پس از واقعه کربلا زنده بود و در سال 62 هجری قمری از دنیا رفت. در عظمت آن حضرت همین بس که از سوی امام حسین‌ علیه السلام نیابت خاصه داشت.

 

روز بیست و چهارم رجب؛ فتح خیبر
در سال 7 هجری در چنین روزی، مرحب پهلوان یهود، به دست امیرالمومنین علیه السلام ‌ کشته شد و قلعه خیبر به دست آن حضرت فتح گردید.

 

بیست و پنجم ‏رجب؛ شهادت امام کاظم علیه السلام
آن حضرت در سال 183 هجری قمری و در حبس سندی‌بن شاهک و در سن 55 سالگی به شهادت رسید.

 

بیست و ششم ماه‏؛ 

 

وفات ابوطالب در سال سوم قبل از هجرت. ابن ابی‌الحدید در ضمن اشعاری می‌گوید: اگر ابوطالب و پسرش نبودند، از دین اثری نبود.

 

بیست و هفتم رجب المرجب و مبعث ختمی مرتبت

 

بعثت پیامبر اعظم اسلام صل الله علیه و آله در سال سیزدهم قبل از هجرت اتفاق افتاد.

آن حضرت بعد از بعثت سه سال مردم را پنهانی به اسلام دعوت کرد و پس از سه سال دعوت خود را علنی مطرح کرد.
پایان پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads