کد خبر: 77166 - تاریخ: پنج‌شنبه، 16 آوریل 2015 - 15:14

"۱۸ طرح و پروژه مهم تا سال ۹۵ در استان گیلان اجرایی می‌شود"

روحانی: ۱+۵ بیش از ایران به توافق‌نهایی نیاز دارد/ تا توافق نهایی مسیر دشواری پیش‌رو داریم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ” ۱+۵ بیش از ایران به توافق نهایی نیاز دارد” گفت: چارچوب توافق‌ نهایی و پارامترهایی که مورد نیاز بوده مورد تفاهم قرار گرفته است ولی تا توافق نهایی مسیر و راه دشواری پیش رو داریم.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم: حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه برای تبیین دستاوردهای سفر دولت به گیلان شرکت کرد.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنانش با تقدیر از حضور پرشور مردم در ورزشگاه شهید عضدی، اظهار داشت: حضور پرشور مردم  نشان دهنده حمایت از خادمان ملت است، مردم می‌دانند با همدلی و هم‌زبانی و هماهنگی بیشتر همکاری بیشتر محقق شده و به اهداف مدنظر دولت و ملت بزرگ ایران می‌رسیم.

وی افزود: همه شهرستان‌های گیلان مورد بازدید نمایندگان رئیس جمهور و وزرا قرار گرفت و گزارش آن را در شورای اداری مشاهده و بررسی کردیم.

حجت‌الاسلام روحانی به بخشی از تصمیمات دولت برای استان گیلان اشاره کرد و گفت: راه‌آهن رشت – قزوین حائز اهمیت است و تا سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد؛ بعد از آن باید این راه‌آهن را به بندرانزلی و آستارا متصل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسیر انزلی زودتر انجام می‌شود؛ همچنین اقدامات اجرایی مسیر آستارا که ایران را به قفقاز متصل می‌کند، آغاز می‌شود و فاینانس و اعتبار لازم را فراهم می‌کنیم ولی زمان بیشتری طول می‌کشد.

رئیس جمهور با اشاره به 11 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت به قزوین، تصریح کرد: این پروژه با اعتبار 900 تا 1000 میلیارد تومانی تکمیل می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین به بندر کاسپین اشاره کرد و گفت: 4 پست اسکله از 22 پست تا اوایل سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در زمینه کشاورزی اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: زمین‌های کوچک کشاورزی بازدهی ندارد، مردم باید برای ایجاد تعاونی‌ها تشویق شوند تا کشاورزی اقتصادی شود.

رئیس‌جمهور با ارزشمند خواندن حوزه ابریشم ادامه داد: متأسفانه این کار در سال‌های گذشته مدام کاهش یافته بطوری‌که اکنون از 200 هزار جعبه نوغان، به 20 هزار جعبه رسید و این رقم در سال گذشته به 30 هزار جعبه افزایش یافت. فعالیت در حوزه ابریشم، هم برای اقتصاد و هم اشتغال حائز اهمیت است و تلاش در این زمینه ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به تسریع در اجرای پروژه‌های سدسازی و آب بندان‌ها گفت: در حوزه گردشگری نیز گیلان دارای ظرفیت‌های خوبی است و جاذبه بسیاری برای توریستی زیادی دارد؛ البته در این مسیر دولت تسهیلات لازم را برای راه‌اندازی هتل‌های 5 ستاره فراهم می‌کند.

وی ‌حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست گیلان را ضروری خواند و با تاکید برحفظ و صیانت از تالاب انزلی و جنگل‌ها منطقه خواستار یک دوره تنفس با متوقف‌شدن بهره‌برداری از جنگل‌ها برای یک دوره چند ساله شد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: باید از سمن‌ها برای حفاظت حیط زیست کمک بگیریم. قطعاً با چند محیط‌بان نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در بخش صنعت نیز کارهای زیادی انجام شود، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی نیاز به سرمایه در گردش نیاز دارند و بانک مرکزی قول داده که در این زمینه و اختصاص اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مساعدت لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت وعده‌هایی می‌دهد که بتواند آن‌ها را اجرایی کند، تاکید کرد: در مجموع 795 میلیارد تومان برای 18 طرح و پروژه مهم در سطح استان گیلان اعتبار اختصاص دادیم که این اعتبار در سال 94 و 95 اختصاص یافته و تمام طرح‌ها در سال 94 و 95 اجرایی می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در پاسخ به خبرنگاری پیرامون برنامه دولت در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌خواهیم راجع به اینکه توافق نشود بحث کنیم. پیش از این نیز بیان کردم که ما تنها نیازمند به توافق نیستیم چراکه این توافق چیزی است که همه به‌ آن نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه 1+5 بیش از ایران به توافق نهایی نیاز دارد، گفت: ما همواره اعلام کردیم که در بحث هسته‌ای یک اتهام واهی و بی‌اساس به ایران نسبت دادند و مهمترین هدف ما در این توافق این بود که به دنیا اعلام کنیم اتهامات و فضاسازی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند، واهی است. امروز دنیا اعتراف می‌کند مردم ایران همانند همه ملت‌ها حق دارند از فناوری صلح آمیز هسته‌ای استفاده کنند. قطعاً توافق نهایی فضا برای تعامل ایران و همه دنیا و از جمله 1+5 آماده‌تر خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 پیچیده‌ است و ساده نیست، تاکید کرد: اراده و تصمیم ایران این است که در مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی به صورت جدی راه خود را ادامه دهیم؛ به واقع کاری که تا امروز پیش رفته بسیار اهمیت داشته است و در بخش بزرگی از مسائل با طرف‌های مذاکره‌کننده به تفاهم رسیدیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر براساس همان متن بیانیه مشترک، چارچوب توافق‌ نهایی و پارامترهایی که مورد نیاز بوده مورد تفاهم قرار گرفته است ولی تا توافق نهایی مسیر و راه دشواری پیش رو داریم. ‌برای توافق نهایی 2 ماه زمان پیش داریم، بحث باید تکمیل و نوشته شود و ریزه‌کاری های زیادی دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر اراده‌ای که کشور‌های 1+5 تاکنون از خود نشان دادند، به همین صورت ادامه داشته باشد، در همین فرصت باقی‌مانده شدنی است که به تفاهم برسیم.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: حتی اگر به توافق نرسیم سازمان تحریم به نحو گذشته نمی‌تواند ادامه یابد و طرف مقابل هم به این نتیجه رسیده است، توافق نکردن به نفع کسی نیست و امیدواریم همه اطراف ماجرا با اراده‌ای که از خود نشان داده‌اند به کار خود ادامه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید اقتصاد کشور را رونق دهیم، اظهار داشت: در سال 91 رشد منفی کشور 6.8 بود، در سال 92 نیز حدود 1.9 بوده و ما رکود و رشد منفی داشتیم؛ در سال 93 از این رکود خارج شدیم و لی با رونق اقتصادی هنوز فاصله داریم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر حضور مردم و بانک‌ها در عرصه‌های اقتصادی، گفت: 64 کارآفرین برای سرمایه‌گذاری در گیلان اعلام آمادگی کردند، فضای امروز کشور نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است و فضای رونق اقتصادی ایجاد شده که از این فضا باید برای پیشرفت و همچنین افزایش اشتغال استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رابطه ما با کشورها به جز چند کشور نسبت به 2 سال گذشته بسیار بهبود یافته است، تصریح کرد: فرصت‌های خوبی وجود دارد و از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم. باید از ظرفیت ساحل نهایت بهره را ببریم و از تصرفات سواحل که متعلق به مردم است، جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه امیدواریم فضای اشتغال‌زایی بهبود یابد، خاطرنشان کرد: امیدواریم زمینه اشتغال برای همه و به‌ویژه زنان جوان فراهم شود که البته این آرزوی دولت بوده و جزو اهداف ما است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فرهنگی استان گیلان تصریح کرد: تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی رشت اعتبار ویژه دریافت می‌کند، طرح‌های نیمه‌تمام در کشور بسیار زیاد است و با بودجه دولت امکان‌پذیر نیست؛ این طرح‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دریای خزر در محدوده ایران عمیق است، گفت: اولویت دولت بهره‌برداری از منابع نفت و گاز مشترک است، مثال آن پارس جنوبی است که امسال نیز چند فاز جدید از پارس جنوبی افتتاح می‌شود. تا پایان دولت یازدهم تمام فازهای پارس‌جنوبی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: بندر کاسپین برای اجرای پروژه‌اش یک‌هزار میلیارد تومان نیاز دارد و دولت کمک می‌کند. راه‌آهن انزلی نیز بسیار مهم است، اتصال اسکله انزلی به راه‌آهن برای گیلان بسیار مفید خواهد بود که برای آن برنامه‌ای مدنظر داریم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه گیلان قطب کشاوری و گردشگری است، افزود: باید طرح‌های صنعتی نیز مورد توجه باشد، یک راه ارائه تسهیلات و اعطای پروژه‌ها به مردم و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی مدرن‌کردن آبیاری و نوسازی اراضی در دستور کار است، تأکید کرد: به‌زراعی چای، تقویت ابرایشم و حمایت از صنایع غذایی انجام می‌شود. همچنین کاغذسازی با چوب وارداتی در گیلان توسعه می‌یابد.

 

انتهای پیام/73


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads