کد خبر: 76209 - تاریخ: یکشنبه، 5 آوریل 2015 - 12:12

ایرانی‌ها همچنان منتظر عذرخواهی رسمی اردوغان؛

بی اعتنایی دولت به مخالفان ورود رئيس جمهور تركيه به ایران

در روزهای ابتدایی سال 94 بود که رئيس جمهور ترکیه در اظهاراتی گستاخانه در گفتگو با فرانس 24 ادعا کرد که ایران در حال تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است و تلاش های آن باعث ازار انکارا، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس شده است.

به گزارش خوبان،‌ پس از کش و قوس های فراوان بالاخره روز گذشته خبر رسید که رجب طیب اردوغان رئيس جمهور تركيه برای دیدار با رئیس جمهور کشورمان در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.

 اردوغان

در روزهای ابتدایی سال 94 بود که رئيس جمهور تركيه در اظهاراتی گستاخانه در گفتگو با فرانس 24 ادعا کرد که ایران در حال تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است و تلاش های آن باعث ازار انکارا، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس شده است.

اردوغان همچنین اظهار داشت: اصلا نمی توان شرایط فعلی را تحمل کرد، ایران باید این را بفهمد. تهران باید نیروهای خود را از یمن، سوریه و عراق خارج کرده و به استقلال و حاکمیت این کشورها احترام بگذارد. ما از حمله عربستان به یمن حمایت می کنیم و ممکن است حمایت های لجستیکی انجام دهیم. ایران و گروه های تروریستی باید یمن را ترک کنند. هدف ایران از مبارزه با داعش، افزایش نفوذ در عراق است. در واقع ایران در حال تعقیب داعش است تا جای ان را در منطقه بگیرد.

 اردوغان - اوباما

این اظهارات رئيس جمهور تركيه اما صدای بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درآورد و موجب شد تا درخواست های متعددی از دولتمردان و وزارت خارجه کشورمان برای لغو سفر اردوغان به تهران مطرح شود. این در شرایطی بود که اهالی دولت نسبت به این درخواست های مطرح شده بی اعتنا بوده و روز گذشته سایت رسمی ریاست جمهوری خبر از حضور اردوغان در تهران طی روزهای آینده دهد.

مخالفان سفر اردوغان چه می گویند؟

حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیگی نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و با بیان اینکه اظهارات ضد و نقیض و متفاوت بودن گفتار و عمل قبل از هر چیز سبب بدبینی مردم می شود، افزود: رئیس جمهوری که می خواهد به کشور دیگر سفر کند ولی قبل از سفرش  حرف های ضد و نقیض بزند، نشان دهنده نبود استقلال فکری و سیاسی در این فرد بوده و اولین کسانی هم که او را محکوم می کنند، ملت و مجموعه تحت امر او هستند.

محمد اسماعیلی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان باید با قاطعیت مانع از سفر این شخص به ایران شوند٬ اظهار کرد: سفر اردوغان به تهران به نفع منافع ملی نیست. وی تاکید کرد: مسئولان باید با شیوه‌های سیاسی سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران را کنسل کنند.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارت رجب طیب اردوغان گفت: به هرحال آقای اردوغان، در خواب و خیال امپراطوری عثمانی بسر می برد و تصور می کند کشور های منطقه در تحت سلطه اینهاست.لذا بخودشان اجازه می دهند در سرنوشت ملتها دخالت کنند به اراده ملتها دهن کجی نمایند. چون نمی توانند اراده ملتها را هضم کنند به فرافکنی روی می آورند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی  نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر لغو سفر اردوغان به ایران است، گفت: اردوغان به ملت ایران توهین کرده که این یک گناه نابخشودنی است و نباید به این شخص اجازه داد تا به ایران سفر کند. ترکیه در زمان نخست وزیری اردوغان بسیار افت کرده است که این امر سبب شده تا مردم ترکیه از این وضع به شدت ناراحت باشند و سیاست های اردوغان را قبول نداشته باشند.

سید باقر حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس  شورای اسلامی با اشاره به سفر اردوغان به ایران گفت: این سفر تا زمانی که اردوغان رسما از مردم ایران عذرخواهی نکند و سیاست شفافی در قبال تروریسم نداشته باشد نباید صورت پذیرد. اردوغان در زمان نخست وزیری خود در ترکیه جز خشونت و اعمال سیاست های غلط در ارتباط با کشور های همسایه و بروز مشکلات داخلی بسیار رهاوردی برای مردم ترکیه نداشته  و لازم است وی در سیاست های خود تجدید نظر جدی  کند.

“نادر قاضی پور” نماینده مردم ارومیه به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و گفت: اگر نگوییم ترکیه دشمن دیرینه ماست، این کشور به عنوان رقیب جدی ما به شمار می‌رود. رجب طیب اردوغان به دنبال احیا امپراطوری عثمانی در منطقه است اما دچار اشتباه محاسباتی شده است. اردوغان بنیانگذار مثلث شوم ترکیه- جمهوری آذربایجان – اسرائیل است.
  ترکیه حامی اصلی و آموزش دهنده گروهک تروریستی داعش است. لغو یا عدم لغو سفر اردوغان به تهران جز اختیارات دولت است اما انتظار داریم آقای روحانی پاسخ قاطع به اردوغان در صورت سفر به تهران بدهد.

منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات اخیر اردوغان  رئیس جمهور ترکیه گفت: نظرات رجب پاشا اردوغان درست نیست و وی دنبال یک فکر نوعثمانی هست و به همین خاطر دستش به خون ۱۳۰ هزار مردم بی گناه سوریه آغشته شد.

کمال الدین پیر موذن نماینده اردبیل در واکنش به اظهارات اردوغان گفت:«به طور واضح افسارگسیختگی اخیر ضد ایرانی آقای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات استراتژیک متعدد جنگ افروزانه وی در منطقه است.»

محمد مهدی زاهدی رئیس کمسیون آموزش مجلس نیز در مقابل اظهارات اردوغان موضع گرفت. وی گفت:« اظهاراتی که اردوغان اخیرا در آستانه سفر خود به ایران داشته ضمن آنکه غیردوستانه است، باعث افزایش تشنج در منطقه خواهد شد لذا مناسب است این سفر به تعویق بیفتد.»

   منبع: راه دانا

انتهاي پيام/47


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads