کد خبر: 76118 - تاریخ: جمعه، 3 آوریل 2015 - 11:30

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان خبر داد:

1200 نفر در ایام نوروز خون اهدا نمودند/ گیلان از استان های پرمصرف خون در کشور است

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان گفت: یک‌هزار و 200 نفر در ایام نوروز امسال خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کردند که این تعداد نسبت به نوروز سال گذشته 3.5 درصد رشد داشته است.

به گزارش خوبان، علی داودی امروز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به استقبال هموطنان و مردم این استان برای اهدای خون به بیماران نیازمند اظهار کرد: در نوروز جاری تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 نفر به 9 پایگاه انتقال خون و دو مرکز سیار گیلان مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کردند.

وی از افزایش 3.5 درصد اهدای خون در نوروز جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: خون‌های گرفته شده پس از آزمایش‌های لازم بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی توزیع شد.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان با بیان اینکه در بیمارستان رازی رشت پلاسمای فرزیس خون انجام شد، تصریح کرد: این امر موجب شده تا بیماران به دیگر استان‌ها مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه اهدای پلاکت و اهدای خون هیچ مغایرتی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: هر فرد چهار هفته پس از اهدای پلاکت می‌تواند خون اهدا کند و هشت هفته پس از اهدای خون نیز می‌توان پلاکت اهدا کرد.

داودی پلاکت را یکی از اجزای سلولی خون دانست که در انعقاد خون نقش دارد و یادآور شد: پلاکت در جلوگیری از خونریزی رگ‌ها به وسیله تشکیل توده پلاکتی به ترمیم جدار عروق کمک می‌کند.

وی پلاکت فرزیس را روش پیشرفته جمع‌آوری و تهیه پلاکت عنوان کرد و گفت: در این روش با استفاده از یک دستگاه ویژه پلاکت فرد اهدا کننده جمع‌آوری و بقیه خون و اجزای آن به بدن فرد اهداکننده باز می‌گردد و در این روش 6 تا 10 برابر روش معمول پلاکت تهیه می‌شود.

این مسئول بیشترین اهدای خون در نوروز جاری را از گروه O مثبت بیان کرد و متذکر شد: با توجه به اینکه 10 درصد بیماران تالاسمی کشور در گیلان هستند بیشترین گروه خونی مورد نیاز در گیلان A مثبت و A منفی است.

وی گیلان را از استان‌های پرمصرف خون در کشور دانست و خاطرنشان کرد: هر بیمار تالاسمی سه تا چهار بار در ماه نیاز به مصرف خون دارد.

انتهای پیام/35


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads