کد خبر: 74817 - تاریخ: دوشنبه، 16 مارس 2015 - 12:52

آیا توافق شدنی است؟

چرا غرب شکل دقیق توافق هسته‌ای را فاش نمی کند؟

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از دیپلماتهای غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت که همچنان اختلافاتی در برخی موضوعات مهم وجود دارد.

به گزارش خوبان: یک روزنامه آمریکایی به بحث با دیپلماتهای غربی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و مسائل آن پرداخته است.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: «مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران روز دوشنبه(امروز) در حالی گفت‌گوها را از سرمی‌‌گیرند که امیدوار به توافق حساس سیاسی درباره برنامه هسته‌ای تهران هستند اگرچه دیپلماتهای غربی می‌گویند مذاکرات جدی بر سر این موضوع همچنان در ماه‌های پیش رو هم لازم خواهد بود».

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «مقامات آمریکایی و اروپایی دقیقا نگفته‌اند توافق سیاسی چه شکلی باید داشته باشد که به این صورت مقامات غربی برای خودشان فضای مانور در رسیدن به هدف ماه مارس باقی گذاشته‌اند».

این روزنامه همچنین خبر داد: « دیپلماتهای غربی این موضوع را نشان دادند که دستیابی به موفقیت چشمگیر در موضوع توافق سیاسی تا پایان هفته قابل تحقق است. البته دیپلماتها گفتند که مشخص نیست آیا توافق خصوصی نوشته شده برای ترسیم مفاد موافقت نامه سیاسی وجود خواهد داشت یا خیر».

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که توافق سیاسی این ماه «یک موضوع مهم و کلیدی در فهم اینکه ما در موضوعات مهم در کجا هستیم، خواهد بود»؛ موضوعاتی از قبیل میزان غنی سازی اورانیوم در دوران توافق. این دیپلمات در پاسخ به این سوال که آیا پس از حصول توافق سیاسی مذاکرات جدی بیشتری لازم خواهد بود، گفت «بله بله قطعا».

یک دیپلمات غربی به این روزنامه گفت: «از نظر ما تا پایان ژوئن مذاکرات داریم در نتیجه فکر می‌کنم ادامه مذاکرات چیزی است که ما بتوانیم از آن حمایت کنیم. احتمالا سوال برخی از شرکایمان از ایران و شاید آمریکا آن است که آیا آنها قادر به رد شدن از آزمون ماه مارس(توافق سیاسی) و دادن زمان بیشتر برای ادامه مذاکرات هستند یا نه؟».

یک دیپلمات ارشد اروپایی در ادامه این گزارش به وال استریت ژورنال گفت: «ما بویژه در هفته‌های آخر مذاکرات واقعا پیشرفت داشتیم اما هنوز برخی از موضوعات خیلی سخت وجود دارند و صادقانه بگویم من نمی‌دانم آنها بتوانند مراحل پایانی(توافق) را طی کنند».

یک دیپلمات دیگر غربی هم در این ارتباط گفت: «هنوز مذاکرات یک توافق انجام شده نیست و شما برای یک توافق باید همه اجزای آن را داشته باشید و من مطمئن نیستم که ما همه اجزا را داشته باشیم تا زمانی که ایرانیها در برخی موضوعات کلیدی اقدامات و تحرکاتی نکنند، هسته یک توافق وجود نخواهد داشت».

منبع: فارس

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads