کد خبر: 74415 - تاریخ: چهارشنبه، 11 مارس 2015 - 22:41

نزدیک ترین حالات زن به خدا از دیدگاه حضرت زهرا (س)

حضرت رسول (ص) از اصحاب پرسید: در چه حالی زن به خدا نزدیک تر است؟ اصحاب جواب نتوانستند بدهند، چون فاطمه علیهاالسلام این مطلب را شنید عرض کرد که نزدیکترین حالات زن به خدا آن است که ملازم خانه خود باشد و بیرون از خانه نشود.

به گزارش خوبان به نقل از باشگاه خبرنگاران، در آخرین روزهاى زندگى، زهراى مرضیه به اسماء (اسماء از نزدیکان حضرت فاطمه علیهاالسلام و از مهاجران حبشه بود وى نخست همسر جعفر بن ابیطالب بود، چون جعفر در جنگ موته شهید شد ابوبکربن ابى قحافه او را تزویج نمود. ظاهرا در شستشوى حضرت زهرا علیهاالسلام به امیرالمؤ منین علیه السلام کمک مى کرده و شکل تابوتهاى کنونى از پشنهاد او مى باشد. چون در گذشته شاید هنوز هم در بعضى جاها هست، جنازه را روى چند چوب مى گذاشتند و به سوى مغسل و قبرستان مى بردند.)

دختر عمیس ‍ فرمود: اسماء! من این عمل را زشت مى دانم که (جنازه را روى چهار چوب مى گذارند و پارچه اى روى جناره زنان مى اندازند، به سوى قبرستان مى برند) زیرا اندام او از زیر پارچه نمایان است و هر کسى از حجم و چگونگى او آگاه مى شود.اسماء گفت: من در حبشه چیزى دیدم ، اکنون شکل آن را به تو نشان مى دهم.

آنگاه چند شاخه تر خواست.

شاخه ها را خم کرد و پارچه اى روى آنها کشید. به صورت تابوت کنونى درآورد حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: چه چیز (تابوت ) خوبى است.

زیرا جنازه اى که در میان آن قرار گیرد تشخیص داده نمى شود که جنازه زن است ، یا جنازه مرد.(۱)

آرى زهراى اطهر راضى نبود پس از مرگ نیز نامحرمى حجم بدان او را ببیند.

حضرت رسول (ص) از اصحاب پرسید: در چه حالی زن به خدا نزدیک تر است؟ اصحاب جواب نتوانستند بدهند، چون فاطمه علیهاالسلام این مطلب را شنید عرض کرد که نزدیکترین حالات زن به خدا آن است که ملازم خانه خود باشد و بیرون از خانه نشود، حضرت محمد (ص) فرمود: فاطمه پاره تن من است.(۲)

حضرت فاطمه (س)سید فضل الله راوندی در نوادر روایت کرده از امیرالمومنین (ع) که شخص نابینایی اذن خواست از حضرت فاطمه (س) که داخل خانه شود، فاطمه (ع) خود را از او پنهان کرد، پیغمبر خدا (ص) به فاطمه فرمود به چه سبب خود را پنهان کردی و حال آنکه این مرد نابینا نمی بیند تو را، عرض کرد اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم، اگر در پرده نباشم استشمام رایحه من می نماید.

پس حضرت فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من میباشی.(۳)

حضرت على علیه السلام مى فرماید: در محضر رسول خدا صلى الله علیه و آله بودیم، فرمود: به من بگویید بهترین و پسندیده ترین چیز براى یک زن مسلمان چیست؟ ما همگى از پاسخ عاجز ماندیم.

سپس از خدمت حضرت بیرون آمدیم و من به خانه برگشتم، قضیه را به فاطمه اطلاع دادم.

زهراى مرضیه اظهار داشت: بهترین چیز براى یک زن مسلمان آن است که مردهاى نامحرم را نبیند و مردهاى اجنبى هم او را نبینند. آنگاه خدمت پیامبر اسلام برگشتم و پاسخ فاطمه را به حضرت رساندم. پیغمبر صلى الله علیه و آله از شنیدن جواب به قدرى خوشحال شد که فرمود: ان فاطمه بضعه منى حقا فاطمه پاره تن من و جزء وجود من است.(۴)

با تفاوت ( ظاهرا پرسش رسول اکرم براى اظهار عظمت حضرت فاطمه (س) بوده. بدین جهت على علیه السلام پاسخ پرسش را در مجلس بیان نکرد)

لحظه ای که زن به خدا نزدیک تر است؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) از یاران خود پرسید: در کدام لحظه، زن به خدا نزدیک تر است؟ پاسخ مناسبی مطرح نشد، تا اینکه حضرت زهرا (علیها السلام) سئوال پدر را شنید و پاسخ داد: آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند (و به امور زندگی و تربیت فرزند میپردازد) به خدا نزدیک تر است. (۵)

منابع:
۱) بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۸۹
۲) منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد ۱ صفحه ۱۶۲
۳) منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد ۱ صفحه ۱۶۱
۴) بحارالانوار جلد ۴۳ صفحه ۵۴ و جلد ۱۰۳ صفحه ۲۳۸.
۵) بحارالانوار جلد ۴۳ صفحه ۹۲ و نوادر راوندی صفحه ۱۴


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads