کد خبر: 74235 - تاریخ: دوشنبه، 9 مارس 2015 - 12:53

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مطرح نمود:

انتقاد از مصرف بی رویه کود شیمیایی در اراضی گیلان/ کشاورزان نسبت به شخم زمستانه اقدام کنند

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان هشدار داد: به سبب استفاده کم از کود شیمیایی در اراضی کشاورزی گیلان، شالیزارهای استان به فقر غذایی دچار شده اند.

به گزارش خوبان: علیرضا شعبان نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: در وضع کنونی به ازای هر هکتار 70کیلوگرم کودشیمیایی استفاده می شود که استفاده از این میزان کود شیمیایی در گیلان متناسب با مقدار مساحت اراضی شالیزاری نیست.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد با استفاده مناسب و مصرف بهینه کود، کارکرد محصول در اراضی کشاورزی استان بین 30تا 70درصد افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: متاسفانه تبلیغات سوء و غیر کارشناسی در خصوص مصرف کود شیمیایی در استان گیلان موجب فقر غذایی زمین های کشاورزی شده و این مساله کاهش تولید را در پی داشته است.

شعبان نژاد همچنین با اشاره به اثر خشکسالی سال قبل در ضعیف شدن خاک کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: به همین دلیل امسال خرید کود شیمیایی هم 10درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و قیمت آن نیز نسبت به دوسال قبل تغییر نکرده و سهمیه استان نیز افزایش یافته است.

 

شالیزار

وی افزود: امسال تنوع کود هم افزایش یافته و نوع پتاس به کودهای کشاورزی گیلان افزوده شده است.

وی نیاز کودی کشاورزی گیلان را 154هزار تن ذکر کرد و گفت: تاکنون 60هزارتن آن توزیع شده است.

شعبان نژاد از کشاورزان گیلانی خواست کودهای مورد نیاز خود را بطور مستقیم فقط از کارگزاران توزیع کننده زیر نظر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان خریداری نمایند و نسبت به کودهای تقلبی هوشیاری لازم داشته باشند.

به گفته وی کودهای تقلبی نه تنها فاقد مواد موثر برای تقویت خاک زراعی هستند بلکه مواد مضر نیز وارد خاک می کنند و باعث برهم زدن ترکیبات و بافت خاک می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشاورزان نسبت به شخم زمستانه اقدام کنند، یادآور شد: تاکنون 85هزار هکتار از 238هزارهکتار اراضی شالیزاری گیلان شخم زمستانی زده شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 16درصد رشد نشان می دهد.

استان گیلان دارای حدود 238 هزار هکتار زمین شالیزاری، 32 هزار هکتار باغ چای و بیش از 10 هزار هکتار اراضی زیر کشت مرکبات است.

 

انتهای پیام/32


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads