کد خبر: 74223 - تاریخ: دوشنبه، 9 مارس 2015 - 12:29

شمخانی در انزلی تاکید کرد:

نقش بی بدیل ایران در تامین امنیت دریای خزر

دبیر شورای عالی امنیت ملی در آیین الحاق ناوشکن دماوند به ناوگان شمال در بندرانزلی گفت: دریای خزر ، دریای صلح و دوستی و امنیت است و جمهوری اسلامی ایران نقشی بی بدیل در تامین امنیت بویژه امنیت انرژی در آن ایفا کرده است.

به گزارش خوبان: امیر دریابان علی شمخانی روز دوشنبه در این مراسم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست با بهره گیری از دستاوردهای هشت سال دفاع شمخانیمقدس، تهدیدات شکننده امنیت ملی از ناحیه دریا را با تدوین استراتژی کاملا هوشمندانه و پیگیری و اجرای آن، به فرصت تولید قدرت و بازدارندگی موثر تبدیل کند.

وی در ادامه اقداماتی که در حوزه متناسب سازی ، طراحی، تولید و عملیاتی سازی تجهیزات نوین دریایی و همچنین ساختار و سازمان یگان های دریایی جمهوری اسلامی از نزدیک به دو دهه قبل تا امروز انجام شده است را مسیری قابل ادامه و ظرفیت افزا دانست.

شمخانی با اشاره به اینکه نظامی گری در خزر جایی ندارد، تاکید کرد: نشان دادن اقتدار و ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدهای مشترک بویژه تروریسم با رویکرد به امنیت دست جمعی و بهره برداری از تمام ظرفیت های نرم و سخت کشور مورد توجه و اهتمام است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در سایه امنیت دست جمعی است که شکوفایی اقتصادی کشورهای منطقه با بهره گیری از ظرفیت های بی بدیل این دریا حاصل خواهد شد.

شمخانی خاطر نشان ساخت: در مقابل رویکرد همکاری که ایران در حوزه تعامل با مجموعه همسایگان خود دنبال می کند، برخی قدرت ها مایل به ایجاد تفرقه و شکاف تصنعی برای شکل دادن به اختلافات و زمینه سازی برای حضور خود در منطقه هستند.

شمخانی با ظالمانه، غیر قانونی و غیر موثر نامیدن تحریم ها تاکید کرد: تنها راه دستیابی به توافق هسته ای مبتنی بر نفع متقابل و لغو تمام تحریم هاست.

وی افزود: ایران فرصتی به طرف مقابل در مذاکرات داده تا بر مبنای منطق و در چارچوب حقوق بین المللی به بحران ساختگی پایان دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مسیر بهبود ساختار اقتصادی و تقویت بنیه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد مقاومتی است نه نتایج مذاکرات و در این مسیر همه مسئولین اتفاق نظر دارند.

وی تصریح کرد: تصور نیاز ایران به توافق به هر قیمتی ناشی از خطای محاسباتی طرف مقابل و اشتباه است.

علی شمخانی با تشریح شرایط حساس منطقه، بر لزوم احترام به درخواست و حقوق قانونی و مشروع ملت ها تاکید و اضافه کرد: حرکت های مردمی که به دنبال تحقق مطالبات مردم و به دنبال اصلاح وضعیت است؛ با پیمان های سیاسی و امنیتی خارجی و با استفاده ابزاری از تروریسم قابل سرکوب نیست.

شمخانی با یادآوری خطای محاسباتی برخی کشورها که نتیجه آن در کشورهای سوریه و عراق با ایجاد هزینه های فراوان برای خود و دیگران دیده شده ، گفت: هر حرکتی در برابر خواست و اراده مردم محکوم به شکست است.

وی بیان داشت: پیروزی های اخیر دولت و مردم عراق در برابر داعش، نتیجه اتکاء به توان و روحیه و باور داخلی است و جمهوری اسلامی ایران این موفقیت ها را تبریک می گوید و از هر اقدامی که به نفع این کشور در مقابله با تروریسم باشد، حمایت خواهد کرد.

شمخانی در این مراسم با تقدیر از زحمات دانشمندان سخت کوش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که این طرح عظیم را با موفقیت به سرانجام رساندند، یادآور شد: هر اقدامی با تلاش مضاعف و جهادی در مسیر پیشرفت و اقتدار کشور صورت گیرد، مورد تقدیر و موجب افزایش امید و تقویت روحیه خودباوری در مردم خواهد بود.

خط تولید ناوشکن از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/68


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads