کد خبر: 74191 - تاریخ: چهارشنبه، 11 مارس 2015 - 14:30

بخش پایانی گفتگوی خوبان خبر با الیاس آستی مداح جوان خمامی؛

دوست داشتم اسمم حسین باشد/ با روضه حضرت علی اصغر (ع) همیشه اشک میریزم/ مداحی یک عشق است

مداح جوان خمامی با بیان این که دوست دارد مداحی هایش منتشر شود تا چیزی از او به یادگار بماند گفت: امیدوارم بتوانم روزی نماینده خوبی برای شهر عزیزمان خمام محسوب شوم.

به گزارش خوبان: بخش نخست مصاحبه با الیاس آستی مداح جوان خمامی با عنوان« ماجرای مداحی بالای درخت انجیر و گریه زن همسایه/ ارادت ویژه ای به حضرت زهرا (س) دارم/ اگر روضه امام حسین (ع) را از مداح بگیری دیگر هیچ چیزی نیست» 27 بهمن ماه بر روی خروجی سایت قرار گرفت. بخش دوم و پایانی این مصاحبه تقدیم به نگاه پرمهرتان.

خوبان خبر: چه کار می کنید که مداحی هایتان تکراری نشود؟

به نظر من تکرار در مداحی دو نوع است: یکی این که اشعار و روضه تکراری بخوانیم. البته نمی توان گفت که روضه تکراری است. چون کل واقعه عاشورا در چند ساعت اتفاق افتاده و مداح نمی تواند روضه را عوض کند.

نوع دیگر تکرار شاید این باشد که مداح همیشه در یک جا مداحی کند که این نوع هم از نظر من تکرار نیست. مهم این است که آنجا، کجا باشد. اگر من همیشه در شهرم یک جا باشم، حمایت ها از من بیشتر می شود و باعث می شود که حواسم به کارم بیشتر باشد. روضه ها و اشعار و آهنگ های بهتری انتخاب کنم تا مستمعی که تا کنون 4 بار پای منبر من نشسته یک روضه نشنود.

بزرگ ترین وظیفه مداحان در حال حاضر، نمایاندن دشمنان امروز اسلام به مردم در حرف ها و روضه هاست.

 

dscf0038

 

خوبان خبر: چه درخواستی از مسئولین دارید؟

مسئولین در حد توان خود می توانند کار انجام دهند اما انجام نمی دهند!

چند کار می توان انجام داد:

اولین کار تجمیع هیئت هاست. انتقادی که خود من همواره بر خمام وارد می دانم این است که 50-60 درصد مستمعین هیئت های ما افراد واحد هستند. من بارها به دوستان گفته ام که چرا ما نمی توانیم در خمام یک هیئت رزمندگان داشته باشیم؟ یک بار خواستیم این طرح را عملی کنیم یکی از دوستان می گفت اگر بخواهیم یک هیئت راه اندازی کنیم مداح را من باید انتخاب کنم! تزئینات هیئت را من باید انتخاب کنم! سوال من این است که آیا ما می خواهیم فرهنگ عاشورا را منتقل کنیم یا اسم خود را بر سر زبان ها جاری سازیم؟

این همیشه یکی از آرزوهای من بوده که در روز عاشورا و مناسبت های مذهبی دیگر در خمام به جای این که هر هیئتی برای خود عزاداری کند، همگی به صورت واحد عزاداری کنند. این کار باعث اتحاد بیشتر می شود و خمام تبدیل به یک الگوی خوب حداقل برای سایر بخش های رشت خواهد شد.

ما نیازمند اتحاد مسئولین در زمینه مذهبی هستیم. چون در این زمینه خیلی ضعف داریم.

کار بعدی شاید زیر پرچم آوردن مداحان و سرمایه گذاری در نسل جوان باشد. مداحان بخش خمام، متاسفانه حضور کمرنگی دارند و تنها در ایام محرم به صورت موردی فعالیت می کنند. این دوستان حتی در سازمان تبلیغات اسلامی استان که خیلی در خصوص کار مداحان ضعیف عمل می کند، حضور ندارند یا بسیج مداحان سپاه ناحیه مقداد که تنها به برگزاری چند جلسه اکتفا می کند. در واقع این ها کافی نیست.

در یک زمانی به بنده پیشنهاد تدریس مداحی داده شد. در آن کلاس ها من بچه های 8-9 ساله خمامی را دیدم که استعداد عجیبی در مداحی داشتند. برای چنین افرادی نیاز به سرمایه گذاری است.

و نکته بعدی حمایت از شاعران است. ما در خمام افرادی داریم که طبع شعر دارند. مثلا خانم پورملکی که اهل روستای تیسیه هستند. ایشان تبحر خاصی در شعر دارند. تا حدی که می توانند برای هر آهنگی اشعار خوب و به روز بسرایند. خیلی هم اهل مقتل و مطالعه هستند. اما متاسفانه در خمام از ایشان حمایت نمی شود.

یک نکته هم داخل پرانتز: من الیاس آستی عاشق انتقادم. یک انتقاد هر چه قدر هم شما را ناراحت کند، باز هم آموزنده است.

 

IMG_0576

 

خوبان خبر: مداحی سخت است یا آسان؟

نمی شود گفت سخت است یا آسان. مداحی یک عشق است. در هر عشقی هم ، آسانی و سختی توامان وجود دارد. در عشق های زمینی، اگر عاشق بدون تلاش و دردسر به معشوق خود رسید قدر او را نمی داند. اما کسی که با سختی این عشق را به دست می آورد قدردان است. در مداحی هم بدین صورت است. سختی مداحی به این است که همه به مداح نگاه می کنند و از او انتظار دارند. اگر مداح بتواند از این راه های سخت یک روزنه پیدا کند، این عشق به هدف خود می رسد.

خوبان خبر: در خواندن روضه یا مقتل نوآوری هم دارید؟

در ماه محرم هر سال سعی می کنم یک تحرکاتی داشته باشم. مثلاً محرم سال گذشته، در تمام شب ها، قبل از روضه و در مقدمه روضه از اصحاب امام حسین (ع) می گفتم. این که چگونه به کربلا آمدند و با امام همراه شدند.

اما امسال سعی زیادی کردم تا صحبت ها و روضه هایم مستند باشد. تا جایی که تا 5 دقیقه مانده به شروع مراسم در حال مطالعه بودم.

خوبان خبر: از سبک خاصی در مداحی استفاده می کنید؟

از هیچ مداحی کاملاً تقلید نمی کنم. در سال های شروع مداحی در ایام محرم، به مداحی همه مداح های مطرح کشور گوش می دادم و از بین آن ها یک سبک را انتخاب می کردم. الان یک سبک برای خودم ایجاد کرده ام ولی از آهنگ های مداح های بزرگ استفاده می کنم.

خوبان خبر: به هیچ کدام از مداحان مطرح کشور ارادت ویژه ای دارید؟

به یک نفر خاص که خیر. اما احترام و ارادت ویژه ای برای حاج منصور ارضی که استاد اخلاق هم هستند قائلم.

در بین مداحان جوان هم آقایان میرداماد و میثم مطیعی به گونه ای برای من مشوق راه هستند. با خود می گویم وقتی آن ها توانستند به این جایگاه برسند من هم می توانم.

یا آقای محمود کریمی که تسلط کاملی روی دستگاه ها و آهنگ های موسیقی دارد و همین طور آقای حدادیان.

من از توصیه های همه این بزرگواران استفاده می کنم.

خوبان خبر: در جریان هستید که در سال های اخیر متاسفانه سبک های انحرافی به حوزه مداحی نقود کرده. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

سال 90 یا 91 در یکی از هیئت های انزلی حضور یافتم. اشعار و آهنگ ها و سینه زدن هایی که آنجا دیدم همگی عجیب بود. بعد ازمدتی متوجه شدم که آن هیئت از نظر مالی از طریق خاندان شیرازی حمایت می شده است. متاسفانه این انحراف در استان ما هم وجود دارد و به مرز هشدار رسیده اما همه گیر نشده.

متاسفانه، متاسفانه خیلی از دوستان و مداحان مشهور ما خواسته یا ناخواسته، فقط برای جذب قشر خاکستری از آهنگ هایی استفاده می کنند که در شان اباعبدالله و اهل بیت نیست و خود به خود به آن سمت کشیده می شوند. یک مداح باید تشخیص دهد که کدام شعر یا آهنگ توهین است و کدام احترام.

از مداحان خواهش می کنم در اشعار خوانی بسیار دقت کنند. زیرا گاهی اوقات رعایت نکردن یک اعراب ساده، کل معنا را عوض می کند.

در درجه اول بسیاری از جوانان ما از این سبک های انحرافی آگاهی ندارند که باید آن ها را مطلع نمود و دوم این که نباید از این گونه مداح ها در هیئت ها ولو در صورت مشهور بودن استفاده کرد.

برخورد با جوانان در هیئت بسیار مهم است. اگر یک جوان در اثر اشتباه مثلا پیراهن خود را برای سینه زنی درمی آورد نباید با خشونت به او گفت که این کار را نکن. همان طور که مداح باید با مردم خوشرو باشد، هیئت داران هم باید خوشرو باشد و طرز مقابله با افراط و تفریط ها را بیاموزند. علت به وجود آمدن بسیاری از چالش ها، عدم مطالعه بچه های مذهبی است.

خوبان خبر: به کدام یک از معصومین ارادت ویژه دارید؟

به حضرت زهرا (س)، ارادت ویژه ای دارم. اما سرگل همه این عزیزان امام حسین (ع) است.

علت بی ادبی و جسارتی که به امام هادی (ع) توسط یک خواننده هتاک شد، به نظر من بی توجهی مداحان به سایر ائمه است.  مداحان این قدر تمرکز بر روضه امام حسین (ع) داشتند که از روضه امام هادی (ع)، امام عسگری (ع)، امام حسن (ع) و سایر ائمه غافل شدند.

اسم حسین برای من یک شیرینی عجیب دارد، همیشه هم دوست داشتم اسمم حسین باشد، ولی قسمت نشد.

خوبان خبر: خود شما بیشتر با چه نوحه ای گریه می کنید؟

سخت ترین روضه برای من، روضه حضرت علی اصغر (ع) است. چون به نظرم در بین همه شهدای کربلا، حضرت علی اصغر (ع) از همه مظلوم تر بود.

خوبان خبر: قصد انتشار کارهایتان را دارید؟

هدف من از انتشار فروش مداحی هایم نیست. این را دوستان از باب خودستایی نگذارند. اما برای این کار خیلی اذیت شدم. من حتی یک سال آن قدر به خودم فشار آورده بودم که پزشک متخصص به من گفت امسال نباید مداحی کنی. ولی به لطف اباعبدالله خوب شدم. در ایام کودکی و نوجوانی هم از حنجره من خیلی سواستفاده شد و من اذیت شدم.

فعلا چون خمام هیئت یکپارچه ندارد و ما هم اکثر مراسم ها را در مسجد جامع هستیم اگر تا الان کاری انجام نداده ام و از اطرافیانم نخواسته ام که صدای من را ضبط کنند علت این بوده که احساس می کنم شاید این شائبه در مردم خمام به وجود بیاید که الیاس آستی فکر می کند خیلی بالا رفته که حالا قصد انتشار کارهایش را دارد.

خواهش می کنم از دوستان که این گونه فکر نکنند. اگر من دوست دارم کارهایم منتشر شود، آرزو دارم که وقتی از این دنیا رفتم، یادگاری از خود باقی بگذارم و این برایم باقیات صالحات محسوب شود.

خوبان خبر: آیا ورزش هم می کنید؟

قبل از ازدواج هفته ای یکی دوبار کنار ساحل والیبال و فوتبال می کردیم. اما بعد از ازدواج تنها یک بار فرصت این کار برایم پیش آمد.

خوبان خبر: تا کنون توفیق زیارت خانه خدا یا عتبات نصیبتان شده است؟

سال 87 در ایام دانش آموزی، به زیارت خانه خدا مشرف شدم و در سال 89 هم خدا توفیق داد و به زیارت اباعبدالله رفتم. سال 90 هم جزو آخرین زائرینی بودم که توفیق زیارت مزار حضرت زینب (س) را در سوریه داشتم.

 

DSC01106

 

خوبان خبر: شاعر شعرهایی که در روضه هایتان می خوانید چه کسانی هستند؟

من هم از اشعار خانم نجمه پورملکی استفاده می کنم و هم از اشعار آقای کلامی زنجانی و حاج غلامرضا سازگار.

از کتب مختلفی که هست و مداحان استفاده می کنند هم استفاده می کنم.

من در انتخاب اشعار خیلی دقیق هستم. برای همین چندین ماه طول می کشد که برای محرم آماده شوم.

خوبان خبر: اگر از شما بخواهیم که یک بیت شعر برای ما بخوانید چه شعری را خواهید خواند؟

نمی شود به جای یک بیت دو بیت باشد؟ ( با خنده)

این شعر را در بیشتر مراسم ها می خوانم و از آن استفاده می کنم. این دوبیتی را هم قاب کرده ام و به دیوار خانه ام زده ام.

با آب طلا نام حسین قاب کنید* با یاد حسین نگاه بر آب کنید

خواهید که سربلند و جاوید شوید* تا آخر عمر تکیه بر ارباب کنید

 

DSC_07870

 

خوبان خبر: یک دعا برای جوانان؟

خدا ان شا الله به آبروی اباعبدالله به ما توفیق دهد که جز رهروان و عزاداران واقعی حضرت باشیم نه این که فقط بخواهیم خودمان را نشان دهیم و راهی که علی اکبرها و قاسم بن حسن ها و عبدالله بن حسن ها انتخاب کردند، انتخاب کنیم تا بتوانیم یار و یاور و سرباز خوبی برای ولایت و میهن سرافرازمان باشیم. ان شاالله

خوبان خبر: و کلام آخر…

از همه شما دوستان که در مجموعه سایت تلاش می کنید واقعا متشکرم. یک پایگاه اطلاع رسانی بروز برای بخش خمام واقعا نیاز بود.

از همین جا از همه عزیزانی که از من حمایت کرده اند از پدر و مادر و خواهر عزیزم و در یک سال و اندی گذشته همسر بزرگوارم، که همراه من بوده اند، قدردانی می کنم.

از همه مسئولین و هیئت های مذهبی و کسانی که ما را قابل می دانند و به روضه هایم گوش می کنند و پای صدای نکره ام می نشینند هم تشکر می کنم. ان شا الله که ما را دعا کنند.

از امام حسین (ع) می خواهم که به ما توفیق دهد موفق باشیم. ان شا الله که بتوانیم روزی نماینده ای برای شهرعزیزمان خمام  باشیم.

خوبان خبر: از وقتی که در اختیار سایت خبری تحلیلی خوبان خبر گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.

 

انتهای پیام/30


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۹

  1. زهرا
     | 2015/03/11 - 18:51
    پاسخ
    +4
    -7

    در اینکه آقای آستی یکی از مداحان خوب شهر خمام و روستای فشتکه است شکی نیست.اما اگه منصفانه نگاه کنیم سایت شما کم کم داره به سمت جناح گرایی میره و از یه سری افراد مخصوص خبر تهیه میکنه که این خوب نیست برا یه سایت خبری تحلیلی خوب.
    جدا از این هنگامی که در شهر خمام افراد نخبه و تحصیلکرده در مراتب عالی و افرادی که در زمینه های ورزشی در سطح کشور و حتی بین الملل حایز رتبه میشن وجود داره ما بیایم از یه مداح در دو سانس گوناگون مصاحبه به عمل بیاریم و نریم سراغ افراد مختلف که چه بسا زمینه فعالیتشون خیلی گسترده تر و با بازخورد بیشتر تو جامعه باشه و سطح علمی و برجستگیشون بالاتر از این فرد باشه یکم غیر منصفانست .و دید مخاطبین شمارو نسبت به فعالیت این سایت تغییر میده.
    در شهر خمام افراد بزرگی وجود دارن مثل امیررضا پوررمضان علی دارنده مقام بین المللی شطرنج یا سارا قمی ملی پوش فوتبال یا سجاد عبدی استاد دانشگاه و پزوهشگر برتر و یا خیلی از افراد دیگه که مجال نیست اسمشونو ببرم.
    در شهری که هر هفته برترین هاش دارن در سطح کشور و بین الملل مقام میارن این منطقی نیست که ما فقط رو یه نفر زوم کنیم .
    انشالله که سایت خوب و پرمحتوای خوبان خبر به این مسایل توجه کنه و روند خوبشو عالی تر کنه.
    التماس دعا

    • خوبان
       | 2015/03/11 - 21:19
      پاسخ
      +3
      -2

      با تشکر از حسن نظر شما کاربر محترم
      با نگاهی اجمالی به آرشیو گفتگوهای سایت، به مصاحبه های متعدد خبرنگاران ما با نخبگان بخش خمام پی خواهید برد که از جمله آنان می توان به مصاحبه با نخبگانی همچون: محمد جواد عاطفی قاری برتر کشوری، علیرضا نوروزی داور بین المللی کاراته، مهیار صفری مربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان، رضا پور ربانی مخترع جوان خمامی، مصاحبه با نفرات برتر کنکور از خمام و … اشاره نمود.
      گفتنی است؛ مصاحبه با الیاس آستی به دلیل طولانی بودن در دو بخش آماده شد.

  2. ناصر
     | 2015/03/11 - 22:35
    پاسخ
    +5
    -1

    سلام. مصاحبه هاتون به جا هست وبروز هستین وشما بهترین سایت در بخش خمام هستین انشا الله موفق و موید باشید ./

  3. سید
     | 2015/03/12 - 02:30
    پاسخ
    +6
    -1

    زهرا…
    ما که میدونیم تو یک پسر جوان هستی…
    نه من بلکه همه بچه مذهبی ها !
    الحسود لایسود…

  4. رضا
     | 2015/03/12 - 13:00
    پاسخ
    +2
    -8

    خانوم یا آقای زهرا هر چی که هستی واسم اهمیت نداره ولی بدون منم با حرفت موافقم. تو خمام مداحا و وعاظ خیلی برجسته ای وجود دارن مثل برادران یعقوبی که یکیشون تو تهران داره کولاک میکنه و یکیشون دارای صدای جذاب و روضه های قوی هست چرا از اونا هم مصاحبه نمیکنی؟
    مگه چه وجه برتری این آقا نسبت به سایر این افراد داره؟
    چشم هارا باید شست
    جور دیگر باید دید

  5. آرش از رشت
     | 2016/02/7 - 17:38
    پاسخ
    +1
    0

    من اهل شهر رشت هستم و مداحی حاج الیاس رو در یکی از مراسمات بصورت اتفاقی شنیدم وبسیار لذت بردم و شیفته مداحی ایشان شدم،
    حال که چنین سایت خوبی در بخش خمام تاسیس شده از شما زحمتکشان تقاضامندیم از شخصیت های برجسته ورزشی این شهر هم مصاحبه تهیه بفرمایید،
    مصاحبه هایی با هادی سهرابی، برادران عشوری زاد، مرتضی ابراهیمی ،محسن فروزان ، که همگی سابقه بازی در تیم محبوب و مردمی داماش گیلان و همچنین سابقه پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی در رده های مختلف را دارند…

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads