کد خبر: 74113 - تاریخ: یکشنبه، 8 مارس 2015 - 10:56

لزوم مقابله با یک فرهنگ نادرست در خریدهای پایان سال

فرهنگ نادرستی بخصوص در خریدهای پایانی سال رواج دارد و آن اینکه بخشی از فروشندگان تولیدات داخلی را با برچسب خارجی به فروش می‎رسانند و متأسفانه این مسئله از سوی خریداران هم مورد تقاضا است!

به گزارش خوبان: 29 بهمن 92 رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند که در بند 8 این فرمان آمده است:

“مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‎های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‎ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‎پذیری در تولید”

درست یک سال بعد از آن یعنی 29 بهمن امسال، ایشان در دیدار مردم آذربایجان دوباره به موضوع مهم ترویج مصرف محصولات داخلی اشاره فرمودند. این بخش از بیانات ایشان را بخوانید:
“یک نکته‌ی دیگری که این بیشتر به مردم مربوط می شود، مصرف محصولات داخلی است که من بارها در سخنرانی‌های اوّل سال و غیر آن تکرار کردم، الان هم به شما عرض میکنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه‌ی مردم، بخصوص آن‌کسانی‌که مصارف زیادی دارند[میگویم‌]؛ دولتی‌ها هم همین‌جور؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را.” 

2

با این دو نکته واضح است که مصرف محصولات داخلی چقدر اهمیت دارد. حالا به این حکم شرعی که توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) در پاسخ به یک استفتاء بیان فرمودند توجه نمایید:

«بدون شک هر گاه ورود تولیدات خارجی سبب تضعیف بنیه اقتصادی کشور شود و تولید کنندگان داخلی گرفتار ضرر و زیان شوند هم دولت وظیفه دارد جلوی چنین وارداتی را بگیرد و هم بازرگانان باید از ورود آن خودداری کنند و تولید کنندگان داخلی نیز باید دقت کنند که تولیدات آنها طوری باشد که مردم را از خرید کالاهای بیگانه بی نیاز کند؛ همچنین جایز نیست تولیدات داخلی را با نشان خارجی بفروشند؛ حتی در صورتی که مردم از آن آگاهی داشته باشند.» 

توجه به این مسئله لازم است که اولاً تولیدکننده داخلی باید کیفیت کالای خود را ارتقاء دهد و خدای ناکرده از این فضا سوء استفاده نشود که هرچه تولیدکنیم حتی بی‎کیفیت مردم برای حمایت از تولید داخلی باید خریداری نمایند و ثانیاً خریداران هم تصور نکنند که حتماً محصول خارجی در اولویت خرید و مصرف است.

نکته پایانی هم آنکه فرهنگ نادرستی بخصوص در خریدهای پایانی سال رواج دارد و آن اینکه بخشی از فروشندگان تولیدات داخلی را با برچسب خارجی به فروش می‎رسانند و متأسفانه این مسئله از سوی خریداران هم مورد تقاضا است!

با حکم شرعی که در بالا از آیت الله العظمی مکارم شیرازی به عنوان نمونه بیان شد بدیهی است که این کار حتی با اطلاع مردم (که بدون اطلاع مصداق فریب دادن خریدار هم هست) جایز نیست. امید آنکه به این موضوع مهم و اصلاح این فرهنگ نادرست توجه نماییم.

منبع: جهان نیوز
انتهای پیام/91

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads