کد خبر: 73973 - تاریخ: پنج‌شنبه، 5 مارس 2015 - 16:54

نیویورک تایمز: استراتژی آمریکا در عراق به ایران متکی است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که استراتژی آمریکا در عراق برای مقابله با تکفیری‌های داعش تا حد زیادی به ایران وابسته است.

به گزارش خوبان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که استراتژی آمریکا در عراق به طور فزاینده‌ای به ایران متکی است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در اینباره گزارش کرد که در زمانیکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر مذاکرات هسته‌ای با ایران، تحت فشار سیاسی جمهوری خواهان کنگره قرار گرفته است، یک پارادوکس شگفت‌انگیز به وجود آمده است و آن این است که اوباما تا حد زیادی در تلاش‌های خود برای مقابله با تکفیری‌های داعش به ایران وابسته است.

طبق این گزارش، در چهارمین روز از کمک مستشاری ایران به ۳۰ هزار نیروی عراقی برای بازپس‌گیری کنترل «تکریت» از دست تکفیری‌های داعش، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که با ایران در مبارزه علیه یک دشمن مشترک همکاری ندارند.

نیویورک‌تایمز در اینباره نوشت، شاید از نظر فنی این مسئله درست باشد اما طراحان جنگی آمریکا از نزدیک جنگ متقارن ایران علیه داعش را از کانال‌های مختلف تحت نظارت دارد.

طبق این گزارش، بسیاری از کارشناسان امنیت ملی می‌گویند که ایران کمک می‌کند تا عراق مقابل پیشروی‌های داعش ایستادگی کند و بعد از آن مشاوران نظامی آمریکا می‌توانند آموزش نیروهای مسلح عراقی را تکمیل کنند.

وی تأکید کرد: شما نمی‌توانید در عین حال هم کیک داشته باشید و هم آن را بخورید به این مفهوم که راهبرد آمریکا در عراق تا حد زیادی به واسطه ایران موفقیت‌آمیز بوده است.

«ولی نصر» مشاور سابق اوباما می گوید که دولت اوباما به طور غیرمستقیم فرض را بر این می‌گیرد که ایران اکثر وزن مبارزه در میدان‌های نبرد عراق را برعهده می‌گیرد و در آن پیروز می‌شود و بنابراین خودش می‌تواند به راهبردش تکیه کند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که این ایران بود که در آگوست سال گذشته میلادی به شیعیان عراق کمک کرد تا محاصره آمرلی توسط داعش را بشکند.

این گزارش همچنین به نقش ایران در آزادی شهر مرکزی «بیجی» در عراق اشاره کرد و نوشت که این ایران بود که به عراق در ماه نوامبر سال گذشته میلادی کمک کرد تا بیجی را از کنترل داعش خارج کند.

این گزارش می‌افزاید، استراتژی آمریکا در عراق می‌تواند از تلاش ایران برای بازپس‌گیری تکریت از داعش، سود ببرد به طوریکه ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه نقش ایران در عملیات آزادسازی تکریت عراق را به صورت مشروط، مثبت خواند.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads