کد خبر: 72951 - تاریخ: پنج‌شنبه، 19 فوریه 2015 - 16:08

به بهانه اظهارات رئیس سازمان محیط زیست در اهواز/

بازخوانی ادعای مجله نیچر در مورد ابتکار/ ماجرای مقاله کپی برداری شده رئیس سازمان محیط زیست

پاییز سال 87 بود که نشریه نیچر، نشریه علمی معتبر در دنیا در گزارشی به تقلبهای علمی پرداخت و دست مایه این گزارش نیز شناسایی آثار کپی برداری و تقلب های علمی از سوی یک پایگاه اطلاعاتی با نام دژاوو یا Deja Vu بود اما نکته جالب توجه در این میان، اشاره نیچر به سهم بالای ایران در تقلبهای علمی بود.

به گزارش خوبان، ماجرای گرد و غبار بیش از حد یکی دوهفته اخیر شهر اهواز بالاخره رئیس سازمان محیط زیست را وادار کرد تا برای پیگیری وضعیت به وجودابتکار آمده به شهر اهواز سفر کند. اما معصومه ابتکار در سفر به اهواز اظهاراتی به زبان آورد که به واسطه برخی اتفاقات رخ داده در گذشته، امروز می توان این اظهارات را کمی عجیب و غریب دانست.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در اهواز گفت: من خیلی دوست داشتم ١٠روز پیش به اهواز می امدم و از وزیر بهداشت خواستیم که به این شهر سفر کند اما فکر کردم باید در فضایی صحبت کنیم که مباحث علمی را مطرح کنیم و رویکردهایی که قرار است برای کشور و استان مطرح شود در یک فضایی توام با نگرش کارشناسی باشد.

رئیس سازمان محیط زیست در شرایطی از صحبت در خصوص مباحث علمی سخن می گوید که ماجرای یکی از مقالات وی در سال 87 به یکی از خبرهای حاشیه ساز تبدیل شده بود.

پاییز سال 87 بود که نشریه نیچر، نشریه علمی معتبر در دنیا در گزارشی به تقلبهای علمی پرداخت و دست مایه این گزارش نیز شناسایی آثار کپی برداری و تقلب های علمی از سوی یک پایگاه اطلاعاتی با نام دژاوو یا Deja Vuبود اما نکته جالب توجه در این میان، اشاره نیچر به سهم بالای ایران در تقلبهای علمی بود.

ماجرای یک جنجال علمی

نشریه نیچر در این گزارش به مقاله معصومه ابتکار که علاوه بر استادی دانشگاه تربیت مدرس از اعضای وقت شورای شهر تهران نیز بود، اشاره کرد و یادآور شده بود که مقاله وی از مصادیق تقلب علمی است.

در ادامه این گزارش تاکید شده بود محققان دانشگاه تگزاس با استفاده از امکانات نرم افزاری پایگاه دژاوو Deja Vu مدعی شده اند که بالغ بر 85 درصد از مقاله ارائه شده از سوی معصومه ابتکار متعلق به 5 مقاله دیگر از سایر محققان بوده است که از هر یک بین 5 تا 30 درصد کپی برداری شده است.

این جنجال با پاسخ معصومه ابتکار به نشریه نیچر و همچنین نشریه ای که مقاله در آن به چاپ رسیده بود ادامه یافت تا اینکه نیچر نوشت: :ابتکار در پاسخی کتبی به Deja Vu به اشتباه خود اعتراف کرده است”.

حالا این روزها معصومه ابتکار در شرایطی در جایگاه ریاست سازمان محیط زیست دولت یازدهم سخن از صحبت در فضای علمی به میان آورده است که هنوز ماجرای تقلب وی در آن مقاله جزو یکی از سوژه های اصلی نشریه معتبر نیچر به شمار می رود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/129

اخبار مرتبط:

عکس/ تیتر معنادار اعتماد برای “ابتکار”

شکست جریان‌سازی زنگنه و ابتکار برای توقف تولید “کالای استراتژیک”/ ملت منتظر عذرخواهی بانیان لطمه به “تولید ملی”


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads