کد خبر: 72885 - تاریخ: چهارشنبه، 18 فوریه 2015 - 13:48

مد و لباس حلقه مفقوده حجاب/

مد و لباس زيرزميني به شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه رسيد

میان مد و لباس و حجاب و عفاف ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد تا بدانجا که همواره در برابر بد پوششی افراد با این پرسش مواجه می‌شویم که چه مدها و لباس‌های جایگزین و مورد قبولی در برابر این بدپوششی‌ها ارائه شده است؟ طرح ساماندهی مد و لباس در پاسخ به چنین سؤالی بود که در سال ۸۵ در مجلس به تصویب رسید. یک سال پیش از تصویب این قانون، مصوبه عفاف …

به گزارش خوبان، از ميان مد و لباس و حجاب و عفاف ارتباطي تنگاتنگ وجود دارد تا بدانجا كه همواره در برابر بد پوششي افراد با اين پرسش مواجه مي‌شويم كه چه مدها و لباس‌هاي جايگزين و مورد قبولي در برابر اين بدپوششي‌ها ارائه شده است؟ طرح ساماندهي مد و لباس در پاسخ به چنين سؤالي بود كه در سال ۸۵ در مجلس به تصويب رسيد.

مد و لباس زیرزمینی 1

يك سال پيش از تصويب اين قانون، مصوبه عفاف و حجاب را داشتيم اما از آنجايي كه مد و لباس حلقه مفقوده حجاب است پس بايد مدل‌هايي هماهنگ با ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي ارائه شود. به همين خاطر هم نمايندگان مجلس قانون ساماندهي مد و لباس را به تصويب رساندند. در همين راستا هم چند سالي مي‌شود كه مد و لباس به عنوان يكي از هنرهايي كه با ارزش‌هاي جامعه گره خورده است به جشنواره فجر راه يافته و جشنواره مد و لباس فجر امسال براي بار چهارم است كه برگزار مي‌شود. با وجود اين و به رغم ارائه مدل‌هاي قابل قبولي از پوشش در اين جشنواره اما انگار جشنواره مد و لباس فجر در تجاري‌سازي پوشش‌هاي قابل قبول چندان موفق نبوده است.

با نگاهي به سطح جامعه مي‌توان متوجه شد هنوز نبض مد و لباس در دستان برگزاركنندگان شوهاي زيرزميني و حتي مدل‌هاي عرضه شده در فروشگاه‌هاي سطح شهر، همچنان تقليدي از مدل‌هاي ماهواره‌اي است.

بگذريم از اينكه اگر در گذشته شما مدل‌هاي لباس را در ويترين مغازه يا حداكثر بر تن مانكن‌هايي كه در فروشگاه‌ها به صف ايستاده‌اند مي‌ديديد اما طي يكي، دو سال اخير حتي دستفروش‌هاي كنار خيابان هم ژورنال‌هاي خارجي با زنان و دختراني كه لباس‌هاي مزبور را بر تن دارند به مشتريانشان نشان مي‌دهند تا بتوانند تن‌خور لباس‌ها را ببينند و بهتر خريد كنند. اما حالا بايد مدل‌هاي ارائه شده در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه را هم به شوهاي زيرزميني و مدل‌هاي ماهواره‌اي اضافه كرد، چراكه اپليكيشن‌هاي جديد اعم از اينستاگرام، ‌وايبر و واتس‌اپ به محلي براي ارائه مد و لباس غربي تبديل شده، تا جايي كه گروه‌هاي متعدد مد و لباس در اينگونه نرم‌افزارهاي تلفن همراه تشكيل شده است؛‌ گروه‌هايي كه بخش فروش هم دارد و در كنار تصاويري كه از لباس ارائه مي‌دهد اين امكان را هم براي شما فراهم مي‌كند تا در صورت پسندلباس مورد نظر، با فرستادن پيام آن را با پيك در خانه‌تان تحويل بگيريد. از مديران گروه‌هاي شو و لباس‌هاي زيرزميني وايبر، لاين، ‌واتس‌اپ يا ايسنتاگرام معمولاً به جز يك نام احتمالاً جعلي و مستعار و يك شماره تلفن چيز ديگري در دست نيست و گاهي وقت‌ها خيلي مشخص نيست با چه واسطه‌اي نام شما هم به ليست گروه‌هايشان اضافه مي‌شود. از سوي ديگر شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه هميشه و همه جا در دسترس هستند و مخاطبان اصلي آنها قشر جوان جامعه به شمار مي‌آيد، به همين خاطر هم نمايش مد و لباس‌هاي مغاير با فرهنگ و هنجارهاي جامعه ايران مي‌تواند اثرگذاري به مراتب بيشتري در ذائقه‌سازي در جامعه داشته باشد.

 

مد و لباس زیرزمینی 2 مد و لباس زیرزمینی 3 مد و لباس زیرزمینی 4

 

اما در عين حال كنترل فضاي مجازي كاري به مراتب سخت‌تر است، آن هم در شرايطي كه همچنان بسياري از شوهاي زيرزميني در سطح شهر برگزار مي‌شود. در كنار اين همچنين شوها و نمايشگاه‌هاي لباس متعددي به صورت زيرزميني برگزار مي‌شود و مهمانان اين شوها هم افراد قابل اعتمادي هستند كه البته جزو مشتري‌هاي پر و پا قرص اين شوها به شمار مي‌آيند. در واقع آنچه مشهود است، حوزه مد و لباس دچار آشفتگي شديدي شده كه بنياد ملي مد و لباس و برگزاري چند دوره جشنواره مد و لباس فجر نتوانسته به اين آشفتگي سر و ساماني دهد. آشفتگي حوزه مد و لباس مسئوليت طراحان لباس و برگزاركنندگان چهارمين جشنواره مد و لباس فجر را به مراتب سنگين‌تر مي‌كند، چراكه به نظر مي‌رسد كار ايجابي اين گروه تنها راهكار مواجهه با هجوم مد و لباس‌هاي مغاير با فرهنگ و ارزش‌هاي ايراني و اسلامي جامعه ماست.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/51


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads