کد خبر: 72610 - تاریخ: شنبه، 14 فوریه 2015 - 16:10

به بهانه 14 فوریه؛ روز ولنتاین

نقش ولنتاین در پذیرش روابط آزاد

یک جامعه شناس گفت:روز عشق به‌گونه‌ای تلویحی و ناآشکار دربردارنده‏ رابطه دوستی آزاد یا پیوندهای دوستی بیرون از خانواده است؛ یعنی روز عشق را معمولاً دختران و پسران جوان به یکدیگر تبریک می‌گویند، نه همسران یا زنان و مردان متأهل.

به گزارش خوبان، ”ولنتاین” که از آن به عنوان “روز عشق” یاد می شود، در واقع یک مناسبت وارداتی است که چند سالی است میان جوانان باب شده و همه ساله در روز ۲۵ بهمن مطابق با ۱۴ فوریه همراه با آداب و رسوم به خصوصی برگزار می شود. جشنی همراه با گناه و هدیه دادن و دوستی و عشق ورزیدن با نامحرم و جنس مخالف.

دکتر نعمت‌الله فاضلی؛ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در خصوص همه‌گیرشدن ولنتاین در جامعه ایرانی ناشی از چه تحولات اجتماعی است و چه منطق فرهنگی دارد؟، می‌گوید: ولنتاین، یکی از نشانه‌ها یا نمادهایی است که پیوندهای رمانتیک در روابط بین دو جنس را آشکار می‌سازد. نشانه‌هایی که از طریق آن عشاق و دوستان و دوستداران به کمک آن، پیوند عاطفی و رمانتیک خود را عینیت می‌بخشند. در این نشانه، رمزگان‌های متعددی نهفته است. به‌گونه‌ای که رمزگشایی این نشانه می‌تواند برخی از تحولات مهم فرهنگی در حوزه خانواده، روابط اجتماعی و بخصوص پیوندهای بین‌ شخصی را توضیح دهد. یکی از این رمزگان‌ها عبارت است از اهمیت‌ یافتن پیوند رمانتیک یا رابطه ناب و خاص که بین دو فرد در بستر جامعه امروزی یا در شرایط مدرن، به‌ خصوص مدرنیته متأخر شکل می‌گیرد.

 

ولنتاین

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین یکی از رمزگان‌های دیگر ولنتاین، فرامحلی‌شدن پیوند رمانتیک، خالص و ناب در روابط بین شخصی دو جنس مخالف است. انسان مدرن در مسیری حرکت می‌کند که اغلب ابعاد زندگی او بعد فرامحلی یا چیزی که گاه جهانی‌شدن یا جهانی می‌نامند، می‌گیرد. روز عشق یا ولنتاین که امروزه نه‌ تنها در جهان غرب، بلکه در اغلب کشورهای جهان گسترش‌یافته است، نماد یا نشانه‌ای است از جهانی‌شدن پیوندهای رمانتیک.

فاضلی همچنین به نقش ولنتاین در پذیرش روابط آزاد اشاره‌ کرده و افزود: روز عشق به‌ گونه‌ ای تلویحی و ناآشکار دربردارنده‏ رابطه دوستی آزاد یا پیوندهای دوستی بیرون از خانواده است؛ یعنی روز عشق را معمولاً دختران و پسران جوان به یکدیگر تبریک می‌گویند، نه همسران یا زنان و مردان متأهل. این سخن به معنای آن است که ولنتاین یا روز عشق به نحو تلویحی و کنایی رابطه آزاد میان دو جنس را می‌پذیرد و به آن رسمیت می‌بخشد.
فاضلی خاطرنشان کرد:این امر نشان می‌دهد که به‌ هرحال روز عشق توانسته است خود را به‌ مثابه یک امر فرهنگی گسترش‌ یافته تثبیت کند و گویی پاره اجتناب‌ ناپذیری از فرهنگ امروز ما شده یا در حال شدن است. می‌توان گفت آن چیزی که روز عشق را به ضرورتی فرهنگی تبدیل کرده است، بنیان‌های تحول فرهنگی است که رابطه‌های بین دو جنس دست‌خوش آن شده‌اند؛ همان‌طورکه اشاره شد رابطه‌ های مبتنی بر مصلحت، به رابطه‌های رمانتیک‏ تر و فردگرایانه‏ تر، در حال تحول هستند؛ درنتیجه اهمیت‌ یافتن روز عشق، بیش از آن‌ که صرفاً به‌ مثابه یک تفنن یا سرگرمی‌ یا به‌ مثابه یک امر تحمیلی تلقی شود، بیشتر برخاسته از تحول در تجربه‏ پیوندهای عاطفی رمانتیک بین دختران و پسران است.
منبع: مهرخانه
انتهای پیام/31
اخبار مرتبط:

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads