کد خبر: 72325 - تاریخ: چهارشنبه، 11 فوریه 2015 - 22:56

در جشن پیروزی انقلاب/

نماد میدان حرم مطهر آستانه اشرفیه رونمایی شد

همزمان با جشن انقلاب که با حضور پرشور مردم شهرمذهبی آستانه اشرفیه در راه پیمایی ۲۲بهمن همراه بود، از نماد میدان حرم مطهر این شهرستان پرده برداری شد.

به گزارش خوبان: شهردار آستانه اشرفیه  صبح چهارشنبه و در مراسم  رونمایی از این طرح با ارائه گزارشی گفت: میدان حرم مطهر که با نام میدان امام خمینی ( ره ) معروف است با اعتباری به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال به صورت امانی و با نظارت شهرداری و به صورت استادکاری به صورت شبانه روزی بعد از چند ماه ساخته شده است.

علی شفیعی مبانی نظری طرح میدان امام خمینی ( ره ) را با در نظر گرفتن رابطه قرآن با سه رکن اسلام ، عقل و اجتهاد عنوان کرد و افزود : موقعیت مکانی قرار گیری نماد در میدان اصلی شهر و مجاورت آن با سه مکان مذهبی شهر ( حرم مطهر سلطان سید جلال الدین اشرف ، حرم آقاسید محمد ( آخوند مزار ) ، حرم مطهر آقاسید حسن ) است.

وی با اشاره به سه رکن اِلمان در برقراری و نشان دادن ارتباط سه رکن دین با قرآن  و نشان دادن محوریت و وحدانیت قرآن یادآورشد: در طراحی این المان، از عناصر معماری اسلامی مثل آب ، فضاهای پر و خالی برای عبور و گذر نور ، استفاده از حجم های ساده مثل دایره ، مربع و تلفیق این عناصر با هم استفاده شده است.

 

میدان جدید آستانه اشرفیه

 

شفیعی با تاکید بر اینکه قرآن به عنوان نقطه عطف این طرح در مرکز قرار گرفته است اظهار داشت: محل قرار گیری قرآن به صورت دایره هایی که توجه به عروج دارند و به صورت پله به پله در حرکت اند طراحی شده است.

شهردار آستانه اشرفیه اضافه کرد: میدان امام خمینی ( ره ) منقش به اسامی « الله » در هر سه اِلمان و محمد رسول الله ( ص ) ، و فاطمه زهرا ( س ) و ۱۲ امام معصوم بوده که در بین اِلمانها تعبیه شده است.

وی ادامه داد: در اطراف پایه کار، آب به عنوان نماد پاکی که در بیشتر بناهای مذهبی ایرانی شاهد هستیم در یک محور دوّار و به صورت مسیری در حرکت طراحی شده که محافظت از این وحی الهی را بر عهده دارد.

در این مراسم نماینده مردم شهرهای آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر از اختصاص ۷۰میلیارد ریال از سوی معاون رئیس جمهور برای ادامه ساخت پل ترکه ای سفید رود و طرح توسعه حرم خبر داد.

محمد حسین قربانی با بیان اینکه در نشستی که در بیت نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت با حضور استاندار برگزارشد، محمد باقر نوبخت با اختصاص ۴۰میلیارد ریال برای تنها پل ترکه ای استان گیلان  و ۳۰میلیارد ریال برای ادامه طرح توسعه حرم آستانه اشرفیه موافقت کرده است گفت: امیدواریم که با این اعتبار پیشرفت ساخت پل ترکه ای و طرح توسعه حرم به سرعت انجام پذیرد.

وی با اشاره به این نکته که شهرمذهبی آستانه اشرفیه از لحاظ توسعه از دیگر شهرهای استان عقب تر است افزود: از  رییس سازمان مدیرین و برنامه ریزی درخواست شد تا با توجه به بافت مذهبی آستانه و وجود مرقد مطهر آقا سید جلال الدین اشرف  و بر اساس درخواست مجمع نمایندگان گیلان، این شهرستان را به عنوان چهارمین شهر مذهبی کشور در تدوین برنامه توسعه ششم لحاظ کنند.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/98


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads