کد خبر: 70435 - تاریخ: سه‌شنبه، 20 ژانویه 2015 - 17:38

بی توجهی سعودی‌ها به هشدار جدی رئیس جمهور/

عربستان تا چه زمانی می تواند از اهرم اقتصادی در بازی سیاسی استفاده کند؟

کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه ممکن است اهداف سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را در کوتاه مدت تأمین کند، اما بدون تردید تبعات زیان‌بار سیاسی و اقتصادی را در طولانی مدت برای این کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش خوبان، در جریان بازی نفتی اخیر عربستان سعودی ردپای آمریکا به روشنی قابل مشاهده است.کاهش قیمت نفت

هفت ماه پیش از سقوط قیمت نفت، آوریل 2014، روزنامه «براودا» روسیه در سر مقاله خود به خبر مهمی اشاره کرد؛ این روزنامه نوشت: اوباما در سفر ابتدای سال 2014 خود به عربستان از ریاض خواسته بود طی گام‌های هماهنگ با واشنگتن از قیمت نفت برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه استفاده کند.

کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازار جهانی، تبعات خطرناک اقتصادی برای فعالان اقتصادی در آمریکا، از جمله تولیدکنندگان داخلی، به دنبال داشته است؛ اما با این همه کاخ سفید تا کنون در قبال این رفتار عربستان سعودی سکوت اختیار کرده است.
دیدار جان کری با ملک عبدالله

پادشاه عربستان سعودی در ماه سپتامبر 2014 ملاقات محرمانه‌ای داشت که متعاقب آن کاهش قیمت نفت و اصرار سعودی‌ها بر کاهش ندادن میزان تولید به وقوع پیوست.

توطئه آمریکا و عربستان سعودی، قیمت نفت را ــ در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه ژوئن ــ تقریباً به نصف کاهش داده است.

دستکاری قیمت نفت توسط آمریکا و عربستان سعودی، با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع اقتصادی دولت‌های مخالف سیاست های آمریکا صورت گرفته است. البته هدف اصلی در این میان، دولت روسیه است، دولتی که مهم‌ترین تهدید برای تسلط هژمونیک آمریکا بر جهان محسوب می‌شود.

کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه ممکن است اهداف سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را در کوتاه مدت تأمین کند، اما بدون تردید تبعات زیان‌بار سیاسی و اقتصادی را در طولانی مدت برای این کشور به همراه خواهد داشت.

عربستان سعودی یک بازی خطرناک را شروع کرده است. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ایران و روسیه تحت فشارهای اقتصادی، رفتارهای خود را تغییر دهند. هم‌چنین این سیاست عربستان ممکن است نتیجه معکوس بدهد و ایران و روسیه را در مقابله با این کشور جدی تر کند.

سعودی‌ها نه می خواهند و نه می‌توانند به بازی کاهش نفت در طولانی مدت ادامه دهند. استفاده از اهرم‌های اقتصادی در بازی‌های سیاسی اصولاً عمر طولانی ندارد و بازیگران نمی‌توانند از برگ برنده‌های خود برای یک دوره طولانی مدت استفاده کنند.

قطعا متضرر ترین کشور در این بحران قیمت نفت عربستان بوده و این موضوع را روحانی در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که با واکنش ها و گلایه‌های زیادی از سوی مقامات عربستانی مواجه شد.

منبع: دانا

انتهای پیام/74


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads