کد خبر: 69734 - تاریخ: سه‌شنبه، 13 ژانویه 2015 - 12:42

از آیت الله رودباری تا شیخ محمد رضا جوادی؛

کلاس های اخلاق کدام علما در رشت برگزار می شود؟

برگزاری سلسله جلسات اخلاق توسط علما در شهرهای بزرگی چون مشهد, تهران و قم مسبوق به سابقه است.جلساتی که با حضور قاطبه ی مردم همراه می شود.خوشبختانه نشست های اخلاق در شهر رشت نیز توسط سه تن از علمای برجسته درحال برگزاری است.

به گزارش خوبان، برگزاری سلسله جلسات اخلاق توسط علما در شهرهای بزرگی چون مشهد، تهران و قم مسبوق به سابقه است. جلساتی که با حضور قاطبه ی مردم همراه می شود. خوشبختانه نشست های اخلاق در شهر رشت نیز توسط سه تن از علمای برجسته درحال برگزاری است.

پیامبر صلى الله علیه و آله می فرماید: اِنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاقِ. به‌ راستى که من براى به کمال رسانیدن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام. ( بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۳۸۲)
هدف از خلقت انسان رسیدن به قرب الهی است و این هدف جز با تزکیه و تهذیب نفس به دست نمی‌آید. خداوند متعال در فرازهای اول سوره‌ی شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزکیه و تهذیب نفس پرداخته و پس از سوگندهای پی‌درپی و محکم و تاکیدهای فراوان می‌فرماید: « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا » به تحقیق کسی که نفس را پاک کند رستگار شود و کسی که آن را تباه کند، بی‌بهره شود.
می‌دانیم که هر چه سوگندهای قرآن درباره‌ی یک مساله، بیشتر و محکمتر باشد، دلیل بر اهمیت و سرنوشت‌ ساز بودن آن مساله است، بنابراین تهذیب نفس جایگاهی والا در زندگی انسان دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می‌شود.
از سویی دیگر تزکیه بدون داشتن استاد، برنامه و دستورالعمل مشخص، امکانپذیر نیست. داشتن استاد، برنامه و دستورالعمل مطمئن و پیروی از آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است .
حضرت امام خمینی‌(ره) می‌فرمایند: … به فکر باشید در زمینه‌ی تهذیب و تزکیه‌ی نفس و اصلاح اخلاق، برنامه تنظیم کنید؛ استاد اخلاق برای خود معین نمایید.

خوشبختانه در شهر رشت نیز جلسات اخلاق توسط سه تن از علمای شناخته شده برگزار می گردد. برای تشویق جوانان و همه‌ی علاقه‌مندان برای حضور در کلاسهای هفتگی درس اخلاق، مروری به نشستهای کلاس اخلاق در شهر رشت می اندازیم.ردیف اساتید موضوع زمان مکان آدرس
۱ سید مجتبی رودباری مباحث اخلاقی چهارشنبه ها یکساعت قبل از اذان ظهر مسجد جامع بازار خیابان شریعتی، بازار بزرگ، راسته زرگرها
۲ شیخ محمدرضا جوادی گیلانی شرح خطبه همام درباره اوصاف متقین جمعه ها بعداز نماز مغرب و عشا مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی، نرسیده به سه راه تختی –
۳ سید علی حسینی گیلانی آفات زبان دوشنبه ها بعداز نماز مغرب و عشا مسجد گلشن بازار خیابان شریعتی، بازار بزرگ، جنب سرای گلشن

 

 ردیف

 اساتید

 موضوع

 زمان

 مکان

 آدرس

 1

 آیت الله سید مجتبی رودباری

 مباحث اخلاقی

 چهارشنبه ها یک ساعت قبل از اذان ظهر

 مسجد جامع بازار 

 خیابان شریعتی، بازار بزرگ، راسته زرگرها

 2

 شیخ محمد رضا جوادی گیلانی

 شرح خطبه همام در خصوص اوصاف متقی

 جمعه ها بعد از نماز مغرب و عشاء

 مسجد حاج مجتهد 

 خیابان شریعتی، نرسیده به سه راه تختی

 3

 سید علی حسینی گیلانی

 آفات زبان

 دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء

 مسجد گلشن بازار

 خیابان شریعتی، بازار بزرگ، جنب سرای گلشن

 

آیت الله رودباریآیت الله سید مجتبی رودباری (مد ظله العالی)

آیت‌الله سید مجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت‌الله سید حسین رودباری در سال ۱۳۱۲ شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ شمسی در جوار مرقد حضرت امیر المومنین علی(ع) اقامت داشتند و در همین سال به همراه والد بزرگوار خویش به ایران عزیمت کرده و وارد شهر رشت شدند.

آیت الله رودباری دوره‌ی ابتدایی را در دبستان «فارابی» رشت به پایان رسانید و در خرداد سال ۱۳۲۶ شمسی در امتحانات صحنه، بین تمام دانش‌آموزان کلاس ششم رشت با معدل ۱۸/۱۷ شاگرد اول شناخته شدند و به دریافت جایزه از مرحوم ادیب‌السلطنه سمیعی نائل گشتند. در مهر ماه ۱۳۲۶ شمسی به امر والد بزرگوار خود توفیق ورود به طلبگی را پیدا نمودند و به همین منظور در نزد آیت الله ضیابری کتاب «جامع‌المقدمات» را فرا گرفتند. آیت الله سید مجتبی رودباری در حالی که سه سال در حوزه‌ی علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال داشتند در سال ۱۳۲۹ شمسی برای ادامه‌ی تحصیلات به حوزه‌ی مبارکه‌ی علمیه‌ی قم تشرف حاصل نمودند و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر بی‌بی حضرت معصومه سلام الله علیها به فراگیری دروس مشغول شدند.

ایشان طی مدت یاد شده به طور متفرقه در امتحانات کلاس نهم در دبیرستان آیت الله دکتر بهشتی (شاهپور سابق) رشت و کلاس ده و یازده را در دبیرستان «حکیم نظامی» واقع در قم و کلاس دوازده را در دبیرستان «فیروزکوهی» واقع در خیابان شیخ هادی تهران شرکت نمودند و به اخذ مدرک دیپلم نائل گشتند و در سال ۱۳۴۳ به امر پدر گرامیشان حوزه‌ی علیمه‌ی قم را به قصد عزیمت به حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف ترک نمودند و به مدت ۱۵ سال در جوار مرقد مولی‌الموحدین به فراگیری فقه و اصول پرداختند.

آیتالله رودباری در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه‌ی قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (ره) را داشتند. از دیگر استادان ایشان می‌توان مرحوم آیت الله حاج سید محمود ضیابری، آقای حاج شیخ محمد علی امینیان، آقای آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، آقای میرزا محمد تقی ستوده اراکی، آقای حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی (قدس الله اسرارهم)، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی حکیم را نام برد.

ایشان در شهریور ماه ۱۳۵۸ شمسی به ایران عزیمت نمودند و وارد شهر رشت شدند و هم‌اکنون هم در این شهر سکونت دارند و همه روزه در ایام تحصیل و حتی غیرتحصیل عده‌ی بسیاری از طلاب و علاقه‌مندان به علوم دینی در نزد ایشان به فراگیری دروس خود می‌پردازند.

یکی از اقدامات مفید و موثر ایشان در سالهای اخیر برای رشد و نمو استعدادهای نوجوانان و جوانان شهر رشت تأسیس کتابخانه‌یی با عنوان کتابخانه عمومی «حضرت امیرالمومنین علیه الاف و التحیه و الثناء» بوده که هر روزه جمعی از نوجوانان و جوانان به ویژه قشر دانش‌آموز و دانشجو از این مکان فرهنگی بهره‌ی فراوان می‌برند. هم‌اکنون ایشان همه روزه به اقامه‌ی نماز در مسجد صفی رشت می‌پردازند و هنگام ظهر در منزل ایشان به روی همگان برای طرح سوالهای دینی و دادن مبالغ خمس و زکات و … و همچنین رفع مشکلات باز است.

از جمله جلسات استوانه‌ی معنوی استان گیلان حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری می‌توان به کلاسهای تفسیر ایشان که جمعه شبها پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد صفی رشت برگزار می‌شود، اشاره نمود. البته این کلاسها فقط در روزهایی که در مسجد روضه برقرار نباشد دایر می‌گردد و همچنین به کلاس اخلاق ایشان که چهارشنبه‌ها یکساعت مانده به نماز ظهر در مسجد جامع بازار در راسته‌ی زرگرها جنب حوزه‌ی علمیه‌ی جامع رشت برگزار می‌شود، می‌توان اشاره نمود که بسیاری از طلاب و روحانیون در آخرین ساعتهای درسی هفته‌ی خود از کلام استاد بهره می‌برند و ورود برای همگان نیز آزاد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد رضا جوادی گیلانیحجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد رضا جوادی گیلانی 

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد رضا جوادی گیلانی در سال ۱۳۳۵ در رشت متولد شد دروس حوزوی را در سال ۱۳۴۸ در رشت آغاز نمود و پس از چندی ادامه‌ی مقدمات را در مدرسه‌ی دکتر ضیائی آستانه‌ی اشرفیه انجام داد. ایشان برای بهره‌گیری بیشتر از استادان خبره در سال ۱۳۵۲ به تهران رفته و در مدرسه‌ی چهل ستون ادامه تحصیل داده و پس از چند سال برای گذرانیدن سطوح راهی قم شدند.

استاد گرانقدر شیخ محمد رضا جوادی گیلانی از محضر استادانی خبره بهره بردند. وی در ادبیات از مدرس افغانی، لمعتین را از محضر آیت الله شیخ علی اشتهاردی، رسائل و مکاسب را از آیاتی چون اعتمادی و ستوده آموخت، همچنین در دروس خارج آیات عظام میرزا جواد آقا تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت فومنی و وحید خراسانی بهره برده است.

اشتغال به فقه و اصول ایشان را از فلسفه و عرفان جدا ننمود و فلسفه را از استادان خبره‌ی این فن به یادگار دارد و کتب گرانسنگ فصوص الحکم، تمهید القواعد، اشارات و اسفار را در محضر آیاتی همچون حسن‌زاده آملی و جوادی آملی و مصباح یزدی فرا گرفت.

ایشان در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ اولین دوره‌ی دکتری در تفسیر قرآن گردیده و کمتر کسی است که از مباحث تفسیری این مرد فاضل در ماه مبارک رمضان جرعه‌یی ننوشیده باشد.

شیخ محمدرضا جوادی گیلانی از سال ۱۳۵۲ در تحرکات انقلابی نقشی گسترده داشتند پخش اطلاعیه‌ها و ترویج آثار دیدگاه‌های امام را در بحبوحه‌های انقلاب بر عهده داشته، حتی پنج بار ساواک ایشان را دستگیر و بازداشت کرد و در یک مرحله که ایشان را در ساعت یک شب دستگیر کرده بودند با ضمانت و وثیقه‌ی یکی از بازریان بنام رشت حاج سید عبدالله ملکوتیان آزاد گردیدند و در سال ۱۳۵۶ قطعنامه‌یی را علیه رژیم شاهنشاهی در مسجد کاسه‌فروشان رشت و با حضور روحانیت برجسته‌ی گیلان مخصوصا مرحوم آیت‌الله احسانبخش و توده‌های مردم قراءت کردند.

پس از پیروزی انقلاب نیز به درس و بحث در قم مشغول شدند و از امور فرهنگی استان غفلت ننمودند تا اینکه در سال ۱۳۶۳ با جمعی از متدینین شهر مکتب وحی استان گیلان را تاسیس نموده و به ارائه‌ی مباحث روز عرفانی، تفسیری، اعتقادی پرداختند و هماره سیل مشتاق جوانان و نخبگان در جلسات ایشان حاضر می‌شدند جمعی از مردم تهران خواستار این شدند که در امور فرهنگی مذهبی حتی هفته‌یی یک بار هم شده از وجود آیت الله جوادی گیلانی بهره ببرند که با اصرار فراوان از سال ۱۳۷۲ در شهرک قدس تهران این تجمع شکل گرفت و در همان سال نیز موسسه‌ی خیریه‌ی امام علی(ع) را در رشت تاسیس نمودند که تا امروز بیش از ۲۵۰ عضو از جوانان، دانشجویان، طلاب، زنان بی‌سرپرست و یا بد سرپرست را زیر پوشش دارد.

استاد از سال ۱۳۷۹ در مسجد حاج مجتهد رشت مستقر شدند که به کانون تغذیه‌ی فکری – اعتقادی بسیاری از جوانان شهر مبدل شده است و در طی این سالها مباحثی همچون عالم مثال، تجسم اعمال، شرح دعای سحر، شرح اسماء الله، عطیه الهی، تفسیر قرآن، شرح زیارت جامعه کبیره، شفاعت و بسیاری از موضاعات دینی ارائه نمودند و هم‌اکنون جلسات درس اخلاق ایشان جمعه شبها پس از نماز مغرب و عشاء در زمینه‌ی شرح خطبه‌ی همام نهج‌البلاغه در توصیف احوال متقیان در مسجد حاج مجتهد برقرار بوده و پذیرای خیل مشتاقان گردیده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی رشت آبادی

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی رشت آبادی

 استادگرانمایه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در یکی از روستاهای اطراف رشت (رشت‌آباد) به دنیا آمدند. حدود سه یا چهار سال داشتند که به همراه پدر و مادر به رشت عزیمت نموده و دوران ابتدایی و دبیرستان را در مدارس گذرانیدند؛ پس از اتمام دروس دبیرستان در دانشگاه الهیات مشغول به تحصیل شده اما علاقه‌ی ایشان به دروس حوزوی سبب ورودشان به حوزه‌ی علمیه شد و در سلک و صنف روحانیت درآمدند.

ایشان بیشتر کتابهای ادبیات عرب مانند سیوطی و مطول و بخشهایی از کتابهای قوانین و لمعه را نزد مرحوم مدرس افغانی فرا گرفتند. در سطح از حضرات آیات اشتهاردی، اعتمادی، پایانی، ستوده و بنی‌فضل استفاده نموده و خارج فقه و اصول را نزد آیات عظام مرعشی نجفی، سید محمد روحانی و سالیانی هم در درس اصول آیت‌‌الله مکارم شیرازی شرکت کردند. بخشی از منظومه را نزد آیت ‌الله انصاری شیرازی فرا گرفته‌اند. البته چون همسر ایشان هم مشغول تحصیل علم بودند دروس اسفار آیت ‌الله حسن‌زاده آملی و رجال آیت ‌الله ابوطالب تجلیل را که همسرشان می‌رفتند را نیز گوش می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی از جوانی به نوشتن علاقه داشته و در درسهایی هم که شرکت می‌کردند، آنها را می‌نوشته یا از ضبط پیاده می‌‌نمودند تا اینکه به نظرشان رسید که چه خوب است کتابهای درسی حوزه را شرح کنند؛ البته در آن ایام، شرح فارسی بر دروس حوزوی زیاد متداول نبود. در سال دوم حوزه که حدوداً نوزده ‌ساله بودند «کتاب‌الکامل فی شرح‌العوامل» را به رشته‌ی تحریر درآوردند.

این کتاب در سال ۱۳۵۴ یا ۵۵ بود که به زیور طبع آراسته گردید. در کنار درسهای حوزه، علاقه‌ی وافرشان سبب شد از سال ۱۳۵۸ به صورت رسمی شروع به تدریس دروس متداول حوزوی کنند و در مدارسی مانند مدرسه‌ی رضویه، رسالت و… تدریس می‌نمودند و علاوه بر تدریس سطوح مختلف، مصاحبات امتحانات شفاهی را نیز بر عهده‌ی ایشان بوده. بعدها بیشتر وقتشان صرف نوشتن شد. با توفیق الهی و تشویق برخی دوستان، تاکنون بیش از ۸۳ مجلد کتاب از ایشان به رشته‌ی تحریر در آمده است.

بیشتر کتابهای ایشان جنبه‌ی شرح کتب را داشته است و در علومی چون ادبیات عرب، معانی و بیان و بدیع، منطق، فقه و شرح برخی کتب حدیثی است. کتابهایی مانند شرح نهج‌الفصاحه، کامل‌الزیارات ابن‌قولویه، ترجمه و شرح علل‌الشرایع، سنن‌النبی علامه طباطبایی(ره)، ترجمه و شرح مختصری بر تحف‌العقول در دو مجلد و…. که حاصل تلاش سی‌وچند ساله این عالم دینی بوده است.

پس از سالها خروج از گیلان ایشان نزدیک به سه سال است که به گیلان و شهر رشت بازگشته‌اند و به تدریس در حوزه‌ی علمیه رشت و همچنین امام جماعت مسجد گلشن بازار و امور تحقیقی اشتغال دارند.

کلاسهای دروس اخلاق ایشان دوشنبه شبها پس از نماز مغرب و عشاء کانونی برای پویندگان معرفت است که هم‌اکنون به موضوع آفات زبان می‌پردازند./ مجموعه معراج ( مجمع علمی رشد اندیشه جوان)

 

منبع: 8 دی نیوز

انتهای پیام/98


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads