کد خبر: 69647 - تاریخ: یکشنبه، 11 ژانویه 2015 - 19:26

بخش نخست گفتگوی تفصیلی خوبان خبر با شهردار خشکبیجار/

به مدیریت شهری در ادوار گذشته کم توجهی شده/ باید خشکبیجار را از نو ساخت/ حتی یک متر مربع آسفالت سالم نداریم

ابراهیم اثنی عشری شهردار خشکبیجار از 2 بهمن 92 با رای اعضای شورای اسلامی شهر خشکبیجار به عنوان شهردار خشکبیجار منصوب شد، خبرنگار ما در گفتگویی یک ساعته با اثنی عشری، از هر دری با شهردار سخن گفت. از مشکلات شهر گرفته تا اقداماتی که شهرداری در مدت یک سال اخیر انجام داده است.

به گزارش خوبان: ابراهیم اثنی عشری شهردار خشکبیجار از 2 بهمن 92 با رای اعضای شورای اسلامی شهر خشکبیجار به عنوان شهردار خشکبیجار منصوب شد. خبرنگار ما در گفتگویی یک ساعته با اثنی عشری، از هر دری با شهردار سخن گفت. از مشکلات شهر گرفته تا اقداماتی که شهرداری در مدت یک سال اخیر انجام داده است. بخش اول این گفتگو تقدیم حضورتان می گردد.

خوبان خبر: در ابتدا گزیده ای از مهمترین اقداماتی که در مدت حضور شما در شهرداری خشکبیجار صورت گرفته را توضیح دهید.

وقتی در بهمن ماه سال 92 بر سر کار آمدم، با بررسی های به عمل آمده و کارهای کارشناسی، متوجه شدیم که خشکبیجار از محرومیت زیادی به خصوص در زمینه توسعه و عمران شهری رنج می برد. در واقع به مدیریت شهری در ادوار گذشته توجه کم تری شده است.

در ابتدا سعی کردیم تا نسبت به ساماندهی و اصلاح معابر سطح شهر در جهت توسعه شهری اقدام کنیم.

خشکبیجار کمربندی ندارد و طبیعتا کلیه ماشین آلات سنگین و تریلی باید از محور اصلی و از داخل شهر یا از محور بلوار ساحل و یا جاده امین آباد تردد کنند و این مشکلات زیادی را برای شهر خشکبیجار ایجاد نموده.

در واقع ما یک متر مربع آسفالت سالم نداریم و میادین شهر پاسخگوی تردد ماشین آلات سنگین نیستند.

بدین منظور میدان شهید نوشادل و میدان شهید مظلومی در این مدت اصلاح شد. این کار هم حسن و هم عیب دارد.

حسن آن در تردد روان ماشین آلات سنگین است اما برخی میدان ها مثل میدان روبروی شهرداری برای مثال هنوز اصلاح نشده است.

عیب این کار هم در تردد سریع ماشین آلات سبک است. چون با توجه به قواعد تسهیل در ماشین آلات سنگین، اصلاح گردیده است که طبیعتا هزینه هایی مضاعف برای شهرداری در جهت اصلاح میادین دارد.

اقدام بعدی اصلاح بلوارها و تعریض خیابان بود که از منظر شهرسازی با وجود این که شهر در محور توسعه قرار دارد، کم تر مورد توجه بوده است.

معتقدم که هر چه سریع تر باید خشکبیجار را با دانش معماری و شهرسازی جدید از نو ساخت.

پیاده رو سازی محورهای اصلی یعنی بلوار امام رضا (ع)، بلوار شهید مطهری، بلوار ساحل و خیابان شریعتی پیشرفت خوبی داشته است. همچنین بهسازی کامل پارک شهر را در دستور کار قرار دادیم که تا کنون 90 درصد پیشرفت داشته است.

با اعتبارات دولت در سال 93 بالغ بر 30 هزار متر مربع روکش و لکه گیری آسفالت را انجام دادیم.

در بخش توسعه و احیای فضای سبز شهری هم کارهای خوبی انجام شده است. با نشاء گل های تزئینی در سال 92 و93 بلوارها و میادین را گل کاری نمودیم.

 

شهردار خشکبیجار

 

اما همچنان کمبودها باقی است و مشکلات زیاد است.

از دولت انتظار کمک بیشتری خصوصاً برای شهرداری های کوچک و کم درآمد چون خشکبیجار داریم. چون با درآمدهای عمومی این شهر ما یک متر مربع کار عمرانی نمی توانیم بکنیم. حتی این درآمدهای، پاسخگوی هزینه های جاری شهرداری هم نیست.

خوبان خبر: چرا آسفالت کوچه ها به کندی پیش می رود؟

کوچه های سطح شهر باید با مشارکت مردم و شهرداری آسفالت شود چرا که همان گونه که عرض کردم درآمد عمومی شهر پاسخگوی هزینه های جاری شهرداری نیست و با این درآمد نمی توان یک متر مربع کار عمرانی کرد.

دولت در جهت توسعه و عمران شهری هر ساله کمک می کند و برای این کمک تعریف دارد. طبق این تعریف ،دولت در آسفالت کوچه ها هزینه ای را قبول نمی کند. چرا که وقتی محور اصلی شهر مثل بلوار اما رضا (ع)، بلوار مطهری، بلوار سردار جنگل، بلوار شریعتی، بلوار نواب صفوی، بلوارطالقانی و غیره در اولویت هستند، اعتبارات دولتی تنها در این محورها هزینه می شود. و وقتی به کوچه های 4، 6 و8 متری می رسیم،باید از درآمدهای عمومی شهر استفاده کنیم.

خوبان خبر: برای مثال اهالی کوچه همت که می گویند که شهرداری از آن ها 20 میلیون تومان برای آسفالت کوچه شان طلب کرده است.

اما برای 150 متر طول این مبلغ فوق العاده زیاد و بعید است.

خوبان خبر: یعنی به نظر شما چه مقدار کافی است؟

برای هر متر مربع آسفالت حداقل 40 هزار تومان باید هزینه شود. یعنی یک متر مربع آسفالت با ضخامت 5 تا 7 سانت.

ما انتظار داریم که مردم حداقل در30 درصد هزینه ها مشارکت کنند. البته هزینه زیرسازی هیچ گونه مشارکتی نیاز نیست و شهرداری این هزینه را تقبل می کند.

ولی این که 100 درصد هزینه آسفالت و زیرسازی را شهرداری بپردازد، این امکان پذیر نیست.

البته ما به مردم حق می دهم. وضعیت معیشت مردم مشکل است اما نگاه شهرداری به همین مردم است. وقتی درآمد مردم کشاورزی است و درآمد شهرداری هم پایین می آید و این موجب می شود شهرداری ضعیف شود.

خوبان خبر: چه دلایلی باعث شده تا شهرداری خشکبیجار به لحاظ مالی ضعیف باشد؟

به عنوان یک کارشناس که 30 سال در کار شهرسازی و شهرداری کار کردم می گویم که اولین نکته بی توجهی به مدیریت شهری طی سال های گذشته بوده است. عامل دوم هم نداشتن طرح جامع شهری است.

این شهر سه دهه است که با طرح هادی اداره می شود. 30 سال قبل طرح هادی تهیه شده و این یعنی عقب ماندگی و محرومیت. ما طرح جامع را تهیه کرده ایم و منتظریم تا در شورای توسعه استان به تصویب برسد و در نهایت ابلاغ شود.

در اینجا لازم است از اعضای شورای اسلامی شهرکه در این موضوع مصر بودند و پا به پای شهرداری در کار کارشناسی کارگروه معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی پیگیر قضیه بودند، تشکر نمایم.

خوبان خبر: طرح جامع شهری چه فوایدی برای مردم خشکبیجار خواهد داشت؟

مشکلات مردم  در ساخت و ساز با تصویب طرح جامع کمتر خواهد شد. چون سرانه مسکونی افزایش پیدا و خیلی از املاکی را که بر اساس طرح هادی شهر باغ و مزارع بوده از این کاربری خارج و با کاربری مسکونی ادامه فعالیت خواهد داد و خیلی از کاربری هایی که در توسعه شهری مورد نیاز است لحاظ شده است. مردم من بعد در ساخت و ساز پیش قدم خواهند شد و مجوزها و صدور پروانه های ساختمانی جز منابع درآمدی پایدار است که در وضعیت اقتصادی شهرداری تاثیرگذار است.

خوبان خبر: به نظر شما این طرح تا پایان سال آینده تصویب می شود؟

انتظار ما این است که زودتر تصویب شود.

ما از نمایندگان شهرستان، معاون امور عمرانی استاندار و فرماندار رشت درخواست پیگیری بیشتر نموده ایم. اما چون کارشناسان باید از وزارت راه و شهرسازی بیایند و بازدید میدانی انجام دهند این کار مدتی به طول می انجامد. چون طرح های جامع زیادی در کشور است، این برنامه ریزی با کارشناسان وزارت خانه است.

خوبان خبر: شهرداری خشکبیجار در خصوص سگ های ولگرد چه اقداماتی را تا کنون انجام داده است؟

موضوع سگ های ولگرد مخصوصا در شهر خشکبیجار به جهت کوچک بودن بیشتر به چشم می آید. البته این معضل در بیشتر شهرها وجود دارد و شاید در سال های اخیر بیشتر به چشم آمده است.

شهرداری قصد کشتن سگ ها را ندارد اما زنده گیری کار آسانی نیست. به همین خاطر شهرداری سگ ها را بیهوش می کند و سپس آن ها را جمع آوری می نماید.

 

ادامه دارد…

 

انتهای پیام/47

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۷

  1. منبع آگاه
     | 2015/01/11 - 21:08
    پاسخ
    +3
    0

    قابل توجه شهردار و اعضای محترم شورای شهر و مردم خشکبیجار:
    در ادوار گذشته شهرداری با درآمد شهر و بودجه های عمرانی ملی، کارهای عمرانی انجام میداد
    خدا به داد شهر و شهروندانمان برسد!

  2. حسن
     | 2015/01/12 - 01:54
    پاسخ

    سلام
    خوبان خبر چرا مصاحبه های حاج حسین رضاپور رو پوشش نمیدید؟
    صحبت های ایشان رمز پیشرفت استان گیلان هست.
    مصاحبه اخیرش که تو چند تا سایت بود فوق العاده هست من که امیدوار هستم به تغییرات جدید با این رویکرد مناسب

  3. خشکبیجار
     | 2015/01/12 - 11:07
    پاسخ
    +1
    0

    با سلام و تشکر
    از آقای شهردار بابت عملکردشون ممنونم اما از ایشون خواهش می کنم به وضعیت کوچه ها بیشتر توجه کنن واقعا بعضی کوچه ها به خصوص موقع بارندگی قابل رفت و آمد نیستن.

  4. بازاری
     | 2015/01/12 - 17:06
    پاسخ
    +2
    0

    با سلام
    خدمت شهردار وشورای محترم
    جمع اوری سد معابر شهر به عهده کی هستش ایا این کار هم نیاز به بودجه داره یا مغازه دارها باید جمع کنند

  5. شهروند
     | 2015/01/12 - 20:45
    پاسخ
    +1
    -1

    با سلام
    اقای شهردار حتما باید سگها یکی رو راهی بیمارستان بکنن بعد شما تازه ستاد بحران تشکیل بدید

  6. مهدی
     | 2015/01/12 - 21:03
    پاسخ
    +2
    -1

    با تشکر از زحمات آقای اثنی عشری به نظرم در حال حاضر باید از ایشان حمایت کنیم و این را هم بدانیم هر انسانی خالی از ایراد و اشتباه نیست و هر نقدی که به ایشان داریم با رعایت چارچوب های قانونی از ایشان مطالبه کنیم تا هم شهرمان در نهایت توسعه یابد و هم فضای لازم برای تبادل نظر بین منتقدین دلسوز و مسئولین خدمت گذار به وجود آید.

  7. شهروند
     | 2015/01/24 - 12:11
    پاسخ
    +1
    0

    باسلام خدمت شهردار محترم: در ادوار گذشته با مدیریت از درآمد شهرداری کارهای خوبی بدون مقوله پیشنهاد فروش اموال واملاک صورت گرفت وهمچنین آسفالتهای گذشته درمقایسه با حال از کیفیت بهتری بر خوردار می باشد به عنوان مثال یوسف محله با جاده آلمان ولی این به بدان معنا نیست که همه کارهای حال شهرداری خوب نیست

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads