کد خبر: 69351 - تاریخ: پنج‌شنبه، 8 ژانویه 2015 - 17:37

جوسازی علیه ایران روی خروجی خبرگزاری انگلیسی؛

رویترز مدعی شد: آژانس هنوز نمی‌تواند اطمینان دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهداف صلح آمیز دارد

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم “یوسف بات” نوشت: ایران و 1+5 پس از ناتوانی در دستیابی به توافق جامع هسته ای در ماه نوامبر، مهلت جدید اول ژوئیه 2015 را برای این منظور تعیین کردند.

به گزارش خوبان به نقل از باشگاه خبرنگاران، رویترز مدعی شد: “دیپلمات های بلند پایه در حالی قرار است بار دیگر 18 ژانویه با یکدیگر دیدار کنند که دورنمای دستیابی به موفقیت سریع چندان روشن به نظر نمی‌رسد. یک مانع بزرگ این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خودش هدف غیرممکن تایید ماهیت “صرفا صلح آمیز” برنامه هسته ای ایران را تعیین کرده است. با تعیین چنین استاندارد غیرممکنی برای ایران، این سازمان در واقع احتمال دستیابی به توافق هسته ای با این کشور را تضعیف می‌کند.”

آژانس

پس از پایان دور قبلی مذاکرات ، “یوکیا آمانو” مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با سی ان ان ادعا کرد آژانس هنوز نمی تواند اطمینان دهد که همه فعالیت های هسته ای ایران برای اهداف صلح آمیز دنبال می شود.

وی با چهار بار تکرار این موضوع در مصاحبه کوتاه خود در واقع اعلام کرد که این نقش اصلی آژانس وی است اما این طور نیست.

رویترز ادامه داد: آمانو در اظهارات خود به این موضوع اشاره نکرد که ایران در این میان ، تنها کشور نیست و آژانس وی نمی تواند ماهیت صرفا صلح آمیز فعالیت های هسته ای آرژانتین ، برزیل و 51 کشور دیگر را نیز تایید کند.

هانس بلیکس مدیر کل پیشین سازمان بین المللی انرژی اتمی اخیرا در توضیح این موضوع مدعی شده: “همواره ممکن است موضوعات کوچکی در یک منطقه جغرافیایی بزرگ مخفی شده باشد و شما هرگز نمی توانید به طور کامل تضمین کنید که هیچ فعالیت اعلام نشده ای وجود ندارد.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان فنی غیرسیاسی طراحی شد. این آژانس برای بررسی منظم مواد هسته ای کشورهای عضو و اطمینان بخشیدن درباره این موضوع تشکیل شد که فعالیت هسته ای هیچکس در جهت استفاده تسلیحاتی منحرف نمی شود. این سازمان این کار را نیز انجام داده است. طی دهه های گذشته ، به عنوان مثال این آژانس بارها تایید کرد که فعالیت های هسته ای ایران در جهت هیچ برنامه نظامی منحرف نشده است.

از سوی دیگر رابرت کلی مدیر سابق تیم بازرسی سازمان بین المللی انرژی اتمی ، ضعف هایی در استدلال های آژانس یافته است.

وی از آژانس برای رد پیشنهاد ایران برای بازرسی از یک تاسیسات دیگر این کشور انتقاد کرد..

هانس بلیکس مدیر کل پیشین سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز به دستکاری های اطلاعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی مشکوک است و می گوید در گزارش های آژانس درباره تلاش های نظامی ایران به همان اندازه اطلاعات ، اطلاعات نادرست زیادی نیز وجود دارد.

حقیقت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازرسی مواد هسته ای مهارت دارد اما برای تحقیقات از مهارت شایسته‎ای برخوردار نیست.

انتهای پیام/97


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads