کد خبر: 69318 - تاریخ: پنج‌شنبه، 8 ژانویه 2015 - 15:11

گزارش از تاز‌ه‌ترین اثر مجید مجیدی:

«حرف حساب» مجید مجیدی در سینمای اسلام/ حرفه‌ای‌های جهان زیر سایه «محمد(ص)»/ تمامی‌حملاتی که ‘محمد(ص)’ تحمل می‌کند!

تمامی انتقادات جریان‌های سلفی و وهابی از «محمد(ص)» در حالی است که بارها و بارها عوامل این فیلم توضیح داده‌اند که قرار نیست چهره پیامبر عظیم الشان اسلام در این فیلم به نمایش درآید. حال این سوال پیش می‌آید براستی این جریان‌ها نگران چه موضوعی هستند که به تکاپو برای تحریم و تخریب این پروژه عظیم افتاده‌اند.

به گزارش خوبان به نقل از جهان نیوز، “ايمان، اخلاق و معنويت همواره دغدغه اصلي من در سينما بوده و اين دغدغه به اشكال مختلف در آثارم وجود دارد اما درفیلم محمد رسول الله (ص) 1 قبال جريان‌هاي مخرب شكل گرفته در طول سال‌هاي اخير و نگرش‌هاي انحرافي نسبت به اسلام و پيامبر اكرم (ص) و خصوصا با وارد شدن جريانات هنري به اين گونه مخالفت‌ها كه معلوم است عموم مخاطبين را مورد توجه قرار داده‌اند مثل انتشار كتاب آيات شيطاني ، فيلم فتنه و حتي كاريكاتورهاي دانماركي وبا توجه به تاكيدات علماي بزرگ اسلام و شخصيت‌هاي طراز اول، احساس وظيفه كردم فيلمي با موضوع پيامبر اكرم (ص) بسازم چرا كه پيامبر اسلام مظهر يگانه اخلاق و معنويت است و تلاشم بر اين است كه اين فيلم را با تكيه بر جنبه هاي اعتقادي و به دور از جريان‌هاي تبليغي و سياسي بسازم.”

شاید بتوان این چند جمله را بهانه ساخت پروژه محمد(ص) از سوی مجید مجیدی عنوان کرد. کارگردانی که پس از سه سال تحقیق و نگارش سناریو، برای نخستین بار در اواسط سال ۹۰ خبر از ساخت فیلمی داد به نام “محمد(ص)”.

«محمد(ص)» قرار است از دوران جاهليت و شرايط اجتماعي زمان تولد حضرت آغاز و در ۱۲ سالگي ايشان به‌پايان برسد.

به گفته مجیدی نگارش فیلمنامه و مراحل تحقیقاتی پروژه از سال ۸۷ آغاز و در این راه نیز رايزني و مشورت‌هاي گوناگوني با علماي طراز اول جهان اسلام صورت رفته است.

توصیه‌های آیت الله جوادی آملی به عوامل پروژه

در همین راستا مجیدی و سایر عوامل فیلم در دی ماه سال ۹۰ به دیدار آیت الله جوادی آملی رفتند. این مفسر قرآن در این دیدار و پس از استماع گزارش مجیدی از مراحل تولید و برنامه‌های در دست اقدام می گوید: «گزارش نافع و مسرت‌بخشي را شنيدم. اميدوارم كه خداوند سعي بليغ شما را به احسن وجه مشكور كند و توفيق ارائه‌ خدمات برتر و بهتر را به همه‌ شما و همكاران‌تان مرحمت كند. چند نكته هست كه مربوط به فيلم و مربوط به وجود مبارك پيغمبر (ص) است. اگر كسي خواست درباره موضوعات عادي هنرنمايي كند، داشتن همان فكر عادي كافي است. اما اگر كسي خواست درباره موضوعات عالي هنرنمايي كند، بايد هنرش عالي باشد. يعني همان‌طور كه خود پيغمبر (ص) تحولي در جهان ايجاد كرد، فيلم آن حضرت هم بايد تحول ايجاد كند. وگرنه مي‌شود يك فيلم عادي.»

فیلم محمد رسول الله (ص) 2

جزئیاتی از لوکیشن «محمد(ص)»

منطقه‌ای ۶۳ هکتاری در ۵۵ کیلومتری شهر قم. روستایی سرسبز که تنها ۱۵ خانوار جمعیت دارد حالا به شهرک سینمایی مکه و مدینه برای این پروژه عظیم تبدیل شده است. گروهي به سرپرستي محسن شاه ابراهيمي كه يكي از بهترين طراحان سينماي ايران محسوب مي شود اين مكان را براي ساخت لوكيشن پيدا كرده‌اند. صابري مدير مؤسسۀ سينمايي نور تابان كه مسئول ساخت اين فيلم است، پيدا كردن اين لوكيشن را از معجزات اين پروژه مي داند چراکه موقعيت آن بسيار نزديك به موقعيت مكه است.

فیلم محمد رسول الله (ص) 3
فیلم محمد رسول الله (ص) 4

اما مهمترین ویژگی این منطقه، کوه‌های آن است. کوه‌هایی که تداعی کننده فضای شهر مکه است و جالبتر اینکه کوهی در این منطقه وجود دارد که به اذعان تمامی بازدید کنندگان این شهرک سینمایی، شباهت عجیبی به کوه احد دارد.

فیلم محمد رسول الله (ص) 5

حرفه‌ای‌های جهان زیر سایه «محمد(ص)»

برنده ۲ جایزه اسکار؛ طراح اصلی

«میلژن کرکا کلژاکویچ» هنرمند ۶۳ ساله کروات، طراح اصلي اين فيلم است و در کنار او، محسن شاه ابراهيمي طراحي صحنه و لباس را برعهده دارد. كركا در كارنامۀ خود دو جايزۀ اسكار را دارد. با ورود وي، از تیرماه ۸۹ ساخت لوكيشن آغاز شد. به گفته کرکا، وی تلاش کرده سازه اي براي ساخت لوكيشن به كار ببرد كه نه تنها در ايران، بلكه در سطح جهان بي نظير باشد.

فیلم محمد رسول الله (ص) 6

لوكيشن مكه شهريور ۹۰ به پايان رسيد. پس از آن در عيد قربان همان سال فيلم برداري كليد خورد. ۶۰ تا ۷۰ درصد فيلم در همين لوكيشن فيلمبرداري شد. يك صحنه از فيلم را نيز در عسلويه فيلمبرداري كردند. صحنۀ مربوط اولين سفر پيامبر در عسلويه پر شده است. به گفته عوامل تولید، اين لوكيشن بسيار بكر بود به گونه اي كه تا زمان ساخت اين پروژه اصلاً آدمي به آن مناطق نرفته بود.

فیلم محمد رسول الله (ص) 7

پس از آنكه فيلمبرداري عسلويه تمام شد، تمامی عوامل به كرمان سفر كردند. پس از ۱ ماه نيز در اواخر اسفند به همين لوكيشن پيامبر اعظم برگشتند. آن‌ها هم به دليل وضعيت آب هوايي و هم به دليل لوكيشن‌هاي خاص، به آن مناطق سفر كردند. يعني زماني كه نياز به دريا داشتند به عسلويه رفتند و زماني كه نياز به بياباني فراخ بود، به كرمان رفتند. مثلاً براي لشكركشي ابرهه نياز به بيابان داشتند.

جلوه‌های ویژه و معجزه‌ای که دیگر همراه «محمد(ص)» نیست!

كار جلوۀ ويژۀ اين فيلم بر عهدۀ اسكات اندرسن است. وی يكبار در سال ۹۶ برندۀ اسكار بهترين جلوۀ ويژه شده است. دوبار نيز در سال‌هاي ۹۶ و ۲۰۰۰ نامزد اسكار بوده است. «ترميناتور ۲: روز داوري»، «جان‌سخت: انتقامجو»، «كينگ كونگ» و «سوپرمن بازمي‌گردد»، فيلم‌هاي ديگري است كه در جلوۀ ويژۀ آن‌ها فیلم محمد رسول الله (ص) 8همكاري كرده است.

یکی از چهره‌های شاخص جلوه‌های ویژه ایران که از آغاز به کار پروژه محمد(ص) برای همکاری در کنار اندرسن قرار گرفت، جواد شریفی راد بود. هنرمندی که چندی پیش در روزهای پایانی پروژه معراجی‌ها بر اثر انفجار جان به جان آفرین تسلیم و جامعه هنری را داغدار کرد.

مجیدی کارگردان محمد(ص) درباره شریفی‌راد می‌گوید: «او کسی بود که خود را وقف انقلاب و دفاع مقدس کرده بود. تمام بدن او پر از ترکش بود و بارها و بارها در جنگ مجروح شده بود. هرجا خطر بود جواد بود، هرجا ماموریت غیر ممکن، عملیات خنثی سازی بمبی عمل نکرده، دردوران جنگ بود، جواد بود که بمب را خنثی کند. »

وی به نقش تاثیرگذار شریفی‌راد در پروژه محمد(ص) اشاره می‌کند و بر همین اساس می‌افزاید: «جواد خلاق بود و ادوات بسیاری را برای پروژه پیامبر (ص) ساخت که از او به یادگار در سینما خواهد ماند. هیچ کاری برای او غیر ممکن نبود و برای همین هرچه در ذهن داشتم به او می‌گفتم و جواد به بهترین شکلی ایده‌های ما را جامعه عمل می‌پوشاند. در یکی از صحنه‌های فیلم که در کنار سواحل خلیج فارس بود، تلاطم دریا را داشتیم و من می‌خواستم که موجهای بزرگ و سهمگین به ساحل بیاید. به جواد گفتم امکان چنین چیزی وجود دارد که بعدها باCGI (جلوه‌های کامپیوتری) تقویت کنیم. به من اطمینان داد که امکانپذیر است. فقط یک ماه فرصت می‌خواهد که آن وسایل را بسازد. او به شکل ناباورانه‌ای تجهیزاتی ساخت که موجهای بزرگ و عظیمی به ساحل برگردد که این ارتفاع موجها به ۴ تا ۶ متر می‌رسید. این کار او همه را به وجد آورده بود. جواد که به زبان انگلیسی مسلط بود با عوامل خارجی فیلم ارتباط بسیار دوستانه و حرفه‌ای را برقرار کرده بود و استرارو از او به عنوان معجزه گر نام می‌برد. جواد عاشقانه خود را وقف پروژه پیامبر اکرم (ص)کرد. ان شاء الله که در دیار باقی حضرت رسول (ص) شفیع او باشد.»

برندۀ ۳ جايزۀ اسكار، فيلمبردار فيلم پيامبر

مجیدی در این فیلم، از «ویتوریو استرارو» به عنوان فیلمبردار بهره جسته است. او يكي از بزرگترين فيلمبرداران جهان است که تا به حال موفق شده است سه بار جايزۀ اسكار را از آن خود کند. «اينك آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرين امپراتور» فيلم‌هايي است كه استرارو به خاطر آنها اسكار دريافت كرده است.

فیلم محمد رسول الله (ص) 9

این فیلمبردار مطرح سینمای جهان پیوستنش به پروژه محمد(ص) را اینگونه شرح می‌دهد: «سال ۲۰۱۰ که با رشید بن‌هادی (کارگردان) در پروژه‌ای در الجزایر همکاری می‌کردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد(ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل یک رویای جادویی ایمیلی را دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول یک سه گانه درباره زندگی محمد(ص) حضور داشته باشم؟» این ایمیل و قرار ملاقات مجیدی، مهدی حیدریان(تهیه کننده) و استرارو آغازی بود برای یک همکاری جاودانه.

بازدید رهبر انقلاب از لوکشین فیلم «محمد(ص)»

مقام معظم رهبری صبح روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه سال 91 برای بازدید از صحنه‌هایی از این فیلم به لوکیشن «محمد (ص)» حوالی تهران رفتند.

این بازدید که اولین دیدار آیت الله خامنه ای از مراحل تولید یک پروژه سینمایی محسوب می شود، نزدیک به ۶ ساعت ادامه یافته است و ایشان از قسمت های مختلف لوکیشن ساخته شده از جمله قسمت شهر مکه، شعب ابیطالب که داخل آن است، دیر بحیرا و قسمت مدینه با حوصله بازدید کرده اند و در خلال بازدید، مجید مجیدی، کارگردان، حیدریان، تهیه کننده و دیگر دست اندرکاران پروژه، توضیحات لازم را به رهبر انقلاب داده اند.

در این بازدید علاوه بر توضیحات کامل مجیدی برای آیت الله خامنه ای، ایشان هم دقایقی در جمع عوامل پروژه سخنرانی کرده و ضمن ابراز خرسندی از ساخت شهرک این فیلم، از دست اندرکاران پروژه تقدیر کرده اند.

فیلم محمد رسول الله (ص) 10

تمامی حملاتی که «محمد(ص)» تحمل می‌کند!

اما نکته جالبی که در این بین به چشم می‌خورد، حملاتی است که از سوی جریان‌های وهابی و سلفی به «محمد(ص)» صورت گرفته است.

شیخ‌الازهر: علمای ایران «محمد(ص)» را تحریم کنند!

پس از آنکه از نخستین روزهای اعلام خبر ساخت تازه ترین اثر مجید مجیدی رسانه‌های عربستانی و مصری حملات شدیدی را به این پروژه تحمیل کردند، در اوایل سال ۹۱ شیخ الازهر به بهانه به تصویر کشیدن چهره حضرت محمد(ص) در این پروژه، از علمای ایران می‌خواهد این اثر سینمایی را تحریم کرده و در برابر عرضه آن بایستند.

این سخنان شیخ الازهر در حالی بیان شد که یکی از علمای الازهر و از مسئولان مرکز مطالعات الازهر که مرکز افتای این دانشگاه بزرگ اسلامی است اعلام کرده بود، تا پایان تصویربرداری و چگونگی به تصویرکشیده شدن پیامبر اسلام(ص) در این فیلم نمی‌توان درباره آن سخن و ادعایی داشت.

روزنامه المصریون: مخالفت‌ها با «محمد(ص)» روز بروز بیشتر می‌شود

در این بین اما جریان‌های رسانه‌ای وابسته به سلفی‌ها به خصوص در شبه جزیره عربستان و مصر به دنبال تحریم اکران این فیلم در کشورهای عربی و اسلامی هستند.

روزنامه المصریون چاپ قاهره در این باره در گزارشی با عنوان «جدل عربی ـ ایرانی درباره به تصویر کشیدن پیامبر(ص)» با اشاره به آنچه بحران‌های مذهبی بین کشورهای «خلیج ع-ر-ب-ی و مصر» و ایران خوانده و با اشاره به نزدیک بودن پخش این فیلم در جشنواره فجر و میلاد پیامبر اکرم(ص)، مدعی شده است: این فیلم پیشاپیش با مخالفت کشورهای عربی مواجه شده است به گونه‌ای که بر اساس رصد «محمود قاسم» منتقد هنری این مخالفت‌ها هر چه به سوی اکران این فیلم می‌رویم بیشتر خواهد شد.

فیلم محمد رسول الله (ص) 11

معاون سابق وزارت اوقاف مصر: امیدوارم «محمد(ص)» تحریم شود

شخص دیگری که خواستار تحریم فیلم مجیدی شده است،‌ «سالم عبدالجلیل» معاون سابق وزارت اوقاف مصر است که می‌گوید: مشکل با فیلم «محمد(ص)» مجیدی دو عنوان دارد: «به تصویر کشیدن پیامبر اکرم(ص)» و «ارائه زندگی آن حضرت(ص) بر اساس منابع شیعی» لذا از جهان اسلام می‌خواهیم این فیلم را بایکوت کنند و من امیدوارم تلاش‌ها برای تحریم این فیلم موفقیت‌آمیز باشد.

اعتراف یک منتقد مصری: این فیلم اهل سنت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما نباید درکشورهای عربی اکران شود!

البته در این بین برخی از منتقدان مصری با موج شیعه‌هراسی ایجاد شده از پی ساخت این فیلم مخالفند؛ از جمله «ماجده خیرالله» است که می‌گوید: این که از نشر تفکر تشیع بترسیم بیشتر یک فوبیاست چراکه با دیدن این فیلم‌ها هرگز عقاید اهل‌سنت تغییر نخواهد کرد اما نباید در کشورهای عربی اکران شود.

«احمد المسلمانی»: الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است

یکی از مهمترین این چهره‌هایی که حالا به انتقاد از «محمد(ص)» پرداخته، چهره‌ای رسانه‌ای به نام «احمد المسلمانی» است که در ابتدای سقوط محمد مرسی و کودتای نظامیان، سخنگویی دولت نظامی‌ها را بر عهده داشت.

وی که در موج رسانه‌ای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد نقش مهمی داشت، اخیرا در برنامه «صوت القاهره» که از شبکه «سوئز جدید» پخش می‌شود با پخش برخی تصاویر منتشر شده از فیلم «محمد(ص)» به انتقادات در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(ص) در این فیلم نگران است.

مخالفت معاون شیخ الازهر با فیلم «محمد(ص)» مجیدی

چهره دیگری که به این عرصه گام نهاده است، «عباس شومان» معاون شیخ الازهر است که در گفت‌وگو با روزنامه «المصری الیوم» عنوان کرد: تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهل‌سنت است. شیعیان امامان‌شان را خدا پنداشته و اجازه بازی‌گری درباره آنها را نمی‌دهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را می‌دهند.

فیلم محمد رسول الله (ص) 12
… و اما یک سوال؛ حمله به «محمد(ص)» چرا و با چه هدفی؟!

در پایان لازم به ذکر است تمامی انتقادات جریان‌های سلفی و وهابی از «محمد(ص)» در حالی است که بارها و بارها عوامل این فیلم توضیح داده‌اند که قرار نیست چهره پیامبر عظیم الشان اسلام در این فیلم به نمایش درآید. حال این سوال پیش می‌آید براستی این جریان‌ها نگران چه موضوعی هستند که به تکاپو برای تحریم و تخریب این پروژه عظیم افتاده‌اند.

به نظر می‌رسد تمام این تلاش‌ها که در راستای ترویج «شیعه هراسی» در جهان صورت می‌گیرد، امروز تهدیدهای خود را متوجه عظیم ترین پروژه مذهبی ایران، «محمد(ص)» کرده است.

بنابر این گزارش و آخرین اخبار واصله احتمال نمایش این فیلم همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی و همچنین اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

گزارش: محمدجواد مشتهر

انتهای پیام/217

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads