کد خبر: 69182 - تاریخ: سه‌شنبه، 6 ژانویه 2015 - 12:41

وقتی همه می ترسند!

وقتی برخی رسانه های داخلی مثل بی بی سی با عمار برخورد می کنند!

در این میان عمار با رویکردی ابداعی، طرح مسئله و خلاقانه و با افق دیدی در تراز مردم ایران و انقلاب اسلامی نمونه موفقی از یک سینمای ایرانی و اسلامی است که می توان از آن به آینه تمام نمای جامعه ایرانی تعبیر کرد.

به گزارش خوبان: تاکید برسینمای اصیل و وطنی با بن مایه های اسلامی و ایرانی نقطه قوت عمار محسوب می شود. سینماگران بسیاری در سالهای پس از انقلاب جشنواره فیلم عمارفعالیت کرده اند. اما به دلیل حضور در فضای محفلی و نشست های شبانه و امثال آن همیشه نگاهی یکسان به مسائل داشته اند.

وقتی به لیست بلند بالای اکران کنندگان فیلم عمار می نگریم از کارگر و کارمند، تا دانشگاهی و طلبه، از راننده قطار مترو تا راننده اتوبوس و روستایی و شهری و عشایر در میانشان دیده می شود.

سونامی  دهه ۹۰ حالا دیگر کفر بی بی سی را هم درآورده اند تا در گزارشی علیه عمار تخریب را آغاز کند. ۴۰۰۰فیلم به جشنواره عمار ارسال شده است و برخی رسانه های داخلی در برابر این جریان سازی باور نکردنی سکوت پیشه کرده اند. حضور بیش از ۷۰۰ فیلم خارجی در این جشنواره نشان از بین المللی شدن «عمار» در میان سکوت جریان روشنفکری شده است.

بسیاری از فیلمهایی که در اروپا و خود آمریکا سانسور می شوند، خود را به عمار رسانده اند تا دیده شوند. عمار حالا بین المللی شده است و این مسئله موجب حیرت جریان روشنفکری که فیلم های آمریکایی را کپی می کنند، شده است.

متفاوت بودن عمار از جنبه ای دیگر بسیار قابل بحث تر است. مشارکت آحاد ملت ایران در اکران و نمایش و تماشای فیلم های معرفی شده به عمار یک حرکت بی سابقه در حوزه سینماست. در حوزه های دیگر مانند دفاع مقدس و انتخابات و نه دی که عمار از آن نشات گرفته است پیش از این شاهد این مشارکت همگانی و بی سابقه بوده ایم.

سادگی در همه مراحل از تولید تا اکران فیلمهای جشنواره عمار باعث شده است مردم دسترسی بالایی به این مجموعه داشته باشند. اکران های مردمی در روستاها و دورافتاده ترین نقاط کشور ابداعی نو در این بخش به شمار می آید.

از جنبه عدالت توزیعی جشنواره عمار توانسته است درباره همه نقاط کشور بی کم و کیف و درجه بندی شهروند ۱ و ۲ به آحاد ملت نگاهی یکسان داشته باشد. رشد و توسعه این رویکرد بیشتر پاسخی قاطع به استدلال کسانی است که از کیفیت رای پس از انتخابات سال ۸۸ سخن می گفتند.

واقعیتی به نام «ایران» وجود دارد. واقعیتی که گستره آن فراتر از تهران و دیگر کلانشهرهاست. جامعه ایرانی فیلم ایرانی می خواهد و عمار «مردم» را به «مردم» نشان می دهد. واقعیتی که قطعا نمی تواند در پس نظریات جریان روشنفکری در باره جامعه ایرانی قرار بگیرد. واقعیتی که فراتر از همه تحلیل های موجود همیشه تصمیم می گیرد و اجازه نمی دهد انقلاب را به یغما ببرند.

در کنار همه این ها عمار بدنه جدیدی را به سینما منتقل کرده است. در حال حاضر چند تن از کارگردانانی که در سالهای پیش از عمار جایزه گرفته اند، منتخب و برگزیده جشنواره های بزرگ تر شده اند و در مجامع بین المللی نیز حضور یافته اند.

تاکید برسینمای اصیل و وطنی با بن مایه های اسلامی و ایرانی نقطه قوت عمار محسوب می شود. سینماگران بسیاری در سالهای پس از انقلاب فعالیت کرده اند. اما به دلیل حضور در فضای محفلی و نشست های شبانه و امثال آن همیشه نگاهی یکسان به مسائل داشته اند. در این میان کارگردان جوانی هم که به میان آنها می آمد در فضای خود هضم می کردند و او نیز پس از مدتی شبیه آنها می شد.

تکرار موضوعات خاص، نگاه مشابه به مسائل مختلف، عدم تفکیک بیان مسائل اجتماعی و سیاه نمایی، عدم اشاره به مسئله پیشرفت، نپرداختن به مسئله «عدالت»، استفاده نکردن از نظرات عامه مردم، تزریق نا امیدی به جامعه و دست گذاشتن روی بی اهمیت ترین موضوعات برای مردم موجب شده بود تا سینمای ایرانی آینه تمام نمای جامعه ایرانی نباشد. در سالهای پس از انقلاب جز در موراد خاص سینمای ایران به کپی برابر اصل عناصر و مولفه های نگرش لیبرال تبدیل شده است. نظریه ای که ایرانیان کمتری سبک زندگی خود را بر اساس آن سامان داده بودند و اتفاقا پرداختن و تاکید بر سبک زندگی لیبرال در سینما، متاسفانه در میان بخشی از جامعه اثرات منفی را به دنبال داشته است.

در این میان عمار با رویکردی ابداعی، طرح مسئله و خلاقانه و با افق دیدی در تراز مردم ایران و انقلاب اسلامی نمونه موفقی از یک سینمای ایرانی و اسلامی است که می توان از آن به آینه تمام نمای جامعه ایرانی تعبیر کرد./ سراج۲۴

گفتنی است چندی پیش کیهان نوشته بود:

سایت فارسی‌زبان بی بی سی، گزارشی را درباره چهارمین جشنواره فیلم عمار منتشر کرده است. این پایگاه در گزارش خود سعی کرده با به هم بافتن برخی از مسائل که وجود خارجی ندارد جشنواره عمار را در تضاد با سینما و سینماگران ایرانی قرار دهد! به عنوان مثال در بخشی از این گزارش آمده است: «در مصاحبه‌های بسیاری از دست‌اندرکاران یا برندگان نه چندان شناخته شده این جشنواره آنچه جلب نظر می‌کند تاختن آن‌ها به سینمای ایران و لزوم تصرف آن توسط نیروهای «انقلابی» است.»(!)
در بخش دیگری از گزارش بی بی سی درباره عمار آمده است: «در بحبوحه درگیری سازمان سینمایی با خانه سینما و دستگیری تعدادی از مستندسازان ایرانی به اتهام ارتباط با «بیگانگان»، این جشنواره از همان ابتدا به عنوان بدیل و رقیبی «انقلابی» برای سینمای مستند ایران مطرح شد و هدف خود را گرفتن تریبون از دست «روشنفکران» و دادن آن به دست «بچه حزب‌اللهی‌ها» خواند.»
بی بی سی همچنین در این گزارش بار دیگر با حمله به جشنواره بین‌المللی ضدآمریکایی-ضدصهیونیستی «افق نو» وحشت خود را از برگزاری آن ابراز کرد. جشنواره‌ای که با روی کار آمدن دولت یازدهم تعطیل شد. برخی از نشریات دست به بایکوت خبری جشنواره مردمی عمار زدند.

 انتهای پیام/31


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads