کد خبر: 6914 - تاریخ: جمعه، 7 سپتامبر 2012 - 17:16

روسیه به اسرائیل در مورد حمله احتمالی به ایران به شدت هشدار داد

روسیه بار دیگر به رژیم صهیونیستی درباره حمله احتمالی به ایران به شدت هشدار داد و اعلام کرد که مسکو هیچگونه مدرکی که نشان دهد ایران برنامه هسته‌یی را با اهداف نظامی دنبال می کند، مشاهده نکرده است.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: ما به آنهایی که با راه‌حل های نظامی بیگانه نیستند یا آنهایی که دست کم به طور جدی درباره چنین راه‌هایی حرف می‌زنند هشدار می‌دهیم که چنین اقدامی زیان‌آور و به معنای واقعی کلمه برای ثبات منطقه فاجعه بار خواهد بود و شوک‌های بزرگی به حوزه‌های امنیتی و اقتصادی وارد خواهد کرد که انعکاس آن بسیار فراتر از مرزهای منطقه خاورمیانه خواهد رفت.

رویترز افزود: مقامات روسی در گذشته نیز هشدارهایی مشابه را داده‌اند اما اظهارات ریابکوف ظاهرا بر نگرانی مسکو از احتمال حمله اسراییل به تاسیسات هسته‌یی ایران تاکید دارد.

ریابکوف گفت که هیچ نشانه‌ای مبني بر نظامی بودن برنامه هسته‌‌یی ایران وجود ندارد و عنوان کرد که نظارت آژانس هسته‌یی سازمان ملل تضمین آن است.

معاون وزارت خارجه روسیه گفت: ما همانند گذشته هیچ نشانه‌ای مبني بر اینکه در برنامه هسته‌یی ایران بعد نظامی وجود دارد، نمی بینیم.

ریابکوف افزود: ما چیزی متفاوت را مشاهده می‌کنیم و آن این است که در ایران موادی هسته‌یی وجود دارد که تحت کنترل بازرسان و متخصصین آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این مواد هسته‌‌یی به سوی مصارف نظامی منحرف نشده‌اند و این چیزی است که آژانس به طور رسمی آن را تایید کرده‌ است.

این دیپلمات روس هم چنین بار دیگر به انتقاد از تحریم‌های یک جانبه علیه ایران پرداخت.

بر اساس گزارش اینترفکس، این مقام روس همچنین گفت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر با قوانین بین‌المللی است و تاکید کرد: ما نمی‌توانیم با اعمال فرامرزی قوانین آمریکا موافقت کنیم. از نظر ما چنین روش‌هایی نقض فاحش اصول و قواعد بین‌المللی است.

ریابکوف با با تاکید بر لزوم پایبندی اعضای سازمان ملل به منشور افزود: فقط زمانی که تهدیدی فوری متوجه صلح و امنیت جهانی باشد، می‌توان به بند هفتم منشور که به اقدامات تحریمی می‌پردازد، متوسل شد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری فعال ایران با آژانس برای احیای اعتماد جامعه جهانی گفت: کارهای زیادی است که باید انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که کشورش خواهان پیشرفت در گفت‌وگوی ایران با گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان) است و با اشاره به آخرین دور این مذاکرات که در مسکو بزگرار شد، گفت که روسیه به طور فعال در این مذاکرات شرکت کرده است.

وی افزود که پس از نشست مسکو تماس‌ها قطع نشده و در سطوح دیگر ادامه یافته است اما «با این حال این تلاش‌ها باید تشدید شود» زیرا «اگر تغییر مطلوبی در این وضعیت حاصل نشود، بار دیگر منجر به افرایش تنش‌ها خواهد شد.»

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads