کد خبر: 67634 - تاریخ: چهارشنبه، 17 دسامبر 2014 - 01:10

گروگان گیر ایرانی را بیشتر بشناسید

کلاهبرداری که پس از سرقت صدها هزار دلار در ایران از استرالیا پناهندگی می‌گیرد، پس از چندین سال و ارتکاب چندین جرم دیگر چون همدستی در قتل و هتک حرمت زنان، علی‌رغم هشدارهای تهران به سیدنی، دست به یک گروگان‌گیری مرگ‌بار زد.

به گزارش خوبان، سرانجام حادثه گروگانگيري سيدني استراليا بعد از ١٦ ساعت پايان يافت، اما آنچه موجب شد تا بار ديگر اين خبر به خصوص براي ايرانيان از درجه اهميت زيادي برخوردار شود، نام گروگان‌گير اصلي اين ماجرا بود. هارون مونس كه نام اصلي او محمدحسن منطقی است.

در سایت ویکی پدیا در همان ساعات اولیه صفحه ای مخصوص به وی راه اندازی شد. صفحه ای که در آن آمده بود: «هارون مونس (۱۳۴۳ بروجرد – ۱۳۹۳ سیدنی ) با نام قبلی محمدحسن منطقی بروجردی یک شیخ خودخواندۀایرانی بود که به استرالیا مهاجرت کرده و در شهر سیدنی زندگی می‌کرد. هارون مونس به عنوان عامل اصلی حادثه گروگان‌گیری سیدنی ۲۰۱۴ معرفی شد و در این گروگانگیری توسط پلیس کشته شد. او که قبلاً لباس روحانیت شیعه به تن می کرد، در وبسایتی که منسوب به اوست نوشته بود که دیگر شیعه نیست.»

اما نکته جالب اینکه ۲۰ سال پیش به اتهام کلاهبرداری، حکم جلب این گروگانگیر در ایران صادر شده و با توجه به  اینکه حتی وی از طریق اینترپل هم تحت تعقیب بود، اما بازهم استرالیا به وی پناهندگی اعطا کرده است!

 

728573

 

از کلاهبرداری تا تجاوز و تهدید

اما این پایان جنایات هارون مونس نیست. پایگاه اینترنتی مثلث در رابطه با تخلفات وی می نویسد: فردي كه در سال ۷۴ از ايران گريخته و به استراليا پناهنده شده و در هنگام واقعه تروريستي با قيد وثيقه آزاد بوده است. او متهم به دست داشتن در قتل همسر سابقش و همچنين تعرض جنسي به ٤٠ زن در استراليا بود. در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳، هارون توسط پلیس «نیوساوث ولز» به مشارکت در قتل همسر سابقش به وسیله چاقو و آتش زدن وی متهم شد.

شیخ هارون پیش از این یک بار توسط پلیس استرالیا بازداشت شده بود، چرا که پیامهایی حاوی کلمات تند و خشونت‌آمیز به خانواده هفت سرباز استرالیایی که در افغانستان کشته شده‌اند ارسال کرده بود.  شیخ هارون در پیامی به خانواده یکی از کماندوهای کشته‌شده در افغانستان نوشته که «من متاسفم از اینکه شما فرزندتان را از دست دادید ولی متاسف نیستم که قاتل شهروندان بی گناه اکنون مرده است.»

 

728574

 

شیعیان استرالیا ۶ سال پیش هشدار دادند

گفتنی است اما هیچ گاه اقدامی جدی علیه شیخ هارون صورت نگرفت. تا جایی که در سال ۲۰۰۸ روحانی های شیعه سیدنی با اعلام اینکه وی فردی شیاد و کلاهبردار است، در این رابطه به پلیس استرالیا هشدار می دهند! (لینک خبر سال ۲۰۰۸)

همچنین در رابطه با شیخ هارون برخی رسانه ها نوشته اند: «وی مظنون به دست داشتن در قتل همسر سابقش بوده و در رابطه با این پرونده در زمان این گروگانگیری به قید وثیقه آزاد بوده است. به نوشته رسانه های استرالیا، مقامات به شریک زندگی شیخ هارون که امیره درودیس نام دارد و ۳۴ ساله است، مظنون هستند که نولین هایسون پل، ۳۰ ساله و مادر دو فرزند را کشته است. خانم پل در آوریل سال گذشته در آپارتمانش در سیدنی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود و سپس جسدش به آتش کشیده شده بود. به گزارش رسانه‌ها، او که همسر پیشین شیخ هارون بود در آن زمان بر سر حضانت فرزندان با او دعوای سخت حقوقی داشت. شیخ هارون هم متهم شده بود که در قتل خانم پل دست داشته است. وکیل او به رسانه ها گفته بود که پرونده علیه این دو مظنون بسیار ضعیف است و هر دوی آنها شاهد داشته اند که در زمان قتل جای دیگری بوده اند. در زمان گروگانگیری این دو متهم با سپردن وثیقه آزاد بودند.»

حمایت شیخ هارون از ابوبکر البغدادی

هارون اگرچه پيش از اين لباس روحانيت شيعه را به تن مي‌كرده، اما در متني كه براي بيعت با ابوبكر البغدادي منتشر كرده است، خود را رافضي معرفي مي‌كند.

نكته قابل توجه درباره او و ساير تروريست‌هايي كه اين روزها در عراق و در كنار داعش مي جگند اين است كه اكثر آنها به بهانه‌هاي مختلف از كشورشان فرار کرده و در كشورهاي اروپايي پناهندگي سياسي دريافت كرده بودند.

هارون مونس نيز از اين قاعده مستثني نبود. او در سال ۱۳۷۴ به دلیل کلاهبرداری از ایران گریخت و دولت استرالیا او را به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفت و به رغم پیگیری پلیس ایران از طریق اینترپل او را تحویل تهران نداد. گفته مي شود كه وی در ايران داراي يك آژانس هواپيمايي بود.

او در بيانيه‌اش در پيوستن به داعش  با استناد به آیه «أطیعوا لله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم» خلیفه خودخوانده گروهک تکفیری داعش را امام زمان خود خواند و با او اعلام بیعت کرد. وی در این بیانیه اعلام کرد: «کسانی که با خلیفه مسلمین بیعت می کنند با خداوند و رسول وی بیعت می‌کنند».

 

826858_459

 

استرالیا از شرایط روانی گروگان گیر اطلاع داشت!

نکته جالب اینکه به نوشته خبرگزاری رویترز، ابوت نخست وزیر استرالیا در نشستی خبری که ساعاتی پس از پایان گروگان‌گیری برگزار کرد، با بیان اینکه سوابق این فرد به خوبی برای مقامات استرالیایی روشن بوده، گفت: «او سابقه‌ای طولانی از جرایم خشن، گرایش به افراط‌گرایی و بی‌ثباتی روانی داشت.»

وزارت خارجه کشورمان نیز ساعتی پس از انتشار خبر ایرانی بودن گروگان گیر اعلام کرد که شرایط و سوابق روانی گروگان‌گیر به مقامات استرالیا اطلاع داده شده و وضعیت وی برای آنها روشن بود.

اعلام آمادگی پلیس ایران جهت کامل کردن تحقیقات حادثه سیدنی

فرمانده نیروی انتظامی از آمادگی پلیس ایران برای همکاری با پلیس استرالیا جهت تکمیل کردن تحقیقات حادثه گروگان گیری سیدنی و پرونده منطقی خبر داد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه گردهمایی تجلیل از پژوهشگران دانشگاه علوم انتظامی در جمع خبرنگاران در واکنش به حادثه گروگان گیری روز گذشته سیدنی، اظهار داشت: منطقی سال ۷۵ آژانس مسافربری داشته و کلاهبرداری کرده است که پس از آن به مالزی و سپس به استرالیا فرار کرد.

وی ادامه داد: جمع آوری مدارک این فرد تا سال ۷۹ طول کشید و ما به پلیس استرالیا این موضوع را اعلام کردیم ولی چون استرالیا با ایران قرارداد استرداد مجرمان را ندارد، وی را به ایران تحویل نداد.

فرمانده ناجا گفت: پلیس استرالیا به این نتیجه رسید که بر اساس اطلاعات گذشته ما فرد گروگان گیر همان منطقی است و آنها اثر انگشت وی را برای ما فرستادند ولی ما اثر انگشتی از منطقی نداشتیم.

اسماعیل احمدی مقدم اظهار داشت: اینترپل ایران جهت همکاری مشترک با پلیس استرالیا در این زمینه آماده است، همچنین آمادگی داریم DNA این فرد را نیز بررسی کنیم.

منبع: مجله مهر

انتهای پیام/31


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads