کد خبر: 67307 - تاریخ: یکشنبه، 14 دسامبر 2014 - 11:07

خواص اسرار آمیز گیاهان دارویی؛

گیلان بهترین مکان برای پرورش استویا

اقلیم آب و هوایی استان موجب شده تا گیلان بهترین مکان برای پرورش استویا باشد.

به گزارش خوبان، دم‌نوش یا جوشانده به نوشیدنی‌هایی که معمولاً از دم کردن گیاهان مختلف به دست می‌آیند اطلاق می‌شود. این گیاهان معمولاً خاصیت دارویی نیز دارند و بخشی از داروهای طب سنتی و توصیه های اسلامی را تشکیل می‌دهند. دم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزیی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دمنوش

 

اگرچه گیاهان دارویی منشاء طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آنها باشد به‌ویژه در مورد کودکان و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.

اغلب گیاهان بافت سفت و خشنی دارند که بدن قادر به هضم این بافت و دسترسی به ترکیبات مفید آن نیست. در نتیجه برای آن که ما بتوانیم از این ترکیبات سودمند نفع ببریم با خیساندن گیاه در آب، دم کردن یا جوشاندن به اثرات مهم آن دست می یابیم. البته باید بدانید دم کردن و جوشاندن گیاهان دو روش مختلف است و نوشیدنی حاصل از هر روش، خاصیت و تاثیر جداگانه ای بر بدن می گذارد.

سید محسن نساج حسینی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان در گفتگو با خبرنگار ایسنا، گفت: گیاهان دارویی از زمان های دور به صورت خودرو در طبیعت می روییدند و توسط انسان ها برای درمان بیماری ها به کار برده می شدند، خواص گیاهان دارویی در طول زمان به صورت تجربی برای انسان ها ثابت شده است.

دکترای بیماری شناسی گیاهی با بیان اینکه از گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود، افزود: بسیاری از داروهای سنتز شده نیز با الهام از گیاهان دارویی و استخراج موارد موثره گیاهان تولید و به بازار عرضه می شوند، گیاهان دارویی طیف وسیعی از گیاهان هستند که در رده های مختلف با خواص دارویی، درمانی و تقویتی دسته بندی می شوند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه کشور ما به دلیل تنوع جغرافیایی و آب و هوایی مکانی مناسب برای رشد گیاهان دارویی متعدد است، تصریح کرد: گیاه دارویی چای 5000 سال پیش توسط چینی ها شناسایی شد و از آن زمان تاکنون برای مقاوم ساختن بدن و جلوگیری از بروز بیماری ها استفاده می شود اخیرا خواص ضدسرطانی چای و استفاده از آن برای تنظیم فشار خون نیز به اثبات رسیده است.

نساج چای، گل گاو زبان و بابونه را از جمله گیاهان دارویی عنوان کرد که در استان گیلان در سطح وسیع کشت می شوند و ادامه داد: اخیرا گیاه استویا (برگ عسلی یا شیرین برگ) وارد کشور می شود که برگ های آن برای شیرین کردن نوشیدنی ها همچون چای مناسب است و مضرات ناشی از مصرف قند معمولی را ندارد لذا برای مصرف افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشد اقلیم آب و هوایی استان موجب شده تا گیلان بهترین مکان برای پرورش استویا باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از دمنوش به طور کلی برای بدن مفید می باشد، تاکید کرد: زیاده روی در مصرف دمنوش نیز همچون سایر موارد می تواند برای بدن مضر باشد، مضرف یکبار در روز گیاهان دارویی عارضه ای برای بدن ایجاد نمی کند، افراد مبتلا به بیماری های خاص با مشورت پزشک از گیاهان دارویی استفاده کنند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان خاطرنشان کرد: در زمینه گیاهان دارویی پژوهشکده ای را در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در هلجرد مستقر کرده است که تحقیقات جامعی در این زمینه ارایه می دهد،پژوهشکده گیاهان دارویی تولیدات مربوط به تحقیقات گذشته را نیز تجاری سازی کرده و به فروش می رساند.

دمنوش برگ بادرنگبویه یا بادرنجبویه

بی تردید این دمنوش، یکی از بهترین دمنوش های روزانه برای افراد افسرده است، البته در افسردگی تدابیر درمانی باید به صورت کامل و جامع و طی مدت زمان کافی و با ویزیت های دوره ای انجام شود، ولی نوشیدن این دمنوش را می توان به عنوان درمان کمکی به بیماران توصیه کرد. به بیان حکیمان ایرانی، بادرنجبویه در تقویت قلب و مغز و پاکسازی این دو عضو حیاتی گیاه سودمندی است.

 

بادرنجبویه

 

نکته مهم این است که هنگام خرید آن باید بسیار هوشیار باشید، زیرا متأسفانه در بسیاری از عطاری ها به جای برگ بادرنجبویه، اشتباهاً برگ گیاه دیگری عرضه می شود! مشخصۀ برگ بادرنجبویه اصلی این است که اگر آن را کف مال کنید و ببویید، بوی لیمویی لطیفی از آن به مشام می رسد.

روزی دو بار، هر بار حدود 5 گرم از برگ بادرنجبویه را در قوری چینی ریخته، با یک لیوان آب جوش به مدّت 15 دقیقه روی بخار دم کنید. سپس تا گرم است آن را صاف کرده با کمی عسل یا نبات سفید یا نبات زعفرانی واقعی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید. به یاد داشته باشید که اکثر نبات های زردرنگ زعفرانی نیستند حتی اگر در میان آنها رشته ای از کلالۀ زعفران هم دیده شود.

مصرف برگ بادرنجبویه در مبتلایان به کم کاری تیروئید مجاز نیست. در بارداری نیز به خاطر اثرات منقبض کنندۀ رحمی و اثرات ضد تیروئیدی اش بر روی جنین نباید مصرف شود.

دمنوش گل گاوزبان

این نوشیدنی آرام‌بخش است و برای پایین آوردن فشارخون و نیز رفع ناراحتی پروستات بسیار مفید است. همچنین برای کاهش دردهای ابتدای قاعدگی مفید است. در صورتی که گاوزبان بدون لیموعمانی مورد استفاده قرار گیرد، باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد و برای کسانی که دچار افت فشار و ضعف شده اند مناسب تر است.

 

گل گاو زبان

 

مقدار 3 قاشق غذاخوری گل گاوزبان، 2عدد لیمو عمانی، 2 قاشق مرباخوری عسل در هر لیوان، آب جوش 4 لیوان. لیموعمانی‌ها را سوراخ و یا از وسط نصف کنید، به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت غیرمستقیم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم‌کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل یا نبات را بیفزایید و هم بزنید تا کاملاً ‌حل شود و به آرامی میل کنید.

دم نوش اسطوخودوس

این دمنوش طبیعت گرم دارد و آرام‌بخش اعصاب،‌ تقویت کننده‌ سلول‌های مغز،‌ ضد میگرن، ضد زکام و آسم و برونشیت، مسکن، موثر در درمان روماتیسم، ‌شستشو دهنده‌ کلیه و ضد اگزما می باشد.

 

اسطوخودوس

 

افرادی که بسیار گرم مزاج هستند از مصرف زیاد آن بپرهیزند زیرا باعث بی قراری و تشنگی می شود، اصلاح کننده آن در این وضعیت کمی شربت سکنجبین است. 1 قاشق غذاخوری اسطوخودوس را در یک قوری با 2 لیوان آب جوش ‌به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید.

دم‌کرده میوه آلبالو

این نوشیدنی بسیار خوش طعم و اشتهاآور است، و برای هضم غذا و پایین آوردن فشار خون مفید است. آلبالوی رسیدۀ بدون دم 200 گرم، عسل دو قاشق غذاخوری در هر لیوان، آب جوش 4 لیوان. ابتدا آلبالوها را تمیز بشویید و سپس آن ها را با کارد برش دهید و همراه آب جوش در یک قوری چینی بریزید و به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم دم نمایید. سپس دم کرده را در یک لیوان یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیافزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود و آن را میل نمایید.

 

آلبالو

 

این دم کرده برای درمان ورم معده و روده حائز اهمیت می باشد و برای بیمارانی که دچار التهاب کلیه و مثانه هستند مفید است، آلبالو و فرآورده‌های آن طبیعت سرد دارند اما دم کرده آن اگر با مقداری عسل همراه گردد دارای طبیعی گرم است. اگر بیمار دیابتی هستید دم‌کرده آلبالو را بدون عسل یا شکر میل نمائید. این دم‌کرده برای افزایش سطح ایمنی بدن بسیار مفید است. اگر تری گلیسیرید خون شما بالاست حتما از این دم کرده درست کرده و از آن استفاده نمائید.

دم نوش بابونه

این دمنوش بسیار گرم و آرام بخش اعصاب و معده و روده و مقوی آن ها، ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست، مقوی اعصاب و مغز، اشتها آور، ضد بلغم و صفرا و شستشو دهندۀ کلیه می باشد. یک قاشق غذاخوری بابونه را در یک قوری با دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نبات دم کرده و میل نمایید.

 

دمنوش بابونه

 

یکی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است؛ این گیاه به آسانی این مرض را درمان می ‌کند، دمنوش بابونه اعصاب را تقویت می ‌کند و تقویت کننده مغز است، برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است 10 دقیقه قبل از این که به رختخواب بروید، یک فنجان دمنوش بابونه بنوشید، دمنوش بابونه درمان کننده سردرد و میگرن و تسکین دهنده دردهای عضلانی است.

دم‌کرده زیره سیاه

طبیعت این دمنوش بسیار گرم است و بالابرنده فشارخون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه کننده خون، مقوی قلب و عروق، شستشو دهنده کلیه، ضد چاقی، افزایش دهنده شیر مادر، ضد نفخ و مقوی معده و رفع کننده ناراحتی روده است و مصرف مداوم آن باعث زردی پوست می شود. یک قاشق غذاخوری زیرۀ سیاه را در یک قوری با دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید.

 

زیره سیاه

 

زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود. زیره‌ سیاه یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌. خوردن‌ زیره‌ سیاه یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌. زیره‌ سیاه دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌ مفید است‌.

دم‌کرده بهار نارنج

طبیعت این دمنوش گرم است و تقویت کننده قلب و اعصاب، مفرح و آرامش بخش و اشتها آوار است. یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در یک قوری با دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید.مهم‌ترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد.

 

بهار نارنج

 

بهارنارنج در تقویت معده بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.برای کنترل تشنج‌ها و حمله قلبی هم ازآن استفاده می شود، اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، حتما پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج بنوشید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/58


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads