کد خبر: 66868 - تاریخ: دوشنبه، 8 دسامبر 2014 - 11:18

معاون اول قوه قضاییه خبر داد:

مدیر بانک صادرات در پرونده فساد بانکی الان رئیس بانک مرکزی است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در موضوع فساد بزرگ بانکی باید گفت که آیا دولت از مدیرعامل بانک صادرات و بانک ملی توضیح خواست؟ رئیس بانک صادرات آن زمان الان رئیس بانک مرکزی است آیا نسبت به سهم خود برای اصلاح موارد اقدام کرده است؟

به گزارش خوبان به نقل از مهر: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در گفتگوی ویژه خبری در مورد موضوع توجه به مبارزه با فساد گفت: مسئله فساد در هر نظامی و به ویژه در یک نظام اسلامی حائز اهمیت است و اگر فساد اداری و مالی به وجود آمد می تواند نظام را از درون آسیب پذیر کند. همچنین راه نفوذ دشمن را برای صحنه های مختلف نظام باز کند. به نوعی دیگر هم اگر فساد به وجود آید مانند خوره سایر بخش ها را در بر می گیرد.

وی افزود: اگر فساد در دستگاه حکومتی به وجود بیاید مردم بی اعتماد شده و امیدشان کمرنگ می شود. و می توان گفت که حتی در تولید و مسائل فرهنگی و سیاسی هم تاثیر گذار است و حتی می تواند موجب فروپاشی یک نظام شود.

معاون اول قوه قضائیه در مورد اینکه آیا همایش های مبارزه با فساد تاثیر گذار است، گفت: مشارکت سه قوه در برگزاری این همایش مهم است. اما اگر موضوع تبلیغاتی و نشست و برخواستن باشد کافی نیست و باید بیشتر به جای حرف عمل کنیم. مردم هم از هر سه قوه درخواست عمل دارند.

برخی افراد در رده دوم نظام تحت تعقیب بودند

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به اینکه آیا نظام در مبارزه با فساد موفق بوده است یا خیر، گفت: در 13 سال گذشته تاکنون تمام دستگاه ها تلاش زیادی کردند اما اینکه چند درصد موفق بوده ایم قابل بحث است. اگر، انتظار از نظام اسلامی را بخواهیم نمی توانم نمره بالایی را در مبارزه با فساد بدهم. در قوه قضائیه تلاش شد بدون تبعیض  در مورد افرادی که وابسته به خانواده های مشهور و فامیل بزرگ هستند وارد شدیم. حتی برخی افراد در رده های بالای حکومتی ؛ در رده دوم و سوم نظام ؛ تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی هم حکم گرفته و یا در آستانه صدور حکم هستند. حتی در گذشته افرادی در رده شهردار تهران را در پرونده ها داشته ایم و برای آنها حکم صادر شد. با این حال مردم انتظار دارند برخی از فساد ها تکرار نشود و بر این اساس برای یک مفسد هزینه سنگینی باید تعیین شود.

وی تاکید کرد : به اعتقاد من، نمره قوه قضائیه در موضوع عدم تبعیض در پرونده های قضایی و فساد قابل قبول است.

محسنی اژه ای اظهار داشت: در 6 سال گذشته به دنبال تفکیک فاسد و خائن در پرونده های فساد بوده و مساله پیشگیری از فساد را در دستور کار خود قرار دادیم که باید دولت هم همکاری بیشتری کند. البته در این دولت جلسات مبارزه با فساد با قوت بیشتری در حال انجام است. قوه قضائیه عزم جزمی برای برخورد بدون تبعیض با مفسدان و اجرای سریع احکام دارد.

دادگاه ها باید علنی پخش شود

وی افزود: چرا فردی که فساد می کند مردم وی را نمی شناسند و این مفسد هزینه کارش را نمی پردازد؟ به اعتقاد من باید افرادی که فساد و خیانت کرده اند به مردم معرفی شوند حتی در زمان محاکمه هم باید پخش شود. این دادگاه علنی در مقابل مردم یعنی اینکه مردم شاهد برگزاری دادگاه و قضاوت قاضی و احکام خواهند بود.

چرا برج 9 طبقه بعد از ساخته شدن باید خراب شود

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به اینکه چرا برخی مفسدان و متخلفان بیرون هستند گفت: نمی گویم قانون بدون نقص است. در برخی قوانین مجازات نقدی عنوان شده که حتی مبلغ آن بین 5 تا 50 هزار تومان است! که باید این قوانین تنقیح و تغییر کند. اما در موراد دیگر که قانون قوی است اگر در زمان کوتاه حکم صادر و اجرا شود تاثیر خودش را دارد. در بسیاری از سازمان های دولتی که بستر فساد است باید مسئولان بیشتر وارد شده و دقت کنند. مثلا یک برج 9 طبقه در حریم رودخانه ساخته می شود و بعد از اتمام می گویند باید تخریب شود. یا باغی ایجاد می شود و وقتی هم درختان 10 ساله شد می گویند باید تخریب شود.

باید سهم مسئول مشخص شود

وی در پاسخ اینکه چرا مسئول متخلف استعفا نمی دهد، گفت: اگر در یک زیرمجموعه ای که چند فساد رخ داد مسئول عالی نمی تواند بگوید که من مسئول نیستم؟ در این چند سال اخیر چند فساد بانکی رخ داده است؟ از اختلاس 123 میلیاردی تا 3 هزار میلیاردی و تمام افرادی که مرتبط با این موضوع هستند باید پاسخگو باشند. وزیر اقتصاد نمی تواند خودش را کنار بکشد حالا چه وزیر قبلی و چه فعلی و بعد سرش را بالا بگیرد و بگوید بله رخ داده! بانک مرکزی نمی تواند بگوید اتفاق افتاد و بگذرد. باید دید که این مسئول در این فساد چه سهمی دارد.

مدیر بانک صادرات در پرونده فساد بانکی الان رئیس بانک مرکزی است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در موضوع فساد بزرگ بانکی باید گفت که آیا دولت از مدیرعامل بانک صادرات و بانک ملی توضیح خواست؟ رئیس بانک صادرات آن زمان الان رئیس بانک مرکزی است آیا نسبت به سهم خود برای اصلاح موارد اقدام کرده است؟

آیا شد که مدیرعامل یا حراست بانک ها را مورد مواخذه قرار دهیم؟

معاون اول قوه قضائیه گفت: با این همه فسادهای رخ داده در بانک ها آیا شد یک بار حراست بانک ها را مورد نقد و مواخذه قرار دهیم؟ آیا شد مدیرعامل بانک ها را مورد مواخذه قرار دهیم؟ آیا شد که بازرسی بانک ها مورد مواخذه قرار دهیم؟ به اعتقاد من این امر قابل توجه است.

جزئیات فساد 12 هزار میلیاردی

محسنی اژه ای در مورد جزئیات فساد 12 هزار میلیاردی اخیر گفت: این مساله 12 هزار میلیاردی آنطور نیست که بیان شده بلکه این پول در گردش میان دو بانک بوده است به نحوی که این بانک به بانک دیگر چک می داده و بانک پول نداشته و حساب صاحب چک هم پول نداشته اما وجه پرداخت شده و بعد دوباره پول جایگزین شده است. البته تا امروز تمام پول ها پرداخت شده هر چند که جرم صورت گرفته است. همچنین برخی ضمانت نامه ها هم مسیر خود را طی نکرده است.

 

انتهای پیام/21


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. مهرنوش
     | 2014/12/11 - 00:59
    پاسخ

    سلام. بازم میگم از این خبر فاجعه بار تر اینه :برخي از مسئولين بانك‌ها (با شعار تغيير را احساس کنيم!)و به بهانه صرفه جوئي در هزينه، اكثر مديران و كاركنان اداره وصول مطالبات معوق خود را كاهش داده و در اصل اداره را غيرفعال و منحل كردندو شركت‌هاي شرخري كه ظاهراً مسؤول مطالبات معوق وليكن در اصل شركت‌هاي جديدي هستند كه نقش شرخرها را در قالب شخصيت حقوقي براي بانك‌ها بازي مي‌كنند را تأسیس کرده اند. اين شركت ها از هيچ روش درست و حتي غيرمعقول و نادرستي حتي ترسانيدن، تحقير كردن و تهديد كردند به وحشت انداختن خانواده هاي مشتريان جهت فشار به بدهكار دريغ نمي كنند.همچنین برخي از مديران بانكي به دليل ذي نفع بودن درسود شركت وصول مطالبات معوق درجلسات بانكي از عملکرد خلاف قانون این شرکتها حمایت کرده و بدون توجه به نوع و میزان و نحوه وصول مطالبات (که بعضاً بدون دخالت مأموران شرکتها و با تلاش کادر حقوقی بانکها و از طرق قانونی به نتیجه رسیده اند)کارمزد شرخری را تأیید و پرداخت می کنند. اين در حالي است كه كارشناسان بانكي ،اين اقدام مديران را خیانت به کادر حقوقی و کم ارزش جلوه دادن عملکرد قانونی کارمندان دوایر حقوقی و کارمندان شعبه هاي بانكي مي دانند.

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads