کد خبر: 66832 - تاریخ: یکشنبه، 7 دسامبر 2014 - 22:10

همزمان با روز دانشجو صورت گرفت؛

سایه سنگین فضای امنیتی بر سر دانشگاه‌ها؛ از لغو سخنرانی منتقدان تا بایکوت تشکل‌های دانشجویی/ روز بزرگداشت دولت!

چند روز پس از سخنان رئیس جمهور در جمع مردم گلستان مبنی بر اینکه “دوران افراط و فضای امنیتی به سر آمده است”، سخنرانی‌های شخصیت‌های منتقد دولت به مناسبت روز دانشجو یکی پس از دیگر لغو شد و آن دسته از تشکل‌های دانشجویی که از دولت انتقاداتی دارند، نیز به حاشیه رانده شدند.

به گزارش خوبان، در شرایطی که دانشجویان برای بزرگداشت روز دانشجو برنامه های متنوعی را برای 16 آذر تدارک دیده بودند اما در عین ناباوری بسیاری از برنامه‌های سخنرانی منتقدان دولت لغو و محدودیت های جدیدی بر تشکل های دانشجویی اعمال شد. به گفته این تشکل ها، انتقاد آنها از دولت سبب این فشارها بوده است.

در نخستین اقدام روز شنبه مسئولان دانشگاه امیرکبیر با سخنرانی مدیرمسئول روزنامه کیهان به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه مخالفت کردند و این برنامه برنامه لغو شد. این در حالی بود که این برنامه از چندین روز پیش اعلام رسمی شده بود.

احمد چلداوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره به فارس گفت: این برخورد آزمون خوبی برای مدعیان اعتدال نبود اینان باید نسبت به این اقدام‌شان به دانشجویان پاسخ دهند.

از سوی دیگر خبر رسید که مسئولان دانشگاه آزاد اراک مراسم سخنرانی سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را لغو کرده اند. برنامه سخنرانی نبویان حدود یک ماه قبل اطلاع‌رسانی شده بود و برگزار کننده این برنامه بسیج دانشجویی بود.

لغو سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حمید رسایی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی قم هم حلقه جدیدی بود که به زنجیره این فشار امنیتی افزوده شد. به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم، “سخنرانی رسایی را برای حضور استاندار قم در مراسم ۱۶ آذر لغو کردند.”

در همین حال، سخنرانی میرتاج الدینی معاون سابق رئیس جمهور در دانشگاه تبریز لغو و به هفته بعد از ۱۶ آذر موکول شد.

کار به جایی رسید که سخنرانی منصوره کرمی، همسر شهید علی محمدی هم که قرار بود به مناسبت روز دانشجو در در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شود لغو و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی جایگزین وی شده است.

همزمان با لغو این سخنرانی ها، دانشجویان شاهد ایجاد محدودیت های قابل تاملی برای تشکل های دانشجویی بودند به طوری که در نتیجه برنامه ریزی مسئولان برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تشکل های دانشجویی اجازه اظهار دیدگاه پیدا نکردند.

مجری این مراسم در این باره مدعی شد: ما هم از تشکل اصلاح‌طلب و هم از تشکل اصول‌گرا برای سخنرانی در مراسم امروز دعوت کردیم، اما نمایندگان تشکل‌های اصول‌گرا سخنرانی را منوط به ارائه سخنان هر ۴ تشکل اصول‌گرا کردند که به دلیل نبود وقت این فرصت مهیا نبود و لذا تنها تشکل اصلاح‌طلب سخنرانی خواهد کرد.

در همین زمینه، سجاد ریحانی معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به اینکه مدت‌ها بود که دانشجویان منتظر حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه بودند تا بتوانند نقطه نظرات خود را با ایشان در میان بگذارند اما امروز با یک برنامه دست‌چین شده و هدایت شده مواجه شدند.

وی افزود: بر همین اساس بود که اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی حضورشان در این مراسم را تحریم کردند و بسیج دانشجویی نیز وقتی با فرصت 3  دقیقه‌ای برای سخنرانی مواجه شد آن را توهین به جامعه دانشگاهی قلمداد کرده و از حضور در مراسم 16 آذر انصراف داد.

انتقاد دفتر تحکیم وحدت به بسته شدن فضای نقد دانشجویی

دفتر تحکیم وحدت درباره فشارهای جدید به تشکل های و بستن فضای نقد دردانشگاه ها با صدور نامه‌ای به آقای روحانی اعلام کرد: در آستانه ۱۶ آذر امسال یعنی در دومین سال دولت یازدهم امیدوار بودیم که بالاخره اتحادیه‌های دانشجویی هم بتوانند پس از دو سال، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از فضای موجود جامعه و عملکرد دولت جنابعالی در حضور شما و بدون واسطه به سمع و نظرتان برساند. اما متاسفانه این بار هم به مانند دفعات گذشته، با نمایندگان دانشجویی منتخب دولت برای سخنرانی به عنوان نمایندگان دانشجویان روبرو هستیم.

روندی که امسال نیز شاهد آن هستیم هر چند که قابل انتظار بود، اما برای دولتی که خود را طرفدار آزادی بیان می‌داند مایه تاسف است. دولتی که با استفاده از تمام تریبون‌ها به تبلیغ چهره انتقادپذیر خود می‌پردازد، اما دو سال است که فضای انتقاد را بر اتحادیه‌های دانشجویی بسته است.

حضرتعالی در مهرماه امسال از عدم حضور نمایندگان دانشجویی مکدر شده بودید و ما امید داشتیم با توجه به ناراحتی شما، این رویه اصلاح شود و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند. اما متاسفانه با استدلال‌های عجیب و خنده‌دار وزارتین علوم و بهداشت این فرصت از دفتر تحکیم وحدت به عنوان با سابقه ترین اتحادیه دانشجویی نیز سلب شد.

منتسب کردن جریان‌های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا مقدمه‌ای برای نفوذ جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی است که در گذشته طعم تلخ این زیاده خواهی ها را چشیده‌ایم. معیار انتخاب نمایندگان دانشجویی چه بوده است که تشکل یک دانشگاه به اتحادیه های دانشجویی ترجیح داده شده است؟

آیا این رویه انتخاب نمایندگان دانشجویی مورد تایید شماست؟ اگر هست، که بعید می‌دانیم باشد، جای بسی تاسف دارد و اما اگر نیست لطفا از ادامه اینگونه اقدامات جلوگیری کنید.»

رئیس جمهور شنیدن صدای منتقدان را تهدید فرض نکند

از سوی دیگر جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در بیانیه‌ای ضمن امتناع از حضور در مراسم روز ۱۶ آذر، گفت: اما آیا به راستی حضور مسئولان در دانشگاه یک حضور صرفا تشریفاتی برای گرفتن عکس با دانشجویان است؟ آیا حضور در دانشگاه برای برگزاری میتینگ حامیان دانشگاهی روحانی است به همان سبک ستادهای انتخاباتی؟ یا این که کارکرد این حضورها چیز دیگری باید باشد؟!

اگر جز این است، قاعدتا در فضایی آزاد و محترمانه نمایندگان اتحادیه‌های رسمی دانشجویی می‌بایست به ارائه دیدگاه در جلسه دیدار با رئیس جمهور می‌پرداختند. اما گویا تمهیدات برگزاری جلسه جز این است. به رئیس جمهور متذکر می‌شویم که شنیدن صدای منتقدان را تهدید فرض نکنند بلکه به عنوان فرصتی بی بدیل از آن استفاده کنند.

چگونه در روز دانشجو اتحادیه‌های دانشجویی اجازه صحبت در حضور رئیس جمهور ندارند؟

همچنین، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن اعتراض به عدم امکان سخنرانی دانشجویان در حضور رئیس جمهور در ۱۶ آذر، اعلام کرد: سنت حضور دانشجویان در دیدار با مسئولین نظام، خصوصا دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و اظهار نظر درباره مهم‌ترین مسائل حکومتی و کشور، سنت دیرینه و جا افتاده‌ای است که می‌باید مورد توجه همه مسئولین کشور باشد. در این میان دیدار مقام ریاست جمهوری با دانشجویان در روز دانشجو در ۱۶ آذر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

متاسفانه طی دوبار حضور جناب آقای دکتر روحانی در دانشگاه، جلسه‌ای که باید با حضور و شنیدن نقطه نظرات نمایندگان دانشجویان درهم می‌آمیخت با حضور کارمندان و برخی اساتید، تبدیل به جلسه‌ای خشک و بی‌روح و سخنرانی یک طرفه شده است.

انتظار می‌رفت که با اعتراضات دانشجویان به نحوه برگزاری دو برنامه قبلی، تغییری در روند حضور رئیس جمهور در دانشگاه و رفع تکدر خاطر ایشان و مسئله حضور و صحبت تشکل‌های دانشجویی در این برنامه ها اتفاق افتد. که متاسفانه این اتفاق و تغییر با حذف صحبت‌های تمامی نمایندگان تشکل های دانشجویی انجامید و در نهایت گفته شد که دو تشکل از ۵ اتحادیه رسمی موجود در کشور به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

اطرافیان رئیس محترم جمهور گویی خوش ندارند که صدای تمام تشکل های دانشجویی به گوش رئیس جمهور برسد. نحوه حضور تشکل‌های دانشجویی در مراسم روز ۱۶ آذر امسال در دانشگاه علوم پزشکی ایران مایه ناامیدی و دلسردی از اطرافیان رئیس جمهور و برگزار کنندگان مراسم است.

چگونه در مراسمی که به نام روز دانشجو برگزار می‌شود مهم‌ترین و بزرگترین اتحادیه‌های دانشجویی کشور که نماینده ده‌ها دفاتر خود در دانشگاه های سراسر کشور هستند از حضور و سخنرانی در این مراسم محروم می‌شوند و تنها دو تشکل دانشجویی فرصت حضور و سخنرانی پیدا می کند؟

این رویه در صورتی است که انجمن اسلامی دانشگاه تهران تنها یک دفتر و نهایتا یک دانشگاه است و چون وابسته به جریان نور چشمی وابسته به اصلاح طلبان است امکان حضور و سخنرانی را پیدا می‌کند.

اما باز هم امیدواریم رئیس جمهور در این اجحاف بزرگ و محرز ورود پیدا کند و اجازه دهند که نمایندگان تمام اتحادیه‌های دانشجویی بتوانند بدون هیچ مشکلی جلو رئیس جمهور خود صحبت کنند.

بسیج دانشجویی هم از حضور در مراسم ۱۶ آذر انصراف داد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اعتراض به سانسور اتحادیه‌های دانشجویی توسط دولت برای سخنرانی در مراسم ۱۶ آذر، گفت: به احترام دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در مراسم ۱۶ آذر با حضور رئیس‌جمهور شرکت نمی‌کنیم.

علیرضا امیرآبادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به کم بودن زمان سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس جمهور، گفت: این اقدام که توهین به دانشجویان و جامعه دانشگاهی است.

وی افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به احترام دانشجویان و جامعه دانشگاهی از سخنرانی و ارائه نقطه نظرات در حضور رئیس جمهور در مراسم ۱۶ آذر انصراف داده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما به احترام جمهوریت نظام و رئیس جمهور قانونی کشورمان علیرغم اینکه دوستانمان اطلاع داده بودند که سخنرانی ما زینت المجلس خواهد بود،‌ آمادگی خود را برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور اعلام کردیم.

امیرآبادی افزود: اما شب گذشته به یکباره زمان سخنرانی ما را کاهش دادند که این بی‌احترامی به جامعه دانشگاهی است. بر همین اساس شورای بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این نتیجه رسید که در یک فرصت مناسب‌تر نقطه نظراتمان را به ایشان بیان کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد در روزی که متعلق به دانشجو است، اتحادیه‌های قانونی دانشجویی توسط دولت سانسور می‌شوند و از طرف دیگر زمان سخنرانی اختصاص داده شده برای صحبت برخی دانشجویان نیز کاهش می‌یابد.

لغو سخنرانی چهره‌های انقلابی در دانشگاه‌ها و عملکرد افراطیون در آستانه ۱۶ آذر نتیجه‌ای جز آسیب‌زدن به رئیس جمهور ندارد

لطف‌الله فروزنده، فعال سیاسی در رابطه با لغو سخنرانی‌های چهره‌های انقلابی در دانشگاه‌ها و همچنین عدم اجازه سخنرانی به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مقابل رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو، گفت: باید به تشکل‌ها و افرادی که نسبت به اصول نظام اعتقاد دارند، فرصت داد تا نظرات خود را بگویند. دانشگاه یک جامعه کوچک است و این برنامه‌ها می‌تواند به رئیس جمهور کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد.

وی با بیان اینکه دانشگاه یک آیینه تمام‌نما برای رئیس جمهور است، افزود: به نظر من برای یک رئیس جمهور چنین برنامه‌هایی یک فرصت تاریخی است تا بنشینند و درد و دل اندیشمندان، دانشجویان و جوانان انقلاب را بشنود.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ به نظر من این حرکت در آستانه ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها ما شاهد بودیم از طرف افراطیون ایجاد شده‌است که نتیجه جز آسیب زدن به شخص رئیس جمهور ندارد.

۱۶ آذر امسال را باید روز دولت بنامیم نه روز دانشجو

همچنین،‌ محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروز ۱۶ آذر است، روزی که منقش به نام دانشجو شده است که دو ویژگی استکبار‌ستیزی و دانشجو بودن آن روز از ویژگی‌های این روز است. ۱۶ آذر روزی است که باید دانشجویان صحبت کنند و در مورد آرمان‌گرایی‌شان سخن بگویند، اما امسال اینگونه نیست.

حیدری تاکید کرد: ۱۶ آذر امسال تفاوت فاحشی با سال‌های گذشته دارد و اینکه امروز را می‌توانیم روز دولت بنامیم تا روز دانشجو و این موضوع در ذهن دانشجویان ثبت خواهد شد. ما نگاه امنیتی دولت را در این روز مشاهده می‌کنیم از جمله لغو سخنرانی منتقدین دولت در دانشگاه‌ها مانند لغو سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیر‌کبیر و همچنین لغو سخنرانی حجت‌الاسلام نقویان و رسایی.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که برخی منسوبین به فتنه در شهرهای اطراف تهران مجوز سخنرانی دریافت کردند. امروز دولت جلسه‌ای را ساماندهی می‌کند که افراد آن از پیش تعیین شده‌اند که در آن جلسه اجازه حضور و سخنرانی نمایندگان دانشجویان را نمی‌دهند. در حقیقت ۱۶ آذر ۹۳ به خود رنگ دولتی دارد نه دانشجویی.

انتهای پیام/57


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads