کد خبر: 65998 - تاریخ: چهارشنبه، 26 نوامبر 2014 - 12:06

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم؛

سرانجام قفل وزارت علوم باز شد/ محمد فرهادی با 197 رای وزیر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان رئیس جمهور، وزیر پیشنهادی علوم و مواضع موافقان و مخالفان با 197 رای موافق و ۲۸ رای مخالف، فرهادی را از بهارستان راهی ساختمان وزارت علوم کردند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

وکلای ملت در نشست علنی امروز پارلمان صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته 28 آبان‌ ماه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمد فرهادی» را به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد.

براساس این گزارش، روحانی پیش از این «میلی‌منفرد»، «رضا فرجی‌دانا»، «نیلی‌احمدآبادی» و «دانش‌آشتیانی» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی‌منفرد نتوانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی‌دانا توانست از فیلتر رأی اعتماد بگذرد.

چند ماهی بیش، از عمر وزارت فرجی‌دانا نگذشته بود که وکلای ملت به دلیل انتصابات آقای وزیر و نیز عملکرد نادرست وی در این وزارتخانه حساس و کلیدی، طرح استیضاح فرجی‌دانا را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

طرح مذکور نیز پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بین دولت و مجلس، بالاخره در دستور کار پارلمان قرار گرفت و فرجی‌دانا موفق نشد مجدداً رأی اعتماد خانه ملتی‌ها را کسب کند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از محمد فرهادی در صحن علنی دفاع کند.

سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایش را ارائه دهد.

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت محمد فرهادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.

* روحانی وارد مجلس شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیس‌‌جمهور به پارلمان، به استقبال وی رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام ورود روحانی به صحن علنی به وی خوش‌آمد گفت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، محمود علوی وزیر اطلاعات، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان، نجفی سرپرست وزارت علوم، فانی وزیر آموزش و پرورش، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح، حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی را هنگام ورود به صحن علنی مجلس مشایعت می‌کردند.

روحانی: فرهادی فردی انقلابی، مومن، معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است/ دموکراسی ویژه‌ای در ایران داریم که در دنیا بی‌نظیر است

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز(چهارشنبه) در صحن علنی مجلس در دفاع از فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری  با گرامیداشت روح شهیدان مجلس به ویژه شهید مدرس گفت: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگینی را در زمینه قانون‌گذاری، نظارت، دموکراسی، پیگیری برای اجرای قانون، تصویب لوایح مهم و سرنوشت‌ساز و طرح‌های بسیار مهم، قوانین مربوط به برنامه پنج‌ساله، بودجه سالانه و همچنین رأی اعتماد به وزرا در ادوار مختلف چه این رأی اعتماد را بر عهده داشته است که پیوند مبارکی را بین مجلس و دولت به وجود آورد.

وی ادامه داد: وزرا تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند وزیر هنگامی که وارد وزارتخانه می‌شود که رأی نمایندگان و رأی مثبت آنان را به همراه دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه امور و کارها شامل حراست از مرزهای کشور بر دوش مجلس شورای اسلامی است اظهار داشت: شما می‌دانید که هر گونه اقدامی با رأی مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد و مقاوله‌نامه‌ها،‌قراردادها و تأیید همه مسائل مهمی که به عنوان قرارداد بین ایران و کشورهای مختلف و حتی دادن وام‌ها بر دوش مجلس شورای اسلامی است که اگر فرصت بود به آن اشاره می‌کردم.

روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از دوره اول خود تا امروز رسالت و وظیفه مهمی را در برابر ملت ایران ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم این مسیر تا پایان ادامه داشته باشد و منجر به حرکت  کشور در مسیر قانون و مردم‌سالاری دینی شود.

روحانی در ادامه تصریح کرد: این مجلس هم همان مسیری را تا پایان ادامه خواهد داد که ثمره هدایت مجالس در مسیر قانون، در مسیر مقررات کشوری، در مسیر مردم‌سالاری دینی، استحکام قوای سه‌گانه تحت هدایت رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا یا دشمنان است.

وی با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان مجلس می‌رسم تا وزیر پیشنهادی را برای وزارتخانه مهم علوم خدمت نمایندگان معرفی کنم، گفت: از همه کاندیدای سابق و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس آمدند و توانستند رای 70 یا 79 نماینده رادر کنار خود داشته باشند اما همچنین نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند تشکر می‌کنم که برای رضای خدا خود را آماده کردند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد:‌البته سخت است که به مجلس بیایند و پشت تریبون سخن بگویند. گاهی برای خود و خانواده آنها مشکلاتی ایجاد می‌کنند اما آنان برای انجام وظیفه آمدند و من از آنان سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم در مسئولیت‌های دیگر ادای وظیفه کنند.

روحانی در خصوص فرهادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت:‌همه شما نمایندگان شاید به اندازه خود من یا بیشتر آقای فرهادی را می‌شناسید که وی امروز به عنوان وزیر جدید برای وازتخانه مهم علوم معرفی شده است. فرهادی هم در زمینه وزارت علوم و هم در زمینه بهداشت، درمان و پزشکی دارای سابقه است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته این صحبت را باید بکنم که رسانه‌ها و سایت‌ها رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس یا نمایندگان مجلس باشد. ما یک دموکراسی ویژه‌ای در ایران داریم. دموکراسی غیرحزبی که در دنیا کمتر تجربه شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر دموکراسی ما حزبی بود، دو یا چند حزب داشتیم و اقلیت و اکثریتی وجود داشت و یا اینکه دولت و مجلس از یک حزب بودند و یک مقدار کار در تعامل سیاسی آسانتر بود اما حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و ما در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم.

روحانی با بیان اینکه دموکراسی موجود در کشور امتیازات و مشکلات خاص خود را دارد،‌گفت:‌ البته این گونه نیست که ما برای بهبود اوضاع فکر نکنیم و نیندیشیم تا بتوانیم راه بهتری پیدا کنیم، دموکراسی در آنجا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی منطبق است کار سخت پیش نمی‌رود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما مشاهده می‌کنیم در سال‌های مختلف و در انتخابات گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نیست و در نقطه 5 سال گذشته نمی‌ایستد. افکار عمومی مانند نهر زلال و روان است و حرکت جوهری که ملاصدرا از آن گفته در افکار عمومی خیلی سریع‌تر و بیشتر وجود دارد. افکار عمومی تغییر می‌کند و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار مردم باشیم.

رئیس‌جمهور در رابطه با خصوصیات گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: فرهادی فردی انقلابی، مومن، معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است، وی معتقد است که دانشگاه از کمیت به کیفیت برسد زیرا دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد نه سکویی برای جناح‌های سیاسی.

وی افزود: فرهادی معتقد است که دانشگاه باید آرام و مرکز علم باشد، دانشگاه باید با مشکلات جامعه توام باشد و اگر مشکلاتی در هر زمینه‌ای وجود دارد دانشگاه باید به کمک بیاید.

روحانی خاطرنشان کرد: ما تنها اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌خواهیم بلکه سیاست، فرهنگ، تعامل مجلس و دولت و حرکت قوای سه‌گانه نیز باید دانش‌بنیان باشد، آنچه در اختیار داریم در کنار وحی که بالاترین مسیر هدایت ما است عقل و علم است و اینها در کنار هم می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند تا به نقطه‌ای برسیم که ایران مرجع علم منطقه و جهان اسلام باشد.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که نمایندگان با شناختی که از فرهادی دارند و با سابقه‌ای که وی در مقاطع حساس در وزارت علوم و بهداشت داشته است با رای قاطع از این وزارتخانه گره بازکنند تا وزیر انجام مسئولیت کرده و دانشگاه نشاط خود را بازیابد.

وی گفت: این ایام که ایام بسیج و نیروی دریایی است را تبریک می‌گویم، امام راحل در پنجم آذرماه سال 58 در یک سخنرانی فرمودند ما به یک ارتش 20 میلیونی نیاز داریم و حتی اینگونه تعبیر کردند که جوانان ما باید آموزش ببینند نه اینکه استفاده از تفنگ را هم بلد نباشند، امام(ره) فرمودند ما 20 میلیون تفنگدار لازم داریم و ارتش 20 میلیونی کلید خورد و در جنگ تحمیلی نیز نقش بزرگی را ایفا کرد که امروز هم نقش بزرگی بر دوش دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروی دریایی هم در همان ماه‌های اولیه موفقیت‌های بزرگی را به دست آورد و پس از آذر سال 59 نیروی دریایی عراق در خور عبدالله حبس شد و کار ناوچه پیکان و رشادت نیروی دریایی از یاد ملت ایران نمی‌رود

مخالف/مطهری: گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده است

نماینده تهران با بیان اینکه گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده است، گفت: علت مخالفت من با وزیر پیشنهادی علوم، موافقت فضای عمومی مجلس با وی است، در حالی که دو وزیر پیشنهادی قبلی قوی‌تر بودند و با معیار فعالیت در فتنه، از سوی مجلس رد شدند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس (5 آذر ماه 93) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به علت مخالفت خود با محمد فرهادی اظهار داشت: علت مخالفت من این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است، در حالی که افراد قوی‌تری از آقای فرهادی با معیار درست مجلس که همراهی با فتنه خط قرمز ماست از سوی مجلس رد شدند، بنابراین احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است که از آن دفاع کنم.

وی افزود: می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم صحبت کنم و به عبارت دیگر می‌خواهم از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند، مجلس در جریان وزیر سابق علوم (فرجی‌ دانا) و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین معیار و ملاک خود را در عدم همراهی با فتنه 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست، نامه‌نگاری یا تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی را به معنی فتنه‌گری اعلام کرد و گفت ما به چنین کسی رأی اعتماد نمی‌دهیم.

نماینده تهران اضافه کرد: نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم 88 و به دلیل قضیه حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران، ضرب و شتم و بازداشت و دانشجویان را فتنه‌گر نامیدیم و به او رأی اعتماد ندادیم، آقای دانش آشتیانی را هم به جرم امضای یک نامه انتقادی در جریان حوادث سال 88 فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و نام من را بی‌خبر جزو امضاکنندگان قرار داده‌اند از او نپذیرفتیم و گفتیم الأن دیر است، باید همان موقع تکذیب می‌کردید، همچنین آقای دانش آشتیانی را که جرم همکاری با حزب مشارکت ضد نظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد.

مطهری ادامه داد: اکنون آقای فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که وی در کارنامه سیاسی خود امضای نامه‌ای را به همراه آقایان خاتمی، موسوی و کروبی و ده‌ها استاد دانشگاه‌ها و افراد سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد مأموران امنیتی و نظامی با مردم معترض دارد.

 

لاریجانی: اتهام‌زنی به مجلس در عدم رأی دادن به وزرا اقدام ناجوانمردانه‌ای است

رئیس مجلس تأکید کرد: اتهام‌زنی به مجلس در عدم رأی دادن به وزرای پیشنهادی قبلی علوم اقدام ناجوانمردانه‌ای است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان و بعد از سخنرانی علی مطهری به عنوان مخالف فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت: آقای مطهری در بخشی از سخنان خود گفت که «اگر مجلس به فرهادی برای تصدی سکان وزارت علوم رأی دهد، معامله‌ای صورت گرفته است»، باید در این زمینه بگویم این حرف درستی نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودشان صلاحیت افرادی که معرفی می‌شوند را بررسی می‌کنند ممکن است به فرد پیشنهادی رأی بدهند ممکن است رأی ندهند، اینکه مجلس رأی بدهد یک جور متهم شود رأی ندهد یک جور متهم شود، این اقدام جوانمردانه‌ای نیست.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: اینکه گفته می‌شود مجلس وزرای علوم پیشنهادی قبلیرا فتنه‌گر می‌دانست و به همین دلیل به آنان رأی نداد، این هم حرف درستی نیست، من از مجموعه رأی نمایندگان مجلس چنین برداشتی نداشتم، دریافت ما از رأی نمایندگان این است که نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی قبلی را احراز نکردند و نتوانستند اطمینان کاملی بیابند که فرد پیشنهادی وزیر مناسبی است.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: این‌گونه بحث‌ها در مورد مجلس دقیق نیست و بهتر است نمایندگان مجلس در سخنرانی‌هایشان رعایت کنند.

مخالف/احمدی: فردی از جنس آموزش عالی باید در وزارت علوم قرار بگیرد

نماینده دهلران در مجلس با بیان اینکه باید کسی در مصدر آموزش عالی قرار گیرد که دردهای پارک‌های علم و فناوری و نه درد اتاق‌های عمل را بداند، گفت: چرا نباید فردی از جنس آموزش عالی در وزارت علوم قرار گیرد.

علی‌ محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در مخالفت با وی اظهار داشت: جلسه رأی اعتماد امروز ما مربوط به وزارتخانه‌ای است که از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین وزارتخانه کشور است.

وی افزود: برخلاف تصورات برخی که می‌پندارند قدرت نظامی می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند باید بپذیریم آنچه که فراتر از بازدارندگی قدرت ایجاد می‌کند، علم و دانش است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر دغدغه ما ارتقای علم، دانش و تکنولوژی و جایگاه ایران در منطقه و جهان در این موارد است، باید وزیری متصدی وزارت علوم شود که سند چشم‌انداز 20 ساله را برای وزارت علوم بتوانند محقق کنند.

احمدی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم از فرزندان انقلاب اسلامی است،‌ خاطرنشان کرد: بنده نه از آقای فرهادی بلکه، از آقای رئیس‌ جمهور این سؤال را دارم که آیا انتخاب فرهادی حل عملیاتی یقه سفیدان بیکاری که نظام آموزش عالی باید آنها را کارآفرین خلق کرده باشد، حال خیل بیکاران سرگردان به بار آورده است را دارد؟

نماینده دهلران تصریح کرد: ما شاهدیم که برنامه آقای فرهادی تنها 48 ساعت پس از وزیر پیشنهادی قبلی به مجلس ارائه شد، ما باید تلاش کنیم مشکلات آموزش عالی را حل کنیم، نه اینکه واقعیت‌های آموزش عالی را نادیده بگیریم، گفتمان تمدن‌ساز باید قدرت علمی کشور را ارتقا ببخشد.

وی با بیان اینکه فرهادی در دهه 60 وزارت آموزش عالی را بر عهده داشته است، گفت:‌ آیا انتزاع وزارت علوم از وزارت بهداشت اشتباه بوده، اگر این طور نبود چرا نباید فردی از جنس آموزش عالی در وزارت علوم قرار گیرد؟

احمدی افزود: باید کسی در مصدر آموزش عالی قرار گیرد که درد پارک‌های علم و فناوری را بداند نه دردهای اتاق عمل را، چراکه آقای قاضی‌زاده هاشمی دردهای اتاق عمل را می‌داند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: درد امروز ما پارک‌های علم و فناوری و هزاران فارغ‌التحصیل پیام نور است که این روزها به اوج بیکاری رسیده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: تعدادی از وزرای کابینه سن بالا داشتند که عده‌ای گفتند با تحرک خود جبران می‌کنند، اما از آن تعداد تنها یک نفر توانسته است تحرک خوبی داشته باشد، ما در وزارت علوم فردی می‌خواهیم که از دانشگاه‌ها بازدید کند.

احمدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با وفاقی که در مجلس به وجود آمده فرهادی رأی اعتماد لازم را داشته باشد،‌ یادآور شد: اما انتظار داریم فرهادی در آموزش عالی تراز انقلاب اسلامی حاضر شود.

 

موافق/رهبری‌املشی: فرهادی مصداق بارز عدالت است، مخالفان خلاف واقع نگویند

نماینده رودسر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم مصداق بارز اعتدال است، گفت: مخالفان فرهادی باید بر اساس مستندات با وی مخالفت کنند و چیزی خلاف واقعیت نگویند.

محمد مهدی رهبری‌املشی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در موافقت با محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زمانی که بخواهیم امانتی را به شخصی بسپاریم، وی باید اهلیت داشته باشد،‌ اظهار داشت:‌ اهلیت یعنی فرد از نظر صداقت، امانت، عدل و احسان شایستگی لازم را داشته و در عین حال تخصص لازم را نیز دارا باشد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم هر دو ویژگی ذکر شده را داراست، افزود: من به عنوان فرد کوچکی از مجلس از اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم یک فرد مناسب را برای مسئولیت خطیر وزارت علوم انتخاب کنیم از یک جهت خوشحال و از یک جهت ناراحتم.

رهبری‌ اضافه کرد: ناراحتی من به این دلیل بود که کشور ما امروز در وضعیت خاصی قرار دارد و ما باید به مسئولان کمک کنیم تا مسائل به درستی پیش برود.

وی با اشاره به زمان اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: در آن زمان تشخیص من این بود که فضای مجلس برای آقای فرهادی مناسب است و وی بالای 200 رأی موافق خواهد داشت.

این نماینده مجلس خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی علوم اضافه کرد: عزیزانی که قصد مخالفت با  فرهادی را دارند باید بر اساس مستندات با وی مخالفت کنند و چیزی خلاف واقعیت نگویند.

رهبری‌ املشی به مخالفت علی مطهری نماینده مردم تهران با وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد و گفت: آقای مطهری که من احترام فراوانی برایشان قائلم در مخالفت با وزیر برخی از مسائلی را مطرح کردند که واقعیت نداشت، به طور مثال آن نامه‌ای که اعلام شد آقای فرهادی آن را به امضا رسانده به گفته وی آن نامه توسط وزیر پیشنهادی علوم امضا نشده است، ما نباید زمانی که سایت یا رسانه‌ای مطلبی را نوشت آن را منعکس کنیم.

رهبری‌ همچنین تصریح کرد: مطهری به این موضوع اشاره کرد که فرهادی در یکی از احزاب حضور داشته اما فرهادی تأکید دارد من در آن حزب نبودم.

وی وزیر پیشنهادی علوم را مصداق بارز عدالت توصیف کرد و از همکاران خود خواست تا به محمد فرهادی برای تصدی پست وزارت علوم رأی مثبت دهند.

 

موافق/قربانی: فرهادی اعلام کرد فتنه خط قرمز ماست/وزیر پیشنهادی در اوج بحران دانشگاه‌ها را مدیریت کرد

نماینده مردم آستانه اشرفیه تمایل نمایندگان نسبت به رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را نشان‌دهنده توانمندی او خواند و گفت: فرهادی شخصا به من اعلام کرد که فتنه خط قرمز اوست.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس در موافقت با محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به تحولات رخ داده در دهه‌های گذشته در وزارت علوم دانشگاه‌ها را دارای نقش مهم در ترسیم برنامه‌های کشور عنوان کرد و گفت: امروز تمایل نمایندگان به رای مثبت به فرهادی نشان‌دهنده توانمندی اوست.

وی خطاب به علی مطهری گفت: بسیاری از کسانی که دیروز به عنوان مخالف برای فرهادی ثبت‌نام کرده بودند امروز با پس گرفتن مخالفت خود موافق وی شدند.

قربانی 4 محور مهم مؤثرتر در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم به جهت حساسیت جایگاه وی را تشریح کرد و گفت: اول آنکه فتنه خط قرمز ماست و دوم اینکه باید راجع به آن روشنگری صورت گیرد.

وی افزود: سوم اینکه فتنه 88 جلوه‌ای از توطئه دشمنان بوده و چهارم هدف از فتنه گمراه کردن مردم بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصریح کرد: شخصا با آقای دکتر فرهادی در این مورد صحبت کردم که ایشان اعلام کرد که فتنه خط قرمز ماست.

وی با اشاره به درایت فرهادی در ماجراهای بیمارستان‌های حضرت رسول و امام خمینی در جریان فتنه 88 گفت: ایشان 8 سال وزیر بودند که 4 سال آن در وزارت علوم و 4 سال آن در وزارت بهداشت بوده است؛ دوران وزارت بهداشت ایشان اوج بحران در دانشگاه‌ها بود و من خود به عنوان دانشجو نحوه مدیریت ایشان را از نزدیک رصد می‌کردم.

قربانی با اشاره به سوابق اجرایی فرهادی در موسسه دانش و پژوهش ایران تاکید کرد:‌ باور داریم آقای فرهادی منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست و از رئیس‌جمهور بابت انتخاب چنین گزینه‌ای تشکر می‌کنم.

 

مخالف/ مشهدی عباسی: برخی‌ها از رأفت نظام سوءاستفاده می‌کنند

نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ چه دلیلی دارد کسی که در فتنه دست داشته بخواهد وزیر شود برخی‌ها از رأفت نظام سوءاستفاده می‌کنند.

حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (5آذر 93) در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، گفت: بحث‌هایی مطرح شده که لازم است در این جلسه دفاع کنیم. از هجمه‌هایی که یکی دو ماه گذشته علیه مجلس صورت گرفته است.

وی افزود: ملت شریف ایران لازم است بدانند که در زمان انتخاب شدن اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تحلیلی را تحویل او داد که در رابطه با ایران نیز مباحثی در آن وجود داشت.

عباسی تصریح کرد: سازمان سیا در رابطه با ایران به اوباما گفته بود که به نحوی برنامه‌ریزی کند تا در پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش چالشی به نام ایران برای آمریکا وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: تا بحث فتنه مطرح می‌شود موضوع سیاسی می‌شود بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم به خاطر همین بحث فتنه و نادانی برخی سیاست‌مداران بوده است.

عباسی تأکید کرد:‌ بعد از بحثی که سازمان سیا به اوباما مطرح کرد فتنه 88 ایجاد می‌شود و این فتنه باعث نا امنی تهران شد.

وی اضافه کرد: سیا باز تأکید می‌کند که فرصت هست تا از راه اپوزیسیون به ایران ضربه بزنیم. یک نادانی باعث شد تحلیل سیا عوض شود و فشارهای تحریمی که امروز وجود دارد اثر فتنه است.

این نماینده مجلس گفت: اگر اینکه من با فرد اصلاح‌طلبی نشستم و گفتند با فتنه‌گران نشسته‌ای اشتباه است ولی کسی که فتنه‌گری‌اش محرز شده را نمی‌توان نادیده گرفت.

عباسی خاطرنشان کرد:‌ چه دلیلی دارد که یک فتنه‌گر بیاید و بخواهد وزیر شود کسی که اساتید و دانشجویان را علیه نظام شورانده است کسی که به دنبال براندازی نظام بوده است. برخی‌ها از رأفت نظام سوءاستفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌اگر نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند فردی صلاحیت ندارد که وزیر شود نباید جنجال کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: توقع داشتیم رئیس‌جمهور که به دنبال تعامل و وحدت است مباحثی را که باعث زیاد شدن فاصله و از بین بردن وحدت می‌شود را مطرح نمی‌کرد.

عباسی اظهار داشت: فرجی دانا نزدیک به 110 رأی مثبت از مجلس گرفت ولی بعد آن مجلس را زیر سؤال بردند لااقل با موافقان خودتان درست برخورد کنید.

وی اضافه کرد: برخی از دوستان همکار صحبت‌هایی می‌کنند که مجلس را زیر سؤال می‌برد باید به این مباحث توجه کرد تا باعث سوءاستفاده دشمنان نشود.

مشهدی‌عباسی با اشاره به نقاط ضعف گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفت: عدم تعامل با مجلس یکی از ضعف‌های فرهادی بوده است که امیدواریم ترمیم کند، مدتی که زحمت سازمان هلال احمر را داشت گزارشی از وی ندیدیم، ما می‌گوییم دولتمردان گزارش عملکرد به مجلس بدهند تا عملکرد مثبت آنها را به مردم بگوییم ولی در سازمان هلال احمر ظهور و بروزی ندیدیم، فرهادی فقط یک جلسه در روزهای اول با کمیسیون اجتماعی داشت.

وی افزود: امیدواریم در وزارت علوم فرهادی به این مسائل توجه کند و تعامل با مجلس مورد توجه قرار بگیرد.

مشهدی‌عباسی ادامه داد: در بحث بورسیه نیز جار و جنجال بسیاری به پا شده است به طوری که برخی از خانواده‌های شهدا می‌گویند که با آنها برخورد شده است، ما می گوییم دولتمردان در کارها با نمایندگان مشورت کنند، اگر کسی تخلف کرده باید برخورد شود ولی در حال حاضر به خانواده شهدا اجحاف می شود.

وی با بیان اینکه نظام باید با افراد فعال در فتنه برخورد کند، گفت: نمی‌گوییم این افراد را بازداشت کنید زیرا نظام ما نظام رئوفی است ولی حداقل این افراد جریمه شوند و پست نگیرند.

مشهدی‌عباسی خطاب به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اظهار داشت: بحث نظارت بر تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد و پیام نور باید مورد توجه قرار گیرد، شما کار بزرگ و سنگینی پیش رو دارید در حال حاضر در بحث رشته‌ها آمایش نداریم و باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود:‌امروز ما چقدر تحصیلکرده بیکار داریم؟ چه آمایش سرزمینی داریم که برخی رشته‌ها را حذف کنیم؟ تحصیلکردگان مقاطع دکترا و ارشد وضعیت اشتغال نامناسب دارند و در وزارت علوم به این موضوع توجه نشده است.

وی افزود:‌دانشگاه‌ها می‌توانند اثرات مثبت بر فرهنگ جامعه داشته باشند و از نشریات تا مباحث مختلف را مطرح کنند به طوری که پس از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل از نظر اخلاقی و دینی و علمی از شاخص‌های قبلی بالاتر باشد.

مشهدی‌عباسی با بیان اینکه برخی اساتید دانشگاه تبلیغ دین‌های انحرافی را در کلاس‌‌ها دارند، گفت: این مسائل باید به شدت نظارت شود. متأسفانه برخی مسائل را در دانشگاه ها می‌بینیم که ناراحت هستیم.

وی با اشاره به ضرورت تعامل دولتمردان با مجلس، گفت: وزرا و سازمان‌ها باید ارتباط بیشتری بانماینده‌ها داشته باشند زیرا نماینده‌ها حرف ملت را می زنند و زبان مردم هستند. امیدواریم به این مسائل توجه شود تا شاهد توسعه ارتباط وزارت علوم با کمیسیون‌های مختلف به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات باشیم.

 

موافق/هاشمی: وزیر علوم با بورسیه‌های غیرقانونی برخورد کند/لزوم توجه به سوابق شبهه‌ناک برخی رؤسای دانشگاه‌ها

نماینده تهران با تأکید بر لزوم توجه به سوابق شبهه‌‌ناک برخی رؤسای دانشگاه‌ها توسط وزیر علوم گفت: تعداد اندکی از افراد به ناحق و ناروا بورسیه شدند که باید با آنها برخورد شود، اما حقوق همه بورسیه‌‌شده‌ها نباید ضایع شود.

سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) خانه ملت در سخنانی به عنوان موافق محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت:‌ انتظار داریم نمایندگان مجلس با رأی خوبی آقای فرهادی را راهی وزارت علوم کنند، تجربه گذشته نشان می‌دهد که مجلس به طور دقیق و صحیح تصمیم می‌گیرد و شاهد بودید که دو هفته بعد از استیضاح فرجی‌دانا، مقام معظم رهبری فرمودند باید خط قرمز فتنه حفظ شود.

وی افزود: تمام شبهات مطرح شده در مورد  فرهادی خوشبختانه رفع شده است و انتظار داریم وزیر پیشنهادی علوم با اصول و ارزش‌هایی که تاکنون پایبند بوده، در این وزارتخانه نیز آنها را مدنظر قرار دهد، انتظار داریم در این دوره مانند گذشته برگ زرین دیگری بر افتخارات آقای فرهادی اضافه شود، امیدواریم وزیر پیشنهادی علوم، به موضوعات فرهنگ، اقتصاد مقاومتی، پژوهش و فرهنگ و بخش خصوصی دقت نظر را داشته باشد، ارتقای سطح علمی و تقویت بسیج از برنامه‌های آقای فرهادی است، توجه ما باید به ارزش‌ها باشد و آنان را مدنظر قرار دهیم.

نماینده تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طبیعتا پاسخگویی به مسائلی که در گذشته بوده و مطرح شده از انتظارات مجلس است، در مذاکراتی که داشتیم، آقای فرهادی به این موضوع مقید بود که قوانین و مقررات در جایگاه حداکثری خودش باید مدنظر قرار گیرد، انتظار داریم موضوع رؤسای دانشگاه‌ها که سوابق قابل قبولی نداشته یا شبهه‌ناک هستند، مورد دقت و توجه لازم قرار گیرد که البته این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم بوده و هست.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در موضوع بورسیه‌ها یکسری حقوق از برخی افراد ضایع شده است، طبق گزارشاتی که داده شده، تعداد اندکی از بورسیه‌ها مغایر با قوانین و مقررات بورسیه و پذیرفته شدند که طبیعتا نباید به خاطر این تعداد اندک و محدود حق همه بورسیه‌ شده‌ها ضایع شود، قطعا فرهادی باید از حقوق افراد ذی‌حق در این زمینه صیانت کند و با افرادی که به ناروا و به ناحق از این حقوق بهره‌مند و بورسیه شدند نیز برخورد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است درباره برخی مسائل مطرح شده مبنی بر معامله مجلس بگویم ما اگر اهل معامله بودیم با رؤسای جمهور معامله می‌کردیم، این حرف درستی نیست که اگر مجلس به فرهادی وزیر پیشنهادی علوم رأی دهد، پس معامله کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با مزاح و با خنده در پاسخ به هاشمی گفت: حالا شما معامله را به هم نزنید!

 

موافق/نادران: عدم سیاه‌نمایی و خارج بودن از حلقه‌های تندروی مشارکتی نقاط مثبت وزیر پیشنهادی علوم است/ فتنه‌گران در جنایت‌ جنایتکاران بین‌المللی شریکند

نماینده مردم تهران در مجلس مدیریت فرهادی در هلال‌ احمر را نکته مثبت وی خواند و گفت: ایشان نسبت به دوره ماقبل خود سیاه‌نمایی نکرد و ضعف‌های آن دوره را رسانه‌ای نکرد و این به معنی اعتدال است.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس در موافقت با محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم خط قرمز مجلس در مواجهه با مدیریت‌های کلان را فتنه برشمرد و با تاکید بر اینکه نمایندگان اسیر حاشیه‌سازی نخواهند شد، گفت: دو نکته مثبت در سوابق آقای فرهادی وجود دارد که اول مدیریت اخیر ایشان در هلال احمر است که نسبت به دوره قبل از خود سیاه‌نمایی نکردند.

وی افزود: نه به این معنا که در دوره پیشین مدیریت هلال احمر ضعفی نبوده است بلکه از آنجا که می‌خواست حرکتی رو به جلو داشته باشد آن ضعف‌ها را رسانه‌ای نکرد و این یعنی اعتدال.

نادران خارج بودن از حلقه‌ تند‌روی مشارکتی و غیرمشارکتی برخلاف گزینه‌های قبلی پیشنهادی را نکته مثبت دوم فرهادی خواند و ادامه داد: فرهادی به علت تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم نتوانست در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی به مجلس معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان بابت رای اعتماد خود به فرهادی هیچ توقعی از وی نخواهند داشت، گفت: اگر آقای رئیس‌جمهور یک مورد را سراغ دارند که مجلس بابت آرای رای اعتماد یا عدم رای اعتماد مطالبه‌ای از ایشان داشته‌است بیاید و علنی پشت تریبون بگوید.

نماینده مردم تهران در مجلس جرم فتنه‌گران را امیدوار کردن دشمن به ایجاد و استفاده از شکاف‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم بیمه‌ها، تحریم نفتکش‌ها و تحریم‌های دیگر به دلیل همین امیدواری‌های دشمن ناشی از فتنه 88 بود.

نادران سران فتنه را شریک جنایت جنایتکاران بین‌المللی برشمرد و اظهار داشت: آنها در نتیجه فتنه 88 تصور کردند می‌توانند با ترک میز مذاکرات به اهداف خود دست یابند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: انتظار داریم سیاست‌های وزارت علوم تغییر کند. همانطوری که از فرجی دانا خاضعانه تقاضا کردیم که شما خود وزارت را اداره کن نه اینکه شما را اداره کنند.

وی با درخواست از فرهادی برای انتخاب مدیران و مشاوران از کسانی که موجب عدم بازداشت شرایط سال 88 می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید معاونان از میان کسانی انتخاب شوند که پیشرفت و توسعه علمی را در دانشگاه‌ها به بار آورند.

وی به جلسات خصوصی فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها با فرهادی اشاره کرد و بیان داشت: فرهادی در این جلسات عنوان کرد که من سرباز ولایت هستم و دست سربازان ولایت را می‌بوسم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در مورد بورسیه‌ها به ویژه کسانی که در حق آنها ظلم شد می‌خواهیم که ملاک عمل آقای فرهادی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و وزارتخانه از سیاسی‌تبازی و تحت تاثیر گروه‌ها قرار گرفتن بری باشد.

وی با یادآوری سابقه وزارت علوم فرهادی افزود: امروز ایشان پخته‌تر شده و حتما این وزارتخانه را که اکنون حوزه بهداشت از آن جدا شده است، بهتر اداره می‌کند.

نادران رای مجلس را رای موافق و مشروط برشمرد و گفت: تا زمانی که آقای فرهادی سرباز ولایت هستند و قانون ملاک تصمیم‌گیری ایشان بوده رای ما باقی است اما اگر دوباره این وزارتخانه گرفتار جریان‌هایی شود که بخواهند به آن طمع کنند ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.

نادران در پایان از نمایندگان خواست به حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنند.

فرهادی: فتنه خط قرمز ماست/هیچ نامه‌ای را امضا نکرده‌ام 

وزیر پیشنهادی علوم گفت: مسأله محوری امروز کشور پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها است.

محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس اظهارداشت: خداوند را سپاس می‌گذارم که بندگانش را به حال خود نمی‌‌گذارد و هر زمانی را زمان امتحان قرار می‌هد امید که همه در این آزمون از سر صدق وارد شویم و با صدق خارج شویم.

 

محمد فرهادی

 

وی با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک میلاد امام محمد باقر (ع) خاطرنشان کرد: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولادت امام محمد باقر (ع) شکافنده علوم به فال نیک می‌گیرم و روز بسیج مستضعفین را تبریک عرض می‌کنم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله‌های دانش بشری را که در بیان مقام معظم رهبری متبلور شده است مسئول چنین بینش عمیق دینی یعنی درهم‌آمیختگی اخلاص جهادی و پیشرفت علمی می‌دانم.

 

وی افزود: همچنین پیشاپیش شهادت مدرس متقارن با روز مجلس است را تبریک عرض می‌کنم و از حسن ظن و اعتماد رئیس جمهور برای معرفی من برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمال امتنان را دارم.

 

فرهادی ادامه داد:‌ نمایندگان عزیز صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی خانواده شهدا و ایثارگران بسیار ناقابل می‌دانم و چیزی برای عرضه ندارم. از سخنان نمایندگان محترم به عنوان موافق و مخالف بسیار بهره جستم اما ترجیحم این است که به جای پرداختن به پاره‌ای از مسائل به متن بپردازم. چرا که امروز نیازهای واقعی جامعه و نیاز علمی و دانشگاهی متن است.

 

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: امروز دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست که چه می‌طلبد و فردی که برای این مسئولیت معرفی می‌شود باید چه شرایط و برنامه‌هایی را داشته باشد مدنظر است چرا که امروز باید به دنبال معیار باشیم تا بتوانیم معیارهای واقعی را بسنجیم و اجازه می‌خواهم با معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور و همین طور برنامه‌های خود بپردازم.

 

فرهادی با بیان اینکه نمایندگان کمافی‌السابق با برنامه‌های من آشنا هستند، خاطرنشان کرد: در این چند روزه فرصتی فراهم شد که از نزدیک در فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های مختلف به گفت‌وگو با جمع کثیری از شما بنشینم و امروز از این تریبون که مسلما علاقمندان سرنوشت این مملکت و دغدغه‌داران پیشرفت علمی کشور به آن گوش سپرده‌اند به مهمترین رئوس آن می‌پردازند.

 

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه است، خاطرنشان کرد: من این را به صراحت اعلام می‌کنم بهتر است سخنان امام(ره) را دوباره بخوانیم. دانشگاه مبدأ تحولات اصلی جامعه است، چرا که علم سبب اقتدار ملی ماست و به اعتبار فعالیت خود در دو دستگاه فرهنگ و آموزش و بهداشت و قریب به 35 سال در عرصه‌های مختلف می‌گویم اقتضائات علمی را از درون دانشگاه‌های جهان استخراج کنید. بی‌شک پیشرفت علمی عزم ملی را می‌طلبد که باید به این امر توجه شود.

 

فرهادی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: ارتقای کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان در راس برنامه‌های من قرار دارد.

 

وی تحول و ارتقای علوم انسانی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: ما در زمینه علوم انسانی مراکز رشد فعال نداریم بنابراین می‌توانیم ارتقای علوم انسانی را با تاسیس مراکز رشد تحقق بخشیم، البته با وجود شورای تحول علوم انسانی حتما در زمینه تحول علوم انسانی و بازبینی رشته‌ها در وزارت علوم اقدام می‌کنیم.

 

گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: تاسیس اتاق‌های نظریه‌پردازی و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، تنظیم سند تحول آموزش عالی کشور، توسعه پایدار براساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه از ایده تا بازار، حرکت به سوی الگوی ایرانی- اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه، پژوهش‌های قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهانی از طریق دیپلماسی علم و فناوری نیز از اولویت‌های برنامه‌ وزارت علوم است.

 

فرهادی با بیان اینکه هنوز برای آموزش عالی سند تحول تهیه نشده است گفت: تنظیم سند تحول آموزش عالی و گسترش رویکرد دانشگاه کارآفرین و ایجاد مناطق آزاد و همچنین توسعه متوازن آموزش عالی براساس آمایش استانی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد زیرا روزی فجرآفرینی اولویت دانشگاه بود و امروز کارآفرینی در دستور کار است.

 

وی اضافه کرد: حفظ و ارتقای منزلت دانشگاه، دانشجو و استاد، گسترش آموزش و پژوهش تقاضامحور و دانشگاه ماموریت‌گرا، ظرفیت‌سازی و حمایت از انواع تشکل‌های دانشجویی در چارچوب ضوابط و حرکت به سوی توزیع امکانات آموزشی به ویژه در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی هیات‌های امنا نیز در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد.

 

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه باید محل آرام، پرتحرک و با نشاط باشد، گفت: براساس برنامه من تشکل‌ها در چارچوب ضوابط شکل می‌گیرند و مدیریت شده فعالیت می‌کنند و نشریات نیز باید در مسیر انقلاب و علم باشند، باور عمیق من این است که برای تحقق این برنامه‌ها باید از مدیرانی بهره‌گیری کرد که علاوه بر تدین و ایمان از تخصص و توانایی نیز برخوردار باشند و تحقق این برنامه‌ها را فراتر از مسائل حزبی و جناحی بدانند.

 

وی اضافه کرد: اگر همین‌قدر ثمره کار و تلاش من و هم‌رزمان شهیدم در ستاد انقلاب فرهنگی و تاسیس دانشگاه و راه‌اندازی دوره‌های دکترا اکنون به گونه‌ای شده است که بار دیگر گزینه ایجاد تحول بنیادین در آموزش عالی شده‌اند برخود می‌بالم و از خداوند مدد می‌جویم.

 

فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مجلس به این جانب اعتماد کند بنده به کمک مدیرانی با صلاحیت برنامه تحول بنیادینی را دنبال می‌کنیم که در راستای اجرای اسناد بالادستی و حمایت‌های مقام معظم رهبری و بر مشی اعتدال باشد.

 

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: بنده مواضع و سابقه روشنی دارم و فراجناحی بوده و خواهم بود. بنده کشوری فکر می‌کنم و سرمایه‌های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم و پیش از هر چیز خود را در محضر خدا و وام‌دار مردم می‌دانم.

 

فرهادی تأکید کرد: فکر می‌کنم رأی شما، برنامه‌های من و یاری دانشگاهیان می‌تواند تقویت پایه‌های نظام و پیشرفت آموزش عالی را به همراه داشته باشد.

 

وی پیرامون دانشجویان ستاره‌دار نیز گفت: ما به دنبال فضای آرام و با نشاط علمی در دانشگاه‌ها هستیم. در خصوص دانشجویان ستاره‌دار نیز بررسی‌هایی صورت گرفته و مواردی باقیمانده که با تشکیل کمیته در چارچوب قوانین بررسی‌ها را انجام خواهیم داد.

 

فرهادی در خصوص نحوه انتخاب مدیران نیز گفت: ‌شرایط کلی انتخاب مدیران این است که آنان عالم، متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند و کمیته‌ای برای انتخاب و انتصاب‌ها خواهم داشت و البته در کنار آن مشورت‌هایی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی خواهم داشت.

 

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: بنده هیچ نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.

 

فرهادی در پایان گفت: ستاد تحول علوم انسانی نیز تشکیل شده که قطعاً در این زمینه فعالیت‌هایی خواهیم داشت و امیدواریم توفیق شود در این سنگر بتوانیم خدمت کنیم.

 

کلیددار وزارت علوم مشخص شد/ قفل شهرک غرب بالاخره به دست «فرهادی» باز شد

نمایندگان مجلس با 197 رأی موافق به پنجمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی سکان وزارت علوم رأی اعتماد دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (چهارشنبه) پارلمان صلاحیت و برنامه‌های محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سپس وکلای ملت با 197 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235  رأی مأخوذه، به محمد فرهادی برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.

علی لاریجانی در پایان برای فرهادی آرزوی توفیق کرد.

بدین ترتیب با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی سکاندار وزارت علوم بعد از چند ماه بلاتکلیفی مشخص شد و محمد فرهادی رسما از امروز به عنوان وزیر علوم کار خود را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/183


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads