کد خبر: 65487 - تاریخ: پنج‌شنبه، 20 نوامبر 2014 - 09:39

استاندار گیلان خبر داد:

با كمك فرشبافان و هنرمندان فرش گيلان را از غربت خارج ميكنيم

محمد علی نجفی با اشاره به برگزاري 4 نمايشگه فرش و نشست‌هاي صميمي با فرش‌بافان گفت: تمام تلاش ما اين است كه بتوانيم برند فرش گيلان را با كمك فارغ التحصيلان، هنرمندان و قالي بافان زحمتكش به خوبي معرفي كنيم.

به گزارش خوبان، محمد علی نجفي استاندار گیلان در گفتگو با واحد مركزي خبري با اشاره به اينكه در مديريت يكسال گذشته ايجاد اشتغال از طريق تقويت مشاغل خانگي يكي از برنامه‌هاي استان بوده است گفت: در همين راستا توجه صنعت به فرش با سابقه‌ي كهني كه در گيلان دارداولويت يافت.

وي با اشاره به شناسايي 14 هزار فرش باف گيلاني در استان گفت: متأسفانه در سال‌هاي اخير به صنعت فرش بويژه فرش ابريشمي كمتر پرداخته شده است.

استاندار گیلان با اشاره به اينكه فرش‌هاي نفيس و باكيفيتي در گيلان بافته مي شود گفت: پیش تر اين فرش‌ها به اروپا و كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس صادر مي‌شود و به رغم اينكه فرش بافان خوبي داريم و امكانات صادراتي اين بخش نيز وجود دارد ولي به جهت اينكه تشكل‌هاي مناسب و حمايت‌هاي لازم دراين بخش وجود نداشت توفيقات چشمگيري بدست نيامد.

وي با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ي دو جانبه استانداري و مركز ملي فرش ايران در زمينه‌ي حمايت از فرش دست بافت گفت: اين تفاهم نامه با محوريت راه اندازي خانه‌ي فرش، نمايشگاه دائمي فرش، انجمن فارغ‌التحصيلان و انجمن طراحان امضاء شد و تاكنون در همين زمينه 460 ميليون ريال جهت آموزش طراحان و فرش بافان هزينه شده است.

نجفی افزود :همچنين در نشست هاي مشترك فني و حرفه‌اي، كميته‌ي امداد و صنعت، معدن و تجارت نيز آموزش 2 هزار نفر ازمدد جويان كميته‌ي امداد مورد توافق قرار گرفت كه اين آموزش ها از روستاهاي بخش ديلمان آغاز و به تدريج در مناطق مختلف استان اجرايي مي‌شود.

 

 

 

استاندار گيلان خاطر نشان كرد: 16 ساختمان بزرگ فني و حرفه‌اي در شهرستان‌ها براي ايجاد مجتمع و كارگاه هاي بزرگ قالي بافي شناسايي شده است كه تاكنون 2 مركز  به توليدكنندگان فرش واگذار شد. و براي آماده سازي اين ساختمان ها يك ميليارد ريال از سوي استاندار تخصيص يافت.

استاندار گيلان در بخش ديگري از سخنانش به پرداخت تسهيلات به افراد آموزش‌ ديده‌ فرش بافي اشاره كرد وگفت: در يكسال گذشته به حدود 400 نفر تسهيلات 30 ميليون ريالي پرداخت شده است كه همين تعداد نيز آماده ي دريافت تسهيلاتند.

استاندار گيلان با بيان اينكه در تلاشيم تسهيلات مشاغل خانگي در حوزه‌ي فرش را به 50 ميليون ريال افزايش دهيم گفت: متأسفانه سيستم بانكي همكاري مناسب ندارد كه انشاء ا… از طريق رايزني هايي كه در حال انجام است فضاء بهتر خواهد شد.

 

 

 

نجفي همچنين يكي از نگراني‌هاي فرش بافان را در زمينه‌ي بيمه ي اين افراد عنوان كرد و گفت: در اين بخش دولت امتيازات خوبي را قائل شده است و به دنبال اين هستيم كه اين نگراني ها را براي فرش بافان حل كنيم.

استاندار گيلان همچنين با اشاره به برگزاري 4 نمايشگه فرش و نشست‌هاي صميمي با فرش‌بافان گفت: تمام تلاش ما اين است كه بتوانيم برند فرش گيلان را با كمك فارغ التحصيلان، هنرمندان و قالي بافان زحمتكش به خوبي معرفي كنيم.

وي تأكيد كرد: در كنار حمايت هاي صورت گرفته ،فرش گيلان با ذوق و تلفيق علم و هنر و عمل است كه به شكوفايي مي‌رسد و من از همه‌ي علاقمندان به اين بخش مي‌خواهم از فضايي كه در استان ايجاد شده است نهايت بهره را ببرند.

استاندار گيلان در پایان خاطرنشان كرد: با اقدامات انجام شده و با كمك فرشبافان وهنرمندان وطراحان، فرش گيلان را از غربت خارج ميكنيم.

انتهای پیام/39


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads